Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Har sett att man tydligen kan tejpa cymbaler o hihat för att få det sound man vill, lite lågmäldare då förstås... Jag har en väldigt högljudd 19" Paiste Fullride jag tänkt sälja, men efter en snabb eltejpning tyckte jag den lät ganska likt en tystare crash. Trodde nog tejp på cymbaler var värre tabu än tejp på pukorna.... Erfarenheter?
Soundprocessingstudio Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Om du tycker det fungerar så kör på! 🙂 Själv skulle jag jag aldrig komma på tanken men jag är gammal trummis och jag tycker tejpade trummor kan jämföras med att spela dämpat på gitarren konstant.
Signia Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Tejp på cymbaler kan lätt orsaka s.k. döda punkter på cymbalen, på olika ställen. Det kan man ha som åtanke. Ett annat sätt - om cymbalerna är tunna - är att spreja vatten med blomvattenflaska. Då blir dom lite stummare, men bara för en kort stund (tills vattnet runnit av). Men funkar det så .. kör på't.
Demonproducenten Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Erfarenheter? slå lösare var det där verkligen live förresten? jäkla bra lir Redigerat 30 oktober 2013 av Demonproducenten
theunknown Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Jag tejpar sällan/aldrig cymbaler i studion. Cymbalerna tappar klang, säger hellre åt trummisen att spela lösare.Brukar dock sällan va ett problem. DOCK så när jag kör live-gigg så tejpar jag nästan ALLTID cymbaler, i alla fall om de är på en mindre lokal. Kör ju mycket metal live och de flesta brukar ju komma med sina 20" crashar och slå skiten ur dem. Är de en mindre lokal där man inte mickar upp allting så hörs typ bara cymabler. Så då brukar de bli en rejäl omgång me gaffa.
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 Jag fick för mig att eltejp sabbar klangen mindre än bred gaffa.
laban1 Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Jag tejpar sällan/aldrig cymbaler i studion. Cymbalerna tappar klang, säger hellre åt trummisen att spela lösare.Brukar dock sällan va ett problem. DOCK så när jag kör live-gigg så tejpar jag nästan ALLTID cymbaler, i alla fall om de är på en mindre lokal. Kör ju mycket metal live och de flesta brukar ju komma med sina 20" crashar och slå skiten ur dem. Är de en mindre lokal där man inte mickar upp allting så hörs typ bara cymabler. Så då brukar de bli en rejäl omgång me gaffa. Sparar också hörseln hos medmusikanter, önskar att fler gjorde som du..
crillemannen Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Live kan det säkert fungera men inte i studion. De blir ju helt stumma, be bara trummisen att slå lösare isåfall!
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 (redigerat) Jag har speciellt en cymbal, en 22" Paste fullride som låter mkt mer än de andra och har så mkt mer övertoner, antagligen en skitdyr cymbal från början. Har annonserat ut den, men ingen varker ringer eller mailar. Ska prova att tejpa den lite idag o spela in den. Det lilla jag testat hittills så har den även med tejp mer övertoner o längre klang än tex Zildjian 16" A Custom crashen o 20" A medium riden. Den var rätt så bra till vispkomp, (utan dämptejp) de mer normala cymbalerna låter knappt alls om man petar till dem med en visp. Tror jag behåller den. Men den stora 22" Zildjian Pingriden kan ni få köpa... Redigerat 31 oktober 2013 av Guitar Nilsson
Top Floor Studios Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 (redigerat) OM man ska tejpa crashar (oftast live, som alla är inne på) är det ett bra tips att inte tejpa cymbalytan utan klockan. Då bevarar man lite mer sustain men tar bort de frekvenser man ofta vill ta bort. (På samma sätt kan jag tipsa alla livetekniker om att det är inte virveltrummans slagskinn ni vill dämpa när ni tycker det bara låter virveltrumma i den lilla rockklubben, testa att dämpa sejarskinnet istället, alla blir gladare). På ridecymbalen kan det däremot vara ett tips att tejpa själva ytan, just för att minska sustainen. Gärna på undersidan. Har gjort på flera plattor jag varit trumtekniker och/eller inspelningstekniker, och det har inte handlat om trummisar som inte har bra teknik eller någon liten produktion, så det är en total myt att man bara tejpar cymbaler pga dålig studio, dålig tekniker eller dålig trummis. Ibland är man helt enkelt ute efter ett visst sound. 🙂 Redigerat 31 oktober 2013 av Top Floor Studios
theunknown Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 (redigerat) OM man ska tejpa crashar (oftast live, som alla är inne på) är det ett bra tips att inte tejpa cymbalytan utan klockan. Då bevarar man lite mer sustain men tar bort de frekvenser man ofta vill ta bort. (På samma sätt kan jag tipsa alla livetekniker om att det är inte virveltrummans slagskinn ni vill dämpa när ni tycker det bara låter virveltrumma i den lilla rockklubben, testa att dämpa sejarskinnet istället, alla blir gladare). På ridecymbalen kan det däremot vara ett tips att tejpa själva ytan, just för att minska sustainen. Gärna på undersidan. Har gjort på flera plattor jag varit trumtekniker och/eller inspelningstekniker, och det har inte handlat om trummisar som inte har bra teknik eller någon liten produktion, så det är en total myt att man bara tejpar cymbaler pga dålig studio, dålig tekniker eller dålig trummis. Ibland är man helt enkelt ute efter ett visst sound. 🙂 +1 Kunde inte sagt de bättre själv 🙂 Btw ikväll ska jag va ljudtekniker åt Deathember på Anchor. Bara att ladda upp me tejp.. Redigerat 31 oktober 2013 av theunknown
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 Vad kör ni för tejp då? Jag tycker de mjuka eltejpen funkar mkt bra, en dm eltejp på virveln, längst ute vid sargen dämpar lika lite och på rätt sätt som dyr moongel som bara försvinner för mig. I kväll blir det inspelning av tejpad Paisteride. 🙂
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 En annan fråga på samma ämne; Finns det nitar man kan ta bort o sätta dit flera ggr, som låter rätt? Vore snyggt till softa visplåtar.
Top Floor Studios Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Tejpa fast en eller flera femkronor. Heltäckande, så att den inte ligger och studsar, utan ligger trycks mot cymbalen. Det finns också kedjor och annat du kan hänga på tillfälligt och sen ta bort. Apropå vilken tejp som föredras - Tjock silvertejp av ett kvalitetsmärke (inte biltema och sån skit). Lätt att forma, lätt att ta bort, lämnar inga rester etc. 1
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 Det blev så att vi tog väck Paisteriden helt, det var bara den som var för högljudd. Trummisen är van att spela med två crashar, så vi körde så. Han fick dessutom en billig splash i mitten, som han aldrig slog på. Så här blev de råa filerna: Your browser does not support the HTML5 audio tag
Mojje Cruncher Andersson Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Kolla detta Nilsson! http://www.thomann.de/se/cympad_moderator_box_set.htm
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2013 Trådstartare Postat 31 oktober 2013 Kolla detta Nilsson! http://www.thomann.d...tor_box_set.htm Tar man bort filtringarna o byter till gummi i stället?
hefu Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Cympad-grejerna funkar riktigt bra! ju större desto mer dämpar de. Grundklangen, och det mesta av sustianen behålls, men en drastisk volymreduktion blir det. Perfekt på lilla klubben! Sen låter de överlag bättre än vanliga filtkuddar. I normala storlekar låter cymbalerna faktiskt bättre.
Mojje Cruncher Andersson Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Tar man bort filtringarna o byter till gummi i stället? Jajamensan Nilsson! Dom har dessutom flera typer av kuddar. Till och med för att addera sustain och övertoner! Kolla in dessa snubbar. Bra grejer och precis som hefu säger, riktigt bra för små klubbar där det snabbt drar iväg i volym på ett trumset. Jag återkommer med testresultat snarast dom landat i lådan! http://www.cympad.com/
Guitar Nilsson Postat 1 november 2013 Trådstartare Postat 1 november 2013 (redigerat) Tejpa fast en eller flera femkronor. Heltäckande, så att den inte ligger och studsar, utan ligger trycks mot cymbalen. Det finns också kedjor och annat du kan hänga på tillfälligt och sen ta bort. Apropå vilken tejp som föredras - Tjock silvertejp av ett kvalitetsmärke (inte biltema och sån skit). Lätt att forma, lätt att ta bort, lämnar inga rester etc. Vad blir resultatet av femkronorna? Man ska alltså inte ha nån tejp mellan slanten o cymbalen? O sätter man den på klockan eller längre ut, kanske på undersidan? Coolt med såna här hemliga rävtrix.... Nästan synd att de cymbaler vi använde funkade utan tejp o hemliga grejer.... Ingen som behöer en ride? Jag har två över, byter gärna mot en 12" o en 17 eller 18" crash. Crashlanding - vem gjorde LPn? Redigerat 1 november 2013 av Guitar Nilsson
oioioi Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Sparar också hörseln hos medmusikanter, önskar att fler gjorde som du.. Dags att säga det nu... 🙁
Top Floor Studios Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Vad blir resultatet av femkronorna? Man ska alltså inte ha nån tejp mellan slanten o cymbalen? O sätter man den på klockan eller längre ut, kanske på undersidan? Resultat - nitcymbal utan nitar. Ingen tejp mellan, nej. Längre ut. På mitten, typ. Inte undersidan.
Guitar Nilsson Postat 1 november 2013 Trådstartare Postat 1 november 2013 Resultat - nitcymbal utan nitar. Ingen tejp mellan, nej. Längre ut. På mitten, typ. Inte undersidan. Då ska man alltså tejpa så slanten kan röra sig aningen inne i tejpen?
Top Floor Studios Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Om du testar kommer du att fatta, och kan hitta rätt sätt för dig. Hur långt kan man dra det teoretiska i att tejpa fast en peng eller två på en ridecymbal liksom 🙂
laxlaxlax Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Om du testar kommer du att fatta, och kan hitta rätt sätt för dig. Hur långt kan man dra det teoretiska i att tejpa fast en peng eller två på en ridecymbal liksom 🙂 😄 Jag gillar en plånbok på ovansidan av virveln om den sjunger för mycket. + Minns att det var snack om en tejpad femkrona på kaggen precis på stället där klubban slår för metalklick i reporna -2001. Då ville man låta som Fear Factory's triggade trummor, om nån minns dem..
Top Floor Studios Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 Haha, tejpad kagge är ju en klassiker. Femkronor, plektrum, visakort etc. Dojan i Mustasch hade favoriten hotellrumnyckelkort. Plånbok på virveln är ju en gammal GAMMAL klassiker. Den allmänna teorin är att det är därför virveltrummorna ringer mer idag. Mindre pengar i plånboken för trummisar = mindre dämpning 😛
Guitar Nilsson Postat 1 november 2013 Trådstartare Postat 1 november 2013 Om du testar kommer du att fatta, och kan hitta rätt sätt för dig. Hur långt kan man dra det teoretiska i att tejpa fast en peng eller två på en ridecymbal liksom 🙂 Ingen detalj eller aspekt i detta med cymbaler är för oviktigt! Jag fattar inte varför mina gitarrpolare fortsätter örja om Les Paul, EL84 o cellulosalackade Monster Relics kroppar... När man diskutera Mel Taylors okända Holy Grale-cymbal, eller hur man bäst knipsar av hihatpinnen!!! Eller dryfta omnimickade batterier med Tårtan-Frasse!
Top Floor Studios Postat 1 november 2013 Postat 1 november 2013 För att det blir mer intressant att diskutera om du testar först och vi därigenom besitter ungefär samma empiriska kunskap i ämnet om att tejpa pengar på cymbaler 🙂
Guitar Nilsson Postat 1 november 2013 Trådstartare Postat 1 november 2013 Jag ska börja leta en slant nu!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.