Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det något absorb-material som man kan sätta upp i taket utan att behöva borra. Tänkte göra en fusk variant av en sånghörna. Förslag mottages tacksamt! 🙂

Annons
Postat

Det finns bra ljudabsorbenter med laminat av velour på baksidan. Velouren funkar då som "kardborrehona" och i taket sätter du motsvarande kardborrehane som är självhäftande.

Eftersom takfärg har glanstal på max 10 så bör du pensla på glanstal 70 där du ska sätta den självhäftande kardborren.

Jag har sånt på lager.

Postat

Bygg ett sång bås av absorbenter, det är bättre att ha tjocka absorbenter som står en bit ut på golvet än att stätta tunna absorbenter på väggarna i hörn.

Så här:

post-19551-0-35333100-1383593355_thumb.png

post-19551-0-69786200-1383593381_thumb.png

man sätter ihop absorbenter med gångjärn och sedan lägger man på "tak-absorbenten" som ett lock åvan på. Absorbenterna på bilderna är 195mm tjocka.

sånna här gångjärn så att man kan lätt kan ta isär båset.

post-19551-0-37032500-1383593703.jpg

Postat

Justa bilder! Har dock inte platsen, Har en bokhylla med böcker (som jag tyvärr inte kan ta bort) bakom ryggen. Funderar på att vid de tillfällen jag behöver sjunga, hänga upp absorbenter med kardborreband eller hänga upp på ngn krok utanpå bokhyllan. Funderar på hur tjocka dessa behöver vara, kommer ju en bit ut från vägg/böcker, behöver inte vara lika tjocka då?

Postat

Är du säker på att du får med så mycket av rummet när du sjunger egentligen?

På nära håll framför munnen är det väl enorma db, o med micken kanske 10 cm framför, hur mycket av ekot från väggarna kan micken egentligen höra? När sångljudet studsar tillbaka från väggen har det väl bara nån enda procent kvar av ljudstyrkan?

Lägger man sen dit reverb på sången, och alla andra instrument i en mix... Då undrar jag om ens ett proffs kan höra skillnad om det var lite taskig akustik vid sångpålägget...

När man sen ska mixa tror jag dålig akustik är desto värre förödande för slutresultatet. Men gör du ett finurligt sånghörn av några lösa delar kan du kanske flytta om dem så de står på de viktigaste ställena som kan störa ljudet vid mix. Smartare än en micscreen...

Postat (redigerat)

Är du säker på att du får med så mycket av rummet när du sjunger egentligen?

På nära håll framför munnen är det väl enorma db, o med micken kanske 10 cm framför, hur mycket av ekot från väggarna kan micken egentligen höra? När sångljudet studsar tillbaka från väggen har det väl bara nån enda procent kvar av ljudstyrkan?

Lägger man sen dit reverb på sången, och alla andra instrument i en mix... Då undrar jag om ens ett proffs kan höra skillnad om det var lite taskig akustik vid sångpålägget...

När man sen ska mixa tror jag dålig akustik är desto värre förödande för slutresultatet. Men gör du ett finurligt sånghörn av några lösa delar kan du kanske flytta om dem så de står på de viktigaste ställena som kan störa ljudet vid mix. Smartare än en micscreen...

Inte så bra att stå för nära micken, blir lätt onödigt ojämna nivåer, då man inte står helt stilla med konstant avstånd till mick, tänker mig snarare att 20-30cm till mick, sen har du ju proximity också.

Har betongrum och gjort en del basic behandling redan.

Redigerat av laban1
Postat

Inte så bra att stå för nära micken, blir lätt onödigt ojämna nivåer, då man inte står helt stilla med konstant avstånd till mick, tänker mig snarare att 20-30cm till mick, sen har du ju proximity också.

Har betongrum och gjort en del basic behandling redan.

Beror på vad det är för låt, ibland ska man vara riktigt nära, i andra låtar är det bättre att vara en bit ifrån. Det tar ett tag att komma underfund med varje mick, lika som med en bra elgitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.