Jump to content
Annons

Vad behövs för livespelningar? räcker detta?

Recommended Posts

beifeldtarn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte höra med er ifall ni har någon aning om vad för typ av lokal/scen dessa prylar skulle klara prestera på? är det för klent för livespelningar?

Har någon erfarenhet utav Blackstars produkter eller möjligtvis dessa prylar? ihop eller separat?

Förstärkarn: http://www.musik-pro...-studio-20.html

Lådan: http://www.musik-pro...ie-htv-212.html

Finns även en låda med 4x12 ist för 2 som ligger lite högre i pris, har spekulerat en del på den med. Spelar ganska mycket hemma och för tillfället bor jag i lägenhet så måste ju funka någolunda hemma också utan att bli vräkt.

Länkar även lådan med 4x12: http://www.musik-pro...412-gerade.html

Det är dock den mindre lådan jag kikat på, men vad tror ni? är det waste of money och lika bra att köra på 4x12 direkt?

Har inte spelat jätte mycket live och aldrig med egna prylar. Vore supertacksam ifall någon kunde slänga iväg ett svar eller tycke.

Ber om ursäkt för att det är en wall of text, men av någon anledning tillåter inte forumet mig att göra nya stycken när jag vill utan funkar bara ibland :S Ha det bäst!

Redigerat av beifeldtarn
Annons
Postat

Det där bör räcka mkt bra såvida det inte är en till gitarrist med i bandet som tex spelar fullt på en 100 watts marshallstapel. Neil Young använder en 10 watts fendercombo från 50-talet o det hörs bra live. Man mickar ju normalt alltid ut en gitarrstärkare så det skulle nog räcka med bara 5 watt.... Sen kan man ju lägga ut lite gitarrljud i monitor också.

Ju mindre gitarrgrejer på scen ju bättre kan man generalisera lite. Jag har en 40 watts Fendercombo, spelar kanske ut 15 watt när vi är ett fyramans raggarband. Den andra gitarristen har lika små grejer...

Postat

Min erfarenhet live är att kraften i en stärkare aldrig utnyttjas. De flesta ljudtekniker vill att du drar ned volymen till hälften av vad du kör i replokalen och så mickar de ut de i monitorer och till publik.

Så till live kan du oftast klara dig med en 20 w stärkare. Ser inte så häftigt ut dock...

Postat

Tack så jätte mycket för väldigt bra svar. Då har jag en till fråga och jag vet att det alltid är upp till ens egna öron att bestämma det men vad vet ni om denna marshall låda? http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1206317&artno=286112 den kostar ungefär lika mycket som Blackmaster lådan med 2x12 gör. Finns det någon speciell anledning till det? Ifall man skulle vilja bygga upp "stacken" lite för att få toppen i lite bekvämare arbetshöjd så att säga, vad skulle ni använt er utav då?

Postat

Jag har sen 45 år tänkt som så att en ensam tolva som får jobba lite grann, eller den får ju jobba fyra ggr så mycket som en av tolvorna i en fyrtolva, den låter bättre än de i fyrtolvan som knappt rör sig alls, så mickar man en ensam tolva vill jag mena att den låter bättre än en av de fyra i en fyrtolva.

Att köra på en fyrtolva för att få upp den i höjd verkar lite fel, bättre med en liten låda som man alltid ställer på en stol eller nåt så man hör den bra. Högtalarelement nere vid golvet är bortkastat, då spelar man högt fast ändå hör dåligt vad man gör.

Jag sätter min comb antingen på en stol, eller också lutar jag i 45 grader mot en vägg så jag får ljudet rätt på mig.

Att Marshall fyrtolvan kostar ungefär lika verkar lite som överpris på Blackmasterlådan. Det kanske finns Marshall tvåtolvor som kostar nån tusing mindre? Marshallådor är ändå kvalitet som väl är det som används mest av allt?

Att släpa runt på en fyrtolva verkar onödigt jobb det med, till 20 watt räcker det fint med en ensam tolva. Min Hotrodcombo med en tolva låter alldeles för mycket på full volym, även med en punktrummis som sopar på hårt.

Postat

Lutar nog mot att jag skippar fyrtolvan, ska åka och provspela den kombinationen jag kikat på och eventuellt någon combolåda i samma prisklass bara för att jämföra. Vad skulle du anse vara för och nackdelar med Combolåda vs topp och låda?

Postat

Tycker att det där med watt är lite skumt, jag har en peavey classic 30watt och andre gittaristen har en vox ac 30, (30 watt). Hans förstärkare kan nog spela iallafall 4ggr så högt som min. Så om du verkligen klarar dig med en 20 watts top är allt lite tveksamt. Beror ju helt på vilken scen och om det finns möjlighet att köra ut gitarren i pat

Postat

Hmm, skumt ja. Har ingen erfarenhet utav rörstärkare då jag spelat på transistor väldigt länge, men har fattat mitt eget bästa och ska gå över till rör vilket jag önskade att jag hade gjort för länge sen. Läste en recension på ultimate guitar om en kille som köpt precis samma topp samt låda och han lirade på krogar, och olika tillställningar med sitt band men då är ju frågan hur omgivningen såg ut och vad för utrustning dom använt sig utav. Funderar även på modellen senare på 50 watt som kostar en 500 mer, men det är ju frågan. Vad behövs? räcker det eller inte? men har fått ganska bra svar här samt av en bekant som är väldigt kunnig och tydligen skulle 20 watt räcka, men det är ju som du säger. Fast blir det inte annorlunda när man kör låda under som ligger på 160 watt? tänkte på det du sa om era combolådor där.

Postat

Vill du spela mest med ganska cleant ljud kan du behöva lite mer watt än om du kör mycket dist.

Som sagt är det väldig skillnad på hur mycket olika stärkare kan låta, watten säger egentligen inte så mycket. Provspela flera olika i affären...

Om en sån här finns i affären testa den, av många ansedd som världens bästa gitarrförstärkare, jag är en av dom.

http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=252644

Kollade på din Blackstartopp, den har två st EL34 slutrör, det är väl samma slutrör som sitter i 50 watts Marshalltoppar... Skulle nog tro att den har tillräckligt med kräm... Verkar vara en vettig topp med bra eq och reverb. Vad spelar du för musikstil ungf?

Postat (redigerat)

Spelar väldigt väldigt blandat. Rock, Pop lite punk och vissa inslag av metal. Förekommer även lite funk/blues inspirerat titt som tätt också. Väldigt bra fråga du ställde där! men det var nog det bästa svaret du kunde få hehe. Jag har faktiskt provspelat den samt en Peavey classic 30 och båda hade ett väldigt skönt och varmt sound enligt mitt tycke. Och jag har inte uteslutit combolådorna över huvudet taget utan kommer prova ett par stycken sådana. Min budget ligger omkring 10 000 kr så något passande ska man väl komma över 🙂

Redigerat av beifeldtarn
Postat

Peavyn är en transistor stärkare och voxen är en rörförstärkare, rör är mycket starkare.

Jag skulle främst väga sound/portabilitet

Det är ett helt annat ljud i 4tolvor, mycket luftigare än entolvor. Vad man tycker är bäst är personlig preferens. Om man ska spela acdc är det ju 4tolva som gäller.

En 4tolva är ju jobbigt som fan att rodda runt. inte en entolva.

Speler man pop spelar det fan ingen roll = ta vad som är portablast.

Spelar man rock, eller annan gitarrtung musik ska man kanske tänka mer på vilket sound man vill ha osv

Mvh

Postat

Peaveyn är ochså en rörförstärkare, hursomhelst.............vill du ha en sånn här http://www.4sound.se...px?artno=252644 som Guitar nillsson rekomenderar,så får du gjärna köpa min. Den låter garanterat tillräckligt högt. Jag lade ut den på vend för några dagar sedan, använder peavey classic i replokalen och en Folkesson moddad fendertop på spelningar

Postat

Hört om väldigt petigt folk som kört combolådor för just ett visst clean ljud och sen topp och låda av noga utvalt märke för distat. Men Guitar Nilsson, funkar Fender lådan till det mesta? har du något negativt alls att säga om den? jag tycker det verkar vara en toppen låda!

Hur är det med rattarna? hört om att peaveyn ska bli väldigt varm? det var ju ett tag som dom varnade för att låta barn komma i närheten av dom, fast det är det väl säkert med flera lådor, men det kanske är åtgärdat nu? hur är det med Fender lådan?

Kollat runt på massa youtubeklipp och läst på forum om den, och överlag verkar dom flesta vara väldigt nöjda med den. Och med det man kan höra via datorns högtalare och uppmickning av ljud så låter det väldigt bra!

Ska garanterat ge den en chans när det blir provspelning fram igenom!

Postat

Kan säga som jag sagt innan, brukade köra på 100w förstärkare förr och utnyttjade aldrig den kapaciteten. Så nu när vi började spela lite live igen så skaffade jag en Marshall VintageModern 50w combo - tänkte att då kan man pressa den lite mer så att rören får svettas... nej, det får jag inte. Den låter bra på alla volymen men vaknar ordentligt framåt 7:an å då är det redan för högt för både replokal och liveframträde i mindre lokaler. Spelar sällan på mer än 3-4. Skulle köpt en 20-wattare istället! 🙂

Postat

Om du letar i min Soundcloud hittar du min låt Johnny Steam med en jävla superdist och motpolen Are you lonesom med supersnygg cleant ljud. Bägge med samma fender hotrod o telecaster. Jag tycker man kan få fram marshallstilen ganska bra med hoteodden, men stt tvärtom gå fram renae fendersound ur andra förstärkare går inte alls. Mångsidig stärkare. Fast olika ex låter olika, det gäller kanske alla rörstärkare. Min servicekille har en likadan som min, servad med samma rör, den öåter inte alls lika bra som min. Det var han själv som påpekade det.

Postat

Låter grymt bra!

Ställde upp min lilla roland ovanpå datorchassit. Kom upp ca 60cm, gjorde ganska stor skillnad. Finns ju en risk att jag redan är såld till denna fender godingen, ska bli mycket intressant och väldigt kul att åka och provlira. Vad har ni använt er utav när ni spelat in dessa låtar? lyssnade på ett par stycken igår samt dom två du nämnde idag, låter väldigt bra!

Postat

Låter grymt bra!

Ställde upp min lilla roland ovanpå datorchassit. Kom upp ca 60cm, gjorde ganska stor skillnad. Finns ju en risk att jag redan är såld till denna fender godingen, ska bli mycket intressant och väldigt kul att åka och provlira. Vad har ni använt er utav när ni spelat in dessa låtar? lyssnade på ett par stycken igår samt dom två du nämnde idag, låter väldigt bra!

Gitarren på Johnny Steam inspelad med en tlm49, ibland en audio technica ae3000, audient mico preamp dynamaxx kompressor.

Are you lonesome är insp med tlm49 o UA LA-610 channelstrip.

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.