Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er.

Läser i senaste numret av Studio (Nr 3, 2005) en artikel där man jämför 4 olika musikdatorer. Följande mening går att läsa under datorn "FROST ACM-2"

"Bland annat är prestanda optimerat för bakgrundstjänster istället för program, vilket gynnar Cubase" Citerat Studio Nummer 3 2005.

Kan någon förklara hur man gör detta, dvs optimerar prestanda för bakgrundstjänster? Det verkar som att detta är något jag bör göra för att få till prestandanpå min burk vid inspelning. Tilläggas bör också att jag använder mig av Windows 2000 på en AMD 2800+, Barton med ASUS A7N8X Deluxe moderkort.

Förklara för en totalt ovetande.

/Mattias

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Detta är något du gör i XP. Vet inte om den möjligheten finns i 2000.

I XP går du på Kontrollpanelen, system, avancerat, prestanda, avancerat, bakgrundstjänster.

//nemo

• 6 månader senare...
Postat

Hej!

Min egen, och tydligen många andras, erferenhet är att det just bara är de grundläggande inställningarna som ger nån reell förbättring!

Resterande tweaks ger kanske nån promille/procent hit och dit samtidigt som det kan strula till massa annat, mitt råd är o strunta i det!

Den stora grejen är nog att ha bra och strulfritt ljudkort via PCI eller firewire och att i alla lägen endast ha kvalitetskomponenter såsom

minnen, moderkort, o.s.v. och att defragmentera ofta samt att aldrig utnyttja hårdisken mer än till 80%! En grej som verkar effektivt och

som jag tänkte prova är att ha en extra XP installerat på separat hårddisk/partition för internet och alla demo/gratis-program man testar så

kan ju den XP´n få strula bäst den vill samtidigt som musik XP´n flyter på som vanligt!

Postat

Mitt bästa tips är - som Hans är inne på - att ha två windowsinstallationer; en som du BARA har musikprogram på, och en som du gör allt annat på. (förutsatt att nu datorn används till andra saker än musik, annars kvittar det ju)

Jag kör en super-tokoptimerad XP sp2 som jag hittat på nätet som bas.. inte helt lagligt, men eftersom jag äger en riktig xp-licens så anser jag det vara moraliskt korrekt iallafall. 😏 Alla onödiga services avstängda, och systemet är totalt strippat på allt lull-lull, plus att de rekommenderade tweaksen för DAW-system redan är gjorda. För mig gjorde det all skillnad i världen; för första gången någonsin kan jag köra med 1.5 ms latency, och processoranvändningen gick ner mer än ett par procent i snitt. Helt problemfritt so far.

Postat
Detta är något du gör i XP. Vet inte om den möjligheten finns i 2000.

I XP går du på Kontrollpanelen, system, avancerat, prestanda, avancerat, bakgrundstjänster.

//nemo

Jag har starkt för mig att det finns även under 2k. På samma ställe, kanske heter lite annorlunda, men under prestanda och avancerat ska det vara iaf. (om det nu finns)

🙂

kompanjon (oregistrerad)
Postat
Jag kör en super-tokoptimerad XP sp2 som jag hittat på nätet som bas.. inte helt lagligt, men eftersom jag äger en riktig xp-licens så anser jag det vara moraliskt korrekt iallafall. 🙂

varför e det olagligt med ett "tok"optimerat xp? som sagt, du äger ju licensen.. microsoft borde vara lite mer lyhörda och släppa moddade versioner av xp till olika användningsområden. men men, skitsamma för min del, tack gode gud för OSX och logic

Postat
Jag kör en super-tokoptimerad XP sp2 som jag hittat på nätet som bas.. inte helt lagligt, men eftersom jag äger en riktig xp-licens så anser jag det vara moraliskt korrekt iallafall. 😱

varför e det olagligt med ett "tok"optimerat xp? som sagt, du äger ju licensen.. microsoft borde vara lite mer lyhörda och släppa moddade versioner av xp till olika användningsområden. men men, skitsamma för min del, tack gode gud för OSX och logic

Jag utgick från att det var olagligt eftersom det per definition är en piratkopia, men gjorde bedömningen att det är moraliskt korrekt att använda den ändå eftersom jag äger en licensierad kopia. 😄

Postat
Jag kör en super-tokoptimerad XP sp2 som jag hittat på nätet som bas.. inte helt lagligt, men eftersom jag äger en riktig xp-licens så anser jag det vara moraliskt korrekt iallafall. 😱

Jag utgick från att det var olagligt eftersom det per definition är en piratkopia, men gjorde bedömningen att det är moraliskt korrekt att använda den ändå eftersom jag äger en licensierad kopia. 😱

Om du jämför din optimering med t ex den (alla steg tillsammans) som föreslås på http://www.musicxp.net ? Skillnader?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.