Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag ska placera "transportmarkören" (ja ni vet den avlånga som åker med låten) nånstans i låten så kommer jag ofta åt "Set locators"-funktionen (det blåa fältet längst upp för export,loop osv) av misstag, detta eftersom de slåss om samma utrymme där man ska klicka för att placera transportmarkören, vilket är otroligt enerverande när man jobbar mycket med att loopa delar av låten (för lyssning i mix t.ex) .

Exempel: Jag har markerat några takter med "blåa fältet" som jag vill loopa. Sen, av nån anledning kanske jag vill lyssna nån annanstans i låten och flyttar därför in transportmarkör nån annanstans. VÄLDIGT OFTA sker det då att jag istället av misstag kommer åt "set locators" vilka då hamnar nån helt annanstans. Detta sker gång på gång och driver mig till vansinne.

Jag vill INTE behöva använda funktionen "Locate when Clicked in Empty Space" utan det jag skulle vilja göra är helt enkelt att typ stänga av musens funktion lite, så jag MÅSTE använda CTRL-Mouse1 för Left Locator och ALT-Mouse1 för Right Locator.

What to do? Ursäka versaler hit o dit men frustrationen är på topp här. Kreativa lösningar mottages varmt.

Annons
Postat

Kolla i keyboard kommandona. Minns inte exakt nu, men tror det är CTRL+P, då ställer cubase in L och R markörerna så dom "omringar" det MIDI-block som är valt för ögonblicket. Nåt kommando är det i alla fall. Har inte använt Cubase på ett tag. Man glömmer fort 😛

Du markerar alltså ett MIDIblock som motsvarar längden för den loop du vill ha, trycker på kommandot, och sen "cycle" så är du back on track igen.

Det är i alla fall en workaround, ingen benhård lösning. Tror det är svårt att stänga av att markörerna ska flyttas där i listen. Tror inte det går. Men känner igen problemet.

Postat (redigerat)

"När jag ska placera "transportmarkören" (ja ni vet den avlånga som åker med låten) nånstans i låten så kommer jag ofta åt "Set locators"-funktionen"

Ett annat sätt är att använda "markers" att flytta sig, Då behöver du inte flytta markören med musen, så det borde lösa det problemet.

Med numpad kan du sen flytta utan att klicka med musen.

. = tillbaka 1 steg, 1=L 2=R 3-9 kan du ställa in till valfri marker

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.