Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har 2 små hobby studios i huset,bla en i källaren. där är det 15 grader nu och kanske max 10 på vintern.

är det någon fara att ha gittarer i 10 grader plus? och hur är det att ha gitarrer där och sedan ta med dom till replokalen en gång i veckan där det är 20 grader. Kommer ju att få stämma om hela tiden men är det skadligt för gittaren/halsen på nåt vis att hålla på så?

Annons
Postat

nä, inget farligt! men du får stämma lite mer än om du har de i samma rum hela tiden. en ny gitarr bör hållas i jämn temp sägs det men det är fukten som kan skada de första två åren. gäller gitarr i trä.

Postat

Det är väl ingen höjdare att variera temperaturen för mycket för ett instrument man är rädd om. Lack kan spricka osv. Min (el)gitarr som legat i fodralet inomhus sedan sommarvärmen låg en ton högre nu när jag tog upp den.

Postat (redigerat)

Undrar om inte jämn och lagom fuktighet är viktigare än temperaturskillnader. Jag gissar att du inte har alltför torrt i källaren? Kolla gärna med fuktmätare. Kanske är det t o m bättre i källaren då det brukar bli lite för torrt inomhus annars. Särskilt akustiska gitarrer då.

Redigerat av laban1
Postat

Bästa du kan göra är att ha en replokalsgitarr å en hemma... Så gör jag iallafall.

Eller gjorde, sålde av alla utom huvudgitarren, men ska bygga på arsenalen från grunden.

Mna behöver ju ingen dyrgrip i repan, men kan ha sina bästa hemma.

Bra så slipper man släpa på grejer mellan hem å rep också!

Postat

Bästa du kan göra är att ha en replokalsgitarr å en hemma... Så gör jag iallafall.

Eller gjorde, sålde av alla utom huvudgitarren, men ska bygga på arsenalen från grunden.

Mna behöver ju ingen dyrgrip i repan, men kan ha sina bästa hemma.

Bra så slipper man släpa på grejer mellan hem å rep också!

Precis, en fulgitarr i repan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.