Jump to content
Annons

Jag vill bli artist men jag vet inte hur , HJÄLP


Recommended Posts

Annons

Har du själv ingen aning om ifall du sjunger bra eller inte?

Vad säger din musiklärare då?

Om han/hon inte hört dig sjunga kunde det vara en start att be honom lyssna på dig efter lektionen.

Sen behöver inte hans ord betyda så mycket heller kanske.

Har du en låt på YouTube varför inte länka den hit, du kan säkert få lite konstruktiv kritik här, även om det eventuellt kan vara tufft att höra folks åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2013-11-03 at 16:59, Ziggy said:

Har du själv ingen aning om ifall du sjunger bra eller inte?

Vad säger din musiklärare då?

Om han/hon inte hört dig sjunga kunde det vara en start att be honom lyssna på dig efter lektionen.

Sen behöver inte hans ord betyda så mycket heller kanske.

Har du en låt på YouTube varför inte länka den hit, du kan säkert få lite konstruktiv kritik här, även om det eventuellt kan vara tufft att höra folks åsikter.

   

Redigerat av Lovisa sallen korpela
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju oändligt många möjligheter idag att få ut musik på stora musiktjänster som Spotify och iTunes, som t,ex, spinnup ( https://spinnup.com/register/?r=YVaab ) vilket gör det lättare att få ut den till folk. Problemet med det är att det kanske riktar sig mer till de som är upphovsmän och artister, eftersom man laddar upp sin egen musik. Men annars skulle jag i så fall skicka in demos till skivbolag, med brev och demo liksom, det är väl ganska klassiskt sätt att i bästa fall uppmärksamma dem om din röst

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du har framtiden för dig. Jag tycker också att du har förutsättningarna röstmässigt. Du har absolut ingen anledning att skämmas över den här videon.

Bekymra dig inte så mycket om hur du ska bete dig för att bli artist, det kommer att göra sig själv om du bara ligger i och jobbar med din röst, din teknik och ditt uttryck. Allt börjar med det.

Men jag tycker också att du ska ta upp ditt behov att sjunga för någon eller några i din närhet. Det kommer aldrig att bli bra om du ska fortsätta hålla det hemligt. Ut och lufta ditt sångbehov vettja! Du kanske tillochmed får oväntad hjälp därifrån.

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du har framtiden för dig. Jag tycker också att du har förutsättningarna röstmässigt. Du har absolut ingen anledning att skämmas över den här videon.

Bekymra dig inte så mycket om hur du ska bete dig för att bli artist, det kommer att göra sig själv om du bara ligger i och jobbar med din röst, din teknik och ditt uttryck. Allt börjar med det.

Men jag tycker också att du ska ta upp ditt behov att sjunga för någon eller några i din närhet. Det kommer aldrig att bli bra om du ska fortsätta hålla det hemligt. Ut och lufta ditt sångbehov vettja! Du kanske tillochmed får oväntad hjälp därifrån.

/Ulfna

åå tack så jätte mycket , betydet jätte mycket att folk är ärliga och säger vad de tycker.Okej jag ska försöka att sjunga mer och försöka att bli hörd . åå vill så gärna bli artist som inspererar människor med musik. så jag har en ganska bra röst? jag försöker träna och bli bättre varje dag och kollar på youtube för att få insperation, tack för hjälpen 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen , skulle även vara snällt om du kunde säga vad du tyckte om min video? snälla kolla , skulle betyda allt för mig . Ska nog snart skicka in en demo till nått skivbolag när jag hittar osv. tack

Jag tycker utifrån det lilla jag hörde att det är en bra röst i grunden som du säkert kan komma långt med, men att den behöver tränas upp. Precis som Mixopenta skrev så tycker jag inte att videon är någonting att skämmas för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker utifrån det lilla jag hörde att det är en bra röst i grunden som du säkert kan komma långt med, men att den behöver tränas upp. Precis som Mixopenta skrev så tycker jag inte att videon är någonting att skämmas för.

tack så mycket , ja, jag försöker träna så mycket jag bara kan och försöker kolla på andra artister och sjunga som de . vill så gärna bli en artist , även om jag vet att det blir ett hårt jobb men lite fritid , men det får man leva med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på låten du la upp. Låter kanon måste jag säga.

Ett tips för att bli bättre. Leta upp en (eller flera) artister som passar din röst. Alltså ditt röstomfång.

Så att du känner när du sjunger att du inte behöver ta i så att du blir blå. Sedan så är det bara att sjunga och öva.

Och ha i bakhuvudet när du sjunger att du ska ta i, att du ska använda dig av magmusklerna/diafragman.

Prova att lägg handen på magen när du sjunger, det ska kännas att magen spänns när du sjunger rätt.

Det bästa är även att stå upp. Mycket lättare att få kontroll över rösten och att använda dig av magstödet.

Tänk även på att vara så självsäker du bara kan när du sjunger. Tänk att du äger världen, och att du är bäst!

Ingen är bättre!

För tänker man efter, det finns inget värre än någon som försöker sjunga men inte vågar ta i. Det blir inte bra alls.

det vill ju ingen lyssna på. Öva helt enkelt upp självsäkerheten i din röst när du sjunger, det är nog den biten som är det viktigaste att få till.

Utan självsäkerhet så kommer man ingenvart.

Sedan när du känner att du är nöjd med det du presterar så skickar du ett mail till bolagen.

Kommer bli kanon detta! Lycka till!

Här är en länk till några svenska bolag:

http://www.mixonline.se/lps/Svenska_skivbolag.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på låten du la upp. Låter kanon måste jag säga.

Ett tips för att bli bättre. Leta upp en (eller flera) artister som passar din röst. Alltså ditt röstomfång.

Så att du känner när du sjunger att du inte behöver ta i så att du blir blå. Sedan så är det bara att sjunga och öva.

Och ha i bakhuvudet när du sjunger att du ska ta i, att du ska använda dig av magmusklerna/diafragman.

Prova att lägg handen på magen när du sjunger, det ska kännas att magen spänns när du sjunger rätt.

Det bästa är även att stå upp. Mycket lättare att få kontroll över rösten och att använda dig av magstödet.

Tänk även på att vara så självsäker du bara kan när du sjunger. Tänk att du äger världen, och att du är bäst!

Ingen är bättre!

För tänker man efter, det finns inget värre än någon som försöker sjunga men inte vågar ta i. Det blir inte bra alls.

det vill ju ingen lyssna på. Öva helt enkelt upp självsäkerheten i din röst när du sjunger, det är nog den biten som är det viktigaste att få till.

Utan självsäkerhet så kommer man ingenvart.

Sedan när du känner att du är nöjd med det du presterar så skickar du ett mail till bolagen.

Kommer bli kanon detta! Lycka till!

Här är en länk till några svenska bolag:

http://www.mixonline..._skivbolag.html

tack så jätte jätte mycket . Ja det blev lite dumt när jag satt ner och sjöng men blev mindre komplicerat än om jag skulle stå och filma, jag tror Adele passar min röst ( nästan alla) låtar kan jag sjunga utan att anstränga min röst för mycket

Tack för tipsen , ska komma ihåg det här .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle bestämt avråda från att skicka en demo till ett skivbolag "snart". Vadan denna brådska?

Om du ska ge dig in i den lejonkulan måste du först ha odlat en hel del skinn på näsan. Om du är osäker på din egen förmåga är det inte rätt väg att gå. Magnus83 ger en massa goda råd. Ta dem till dig och vänta med att bjuda in skivbolagen tills allt det är på plats.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen något på G, men det var fel låtval. Det känns lite som om du svänger ut efter låten och inte efter dig själv. Kanske lite svårt att förstå.. vad jag försöker säga är att det inte känns som om du sjunger från hjärtat, utan försöker sjunga som någon annan. Förstår du vad jag menar? Jag säger inte att de är dåligt, säger bara att det inte blir riktigt rätt.

Pröva en annan låt, gärna på svenska också. Spela in och dela med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle bestämt avråda från att skicka en demo till ett skivbolag "snart". Vadan denna brådska?

Om du ska ge dig in i den lejonkulan måste du först ha odlat en hel del skinn på näsan. Om du är osäker på din egen förmåga är det inte rätt väg att gå. Magnus83 ger en massa goda råd. Ta dem till dig och vänta med att bjuda in skivbolagen tills allt det är på plats.

/U

Med ''snart'' menade jag när jag hunnit träna upp min sång,röst , självförtroende m.m , och jag vet att såfort man går in i branchen finns det ingen väg tillbaka. Ja jag tar in alla tips och kritik jag får för att bli bättre och lära mig mer.

Jag vet att jag kan sjunga men jag behövde bara folk som inte känner mer och säger att jag är bra bara för att vara snäll säga det så att jag kan få självförtroende och verkligen tycka att jag har en sångröst . Men tack försör vad du menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen något på G, men det var fel låtval. Det känns lite som om du svänger ut efter låten och inte efter dig själv. Kanske lite svårt att förstå.. vad jag försöker säga är att det inte känns som om du sjunger från hjärtat, utan försöker sjunga som någon annan. Förstår du vad jag menar? Jag säger inte att de är dåligt, säger bara att det inte blir riktigt rätt.

Pröva en annan låt, gärna på svenska också. Spela in och dela med dig!

okej tack för att du säger vad du tycker. Jo jag förstår precis ,okej jag ska försöka sjunga mer från hjärtat och mer ''personligen '' tack ! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka det är onödigt att mäta sig med artister som Beyoncé. Kör din egen grej. Vissa föds med en otrolig talang och är i princip färdiga för ett liv som artist, medan andra har en lång och krokig väg framför sig. Jag föddes inte med talang. När jag var i din ålder trodde jag att jag var ganska duktig, men när jag ser tillbaka så inser jag att jag inte hade utvecklat eller hittat min röst alls. Räkna med många år av träning och tänk på ditt engelska uttal också, vilket kan vara lätt att glömma mitt i allt. Det är ingen brådska, du är bara 14 bast och det viktigaste är att ha kul. Det finns miljarder människor på jorden, men bara en handfull riktigt stora artister. Konkurrensen är stor så det är viktigt att man gör det här för att man tycker det är roligt för sin egen personliga del. Det knäcker en lätt om man tror att man måste vara med i skitprogram som Idol för att kunna syssla med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka det är onödigt att mäta sig med artister som Beyoncé. Kör din egen grej. Vissa föds med en otrolig talang och är i princip färdiga för ett liv som artist, medan andra har en lång och krokig väg framför sig. Jag föddes inte med talang. När jag var i din ålder trodde jag att jag var ganska duktig, men när jag ser tillbaka så inser jag att jag inte hade utvecklat eller hittat min röst alls. Räkna med många år av träning och tänk på ditt engelska uttal också, vilket kan vara lätt att glömma mitt i allt. Det är ingen brådska, du är bara 14 bast och det viktigaste är att ha kul. Det finns miljarder människor på jorden, men bara en handfull riktigt stora artister. Konkurrensen är stor så det är viktigt att man gör det här för att man tycker det är roligt för sin egen personliga del. Det knäcker en lätt om man tror att man måste vara med i skitprogram som Idol för att kunna syssla med musik.

Nej idol eller melodifestivalen skulle jag inte vilja vara med i. Eftersom man oftast glöms bort efter ett tag. Okej tack för tipsen
Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack för att du säger vad du tycker. Jo jag förstår precis ,okej jag ska försöka sjunga mer från hjärtat och mer ''personligen '' tack ! 🙂

Sen är det svårt att mäta sig med Justin Bieber. Den ungen hade en otrolig talang i väldigt tidig ålder. Men absolut! Ge inte upp bara för "att det går lite dåligt". Fortsätt köra på så det ryker! Du kommer hitta din grej, men ta det lugnt. Fortsätt med skolan. Sen när du blir 18 år, och du har 4 års erfarenhet och träning i bagaget så kommer du nog briljera! Ser fram emot flera klipp. Men som sagt, försök att sjunga från hjärtat, istället för att försöka sjunga som någon annan. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det svårt att mäta sig med Justin Bieber. Den ungen hade en otrolig talang i väldigt tidig ålder. Men absolut! Ge inte upp bara för "att det går lite dåligt". Fortsätt köra på så det ryker! Du kommer hitta din grej, men ta det lugnt. Fortsätt med skolan. Sen när du blir 18 år, och du har 4 års erfarenhet och träning i bagaget så kommer du nog briljera! Ser fram emot flera klipp. Men som sagt, försök att sjunga från hjärtat, istället för att försöka sjunga som någon annan.

Bra jobbat!

nej mäte mig med Justin Bieber kommer jag aldrig kunna göra, han har en otrolig talang och jag är ett stort fan av han och hans musik eftersom han bryr sig så mycket om sina fans och han sjunger sina låtar direkt från hjärtat.Han är en förebild.

Egentligen vill jag ju bli signerad så tidigt som möjligt och kanske hoppa av skolan om det blir för mycket. Men helst gå kvar. Men tack , blir nog snart några fler videoklipp , har du några tips på nån/några låtar som skulle passa min röst tror du? tack för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 14 finns det många väldigt möjliga vägar framför dig ... Här är tipsen:

1. "Framgång" är inte om gör blir succé som professionell artist ... Det händer 0.1% och de som blir succeer förtjänar det inte alltid. Det finns mänger av andra sätt att vara framgångsrik och lycklig.

2. Musik är ett fantastisk sätt att ge uttryck för känslor och tankar ... Sjung från hjärtat, inte för att "bli upptäckt". Sök till ett musik-gymnasium, träna rösten i musikskola, lär dig spela ett instrument, gå med i ett band, umgås med andra som du. Detta kommer sedan att berika dig oavsett vad du väljer att göra resten av livet.

3. Realistiskt tidsperspektiv att nå "professionell framgång" för dig är ca 10-15 år från nu. De bästa förebilderna är kanske Veronica Maggio, Miss Li, Kate Nash, osv. Om du inte ger upp, jobbar hårt och hittar "din röst" så är det fullt möjligt.

Jag håller med alla andra råd här också ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 14 finns det många väldigt möjliga vägar framför dig ... Här är tipsen:

1. "Framgång" är inte om gör blir succé som professionell artist ... Det händer 0.1% och de som blir succeer förtjänar det inte alltid. Det finns mänger av andra sätt att vara framgångsrik och lycklig.

2. Musik är ett fantastisk sätt att ge uttryck för känslor och tankar ... Sjung från hjärtat, inte för att "bli upptäckt". Sök till ett musik-gymnasium, träna rösten i musikskola, lär dig spela ett instrument, gå med i ett band, umgås med andra som du. Detta kommer sedan att berika dig oavsett vad du väljer att göra resten av livet.

3. Realistiskt tidsperspektiv att nå "professionell framgång" för dig är ca 10-15 år från nu. De bästa förebilderna är kanske Veronica Maggio, Miss Li, Kate Nash, osv. Om du inte ger upp, jobbar hårt och hittar "din röst" så är det fullt möjligt.

Jag håller med alla andra råd här också ...

Okej tack så jätte mycket för tipsen!
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det också viktigt att veta att bolag drivs av en sak, och det är pengar.

Det enda dom vill är att om du är signad hos dom då ska du jobba röven av dig för att dom ska kunna tjäna pengar på dig.

En artist är en investering för ett bolag. Oftast en väldigt dyr investering. Det är promotion, skivtryck, skivinspelning osv.

Så med detta i åtanke så måste man förstå att för att ett bolag ska signa en artist så måste dom vara otroligt övertygade om

att denna artist kommer att göra en vinst för bolaget.

Det är ju inte alltid den bästa artisten blir signad, utan kanske någon annan som är "sämre", men som bolaget anser att det är större chans

att den blir vinstgivande.

Nu sjunger ju Bieber bra, men även om han hade sjungit lite sämre så hade han nog gått lika långt ändå. Och blivit signad. För att han har

den karisman och utstrålningen som krävs.

Och detta är ju naturligtvis något som bolagen ser. Och samtidigt gnuggar sina giriga händer i vällust.

Så för att ha en chans överhuvudtaget att bli signad så krävs det ganska mycket. Det är något man måste vara medveten om, och inte

bli helt knäckt när bolag efter bolag säger nej. Då är det viktigt att hålla huvudet högt och inte tappa siktet på målet.

Och att ha tro på sig själv, och att det man gör är bra. Framför allt, att det är roligt!

Men ett bra sätt att visa bolagen att dom ska signa just dig är att skaffa sig en fanbase.

Gör en facebook sida, youtube kanal osv. Sprid sedan så mycket du kan, och skaffa dig så många fans som möjligt.

Finns många vägar att gå för att nå mycket folk, och nästan alltid så är det hårt arbete som gäller.

Komma ut och spela är också en otroligt viktig bit för att nå framgång.

Som någon skrev, skaffa dig ett band. Lär dig att först sjunga inför dom, och sedan att sjunga inför publik.

När du sedan har gjort allt detta, blivit bra och självsäker i det du gör. Fått en fanbase och vart ute och uppträtt inför publik.

Då har du en mycket större chans att locka ett bolag att skriva ett kontrakt med just dig.

Sorgligt men sant så är det hårt arbete som krävs. Att ett bolag av en slump skulle få syn på dig och signa dig rätt upp och ner är

nog väldigt osannolikt tyvärr.

Hoppas det inte blev för negativt allt detta. 🙂

Det är viktigt att veta att ingenting är omöjligt, bara man har gett sig fan på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inte bli artist för pengar eller uppmärksamhet utan för att insperera alla om min musik och sjunga för att JAG tycker det är kul och ingenting mer .

då behöver du inte bli signad? släpp musiken du gör själv på spotify och itunes. det kan jag hjälpa dig med. vad du än gör, hoppa inte av skolan! vet att de känns som en bra idé i din ålder.. men det är det inte! tro oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag såg i klippet så tillhör du inte den lilla skara människor som är född med övernaturliga artisttalanger. Sorry. Man är så mättad av allt man ser på Youtube så det ska krävas MYCKET för att man ens ska höja på ögonbrynen nu för tiden. Det betyder inte att det är över, utan det betyder att du sitter i samma båt som de flesta människor som sysslar med musik, dvs det handlar om att ha tillräckligt med passion och kärlek för musiken för att stå ut och utvecklas med hårt arbete under flera år. Tittar man på program som "America's Got Talent" och sånt så inser man att det finns massor av människor som sitter och trycker hemma med otroliga talanger, så för att komma någonstans krävs nog...

A: en megatalang som sträcker sig långt över det vanliga.

B: att man har något väldigt unikt (röst, utstrålning, musikstil, låtskriveri).

Utöver det gäller också att tajmingen är rätt (rätt person, rätt tid, rätt plats), en hel del tur och att man vågar visa upp sig och uppträda.

Jag tror inte det skadar för dig att ta dig tid att växa upp lite för hela din approach är tyvärr lite omogen (jag vill bli artist och jag vill bli det nu!). No offense. Försöker bara vara ärlig för jag fick för mig att det är vad du är ute efter.

Redigerat av NutCase
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

då behöver du inte bli signad? släpp musiken du gör själv på spotify och itunes. det kan jag hjälpa dig med. vad du än gör, hoppa inte av skolan! vet att de känns som en bra idé i din ålder.. men det är det inte! tro oss.

Men det är mycket svårare att bli ''artist'' själv utan nån som kan te.x boka möten , visa upp mig mm , men jag förstår. så du skulle kunna hjälpa mig att släppa låtarna på itunes och spotify , åå tack !
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det också viktigt att veta att bolag drivs av en sak, och det är pengar.

Det enda dom vill är att om du är signad hos dom då ska du jobba röven av dig för att dom ska kunna tjäna pengar på dig.

En artist är en investering för ett bolag. Oftast en väldigt dyr investering. Det är promotion, skivtryck, skivinspelning osv.

Så med detta i åtanke så måste man förstå att för att ett bolag ska signa en artist så måste dom vara otroligt övertygade om

att denna artist kommer att göra en vinst för bolaget.

Det är ju inte alltid den bästa artisten blir signad, utan kanske någon annan som är "sämre", men som bolaget anser att det är större chans

att den blir vinstgivande.

Nu sjunger ju Bieber bra, men även om han hade sjungit lite sämre så hade han nog gått lika långt ändå. Och blivit signad. För att han har

den karisman och utstrålningen som krävs.

Och detta är ju naturligtvis något som bolagen ser. Och samtidigt gnuggar sina giriga händer i vällust.

Så för att ha en chans överhuvudtaget att bli signad så krävs det ganska mycket. Det är något man måste vara medveten om, och inte

bli helt knäckt när bolag efter bolag säger nej. Då är det viktigt att hålla huvudet högt och inte tappa siktet på målet.

Och att ha tro på sig själv, och att det man gör är bra. Framför allt, att det är roligt!

Men ett bra sätt att visa bolagen att dom ska signa just dig är att skaffa sig en fanbase.

Gör en facebook sida, youtube kanal osv. Sprid sedan så mycket du kan, och skaffa dig så många fans som möjligt.

Finns många vägar att gå för att nå mycket folk, och nästan alltid så är det hårt arbete som gäller.

Komma ut och spela är också en otroligt viktig bit för att nå framgång.

Som någon skrev, skaffa dig ett band. Lär dig att först sjunga inför dom, och sedan att sjunga inför publik.

När du sedan har gjort allt detta, blivit bra och självsäker i det du gör. Fått en fanbase och vart ute och uppträtt inför publik.

Då har du en mycket större chans att locka ett bolag att skriva ett kontrakt med just dig.

Sorgligt men sant så är det hårt arbete som krävs. Att ett bolag av en slump skulle få syn på dig och signa dig rätt upp och ner är

nog väldigt osannolikt tyvärr.

Hoppas det inte blev för negativt allt detta. 🙂

Det är viktigt att veta att ingenting är omöjligt, bara man har gett sig fan på det!

Ja det är verkligen det här jag vill och det ger jag mig fan på. Ja jag förstår att skivbolagen inte bara skulle signera nån bara sådär men kanske om jag får tillräckligt många prenumeranter och visningar på youtube och facebook , instagram mm så kanske det blir en större chans!
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är mycket svårare att bli ''artist'' själv utan nån som kan te.x boka möten , visa upp mig mm , men jag förstår. så du skulle kunna hjälpa mig att släppa låtarna på itunes och spotify , åå tack !

Jag förstår inte exakt vad det är du vill. Du vill inte ha pengar, du vill inte bli känd.. men du vill att "alla" ska lyssna på din musik? Gör några egna låtar, släpp dem på spotify, itunes, youtube, facebook ja överallt där du kan. Låt musiken tala för sig själv. Är du tillräckligt bra på det du gör, så kommer du lyckas. Ta Machine Gun Kelly som exempel. Han slavade för sin egen musik själv. Gjorde låtar, spelade in, la upp på youtube/facebook mm och körde på. Tillslut blev han signad av P-diddy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...