Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har precis köpt mig en Martin OOO-15M och är supernöjd med gitarren.

Som det brukar vara med Martin så kommer "end-pinen" löst så att man får sätta dit den själv. Dum som jag var så lästa jag inte innan hur jag skulle göra, utan jag "knackade" in den med gitarren mot golvet. Inte jättehårt, men med lite våld eftersom det var omöjligt att få in den annars. Efteråt läste jag att man absolut inte skulle göra detta, utan att man var tvungen att skruva in den försiktigt, annars kan blocket spricka.

Just nu hör jag ingen skillnad i ljud och jag ser inte några sprickor (utanpå). Det jag är orolig över är att jag hör "rasslande" ljud när jag vänder på gitarren. Det låter som damm eller något träspån som åker runt. Alltså inga större delar.

Det är ju självklart svårt att säga om jag har skadat gitarren eller inte, men vad skulle ni göra? Ta den till en butik så att de får kolla?

Annons
Postat

Håll den med halsen neråt golvet o ruska den lite, ligger nåt löst där inne bör det gå att ruska den så att skräpet hamnar uppe nånstans vid halsinfästningen, där kan du ju titta in och se vad det är som ligger där, så gör jag när jag tappar in plektrumet i min akust.

Har den inbyggd mick kanske det är är en kabel till den som rasslar inne i lådan vid lite kraftigare ruskning?

Postat

Hade tänkt att svars precis som Håkan säger, bara skaka som om det vore ett plektrum däri o skaka ut vad det nu är. Och som Håkan säger om den har mick så är det säkert en sladd som låter. Har själv en akustisk med mick och där är det en kabel som ligger lite dåligt fastspänd som låter.

Postat

@gonefishing: rasslade det INNAN du knackade in end-pin:en?

Vänligen,

CHAE

Postat

Om du har svårt att se något eller hitta något som är knas så kanske en ficklampa och en liten spegel kan vara till hjälp för då kan du ju se hur det ser ut inne i gitarren, tänkte om du lyckats spräcka någonting då borde du se det med en spegel och en lampa om det är någon flisa eller annat som hänt. Nånting kanske har spruckit. Dock kanske du får ta och hiva strängarna men vad gör man inte för att kolla att allt är okej.

Postat

Om du har svårt att se något eller hitta något som är knas så kanske en ficklampa och en liten spegel kan vara till hjälp för då kan du ju se hur det ser ut inne i gitarren, tänkte om du lyckats spräcka någonting då borde du se det med en spegel och en lampa om det är någon flisa eller annat som hänt. Nånting kanske har spruckit. Dock kanske du får ta och hiva strängarna men vad gör man inte för att kolla att allt är okej.

Smart.

Slackar du rejält på strängarna kanske du kommer åt att känna efter mere vid pinnen

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det finns nog en inspektionssegel på biltema som du kan stoppa in och sen lyser du med en ficklampa så kan du se hur det ser ut. Det fanns förr i alla fall och den hade ett lång skaft och det gick att vinkla själva spegeln.

Postat

Det finns nog en inspektionssegel på biltema som du kan stoppa in och sen lyser du med en ficklampa så kan du se hur det ser ut. Det fanns förr i alla fall och den hade ett lång skaft och det gick att vinkla själva spegeln.

+1

sådan har jag 2st, rekommenderas i kombination med lampa

Postat

Hade ingen sådan spegel tyvärr, men jag fick en bra titt inne i gitarren ändå och det verkar inte finnas några sprickor.

Det lösa "föremålet" verkar vara några väldigt små svarta pluppar, ser nästan ut som små kryp. Vad kan det vara?

Nu när du är inne på skador, har du någon fuktare av ngt slag? behövs oftast.

Aldrig hört, har du någon mer info?

Postat

En annan sak jag upptäckte. Det går ju som ett mönster av "tänder" runt om inuti gitarren. Längst ned vid end-pinen så verkade det saknas en "tand", se bild:

zBkkj9zl.jpg

Den markerade biten på min gitarr finns inte. Normalt? Den finns inte lös någonstans i gitarren.

Postat

Hade ingen sådan spegel tyvärr, men jag fick en bra titt inne i gitarren ändå och det verkar inte finnas några sprickor.

Det lösa "föremålet" verkar vara några väldigt små svarta pluppar, ser nästan ut som små kryp. Vad kan det vara?

Aldrig hört, har du någon mer info?

på vintern när man sätter på element brukar det bli för torr luft inne. Står säkert någon rekommendation på Martins hemsida, eller i något häfte du fick eller PDF du kan ladda ner.

Postat

Fick endast fram att det kunde vara en fördel att lägga den i caset, så där ligger den nu 🙂 Vet inte vad man skulle kunna använda för att kontrollera luftfuktigheten?

Postat

Jo, det var den jag läste. Kom fram till att det kanske räcker med att ha den i caset? Känns overkill att ha en humidor och en luftfuktsmätare i lägenheten, eller kanske inte?

Postat

Jag kör ut mina gitarrer i nordankylan. De som överlever 30 år här får stanna hos mig! Det är hårda bud! 😄

Postat

Bra idé! Nybörjar-gitrarrer med lamintlock klarar sig alltid. Biliga med tjockare solitt lock behöver man oftast inte tänka på (och skulle dom gå sönder så må det vara hänt). Dyra gitarrer med tunna solida lock är som sköra plantor som ska stå på rätt plats i rummet och "vattnas" och pratas med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.