Jump to content
Annons

Konvertera wmv till h264


D Vibe

Recommended Posts

Hej. Är det någon som har lite mer erfarenhet av videoformat än vad jag har..? (och min erfarenhet är oerhört begränsad... 🙂)

Jag har en liten musikvideo jag gjort som jag ska ladda upp på Youtube, men jag stöter på lite problem vid konverteringen av videon. Först provade jag att ladda upp WMV med lossless audio direkt till YT, men då fick jag problem med att den vid de runt första fem sekunderna en gång hoppade till i ljudet så att några samples i ljudet hoppades över och i slutet så blev det en glitch så att det blev tyst några samples innan den fortsatte..

Jag upplevde också att vissa frames stannade upp innan de fortsatte; vid ganska så lämpliga ställen där det är scenbyte, men det är ändå störigt. Precis som om den måste stanna upp för att hålla syncen mellan ljudet och bilden rätt..

Jag läste att man skulle använda h264 när man laddar upp till YT, så jag tog ner en konverterare som fungerade (efter att försökt med några som inte fungerade), och då spelar den upp det bra på min dator med ljudet och så, men de där framesen stannar fortfarande upp. Originalfilen är 25fps, men det blir likadant oavsett om jag konverterar till 25fps eller 30 fps (som YT säger är lämpligast). Har konverterat till MP4 med x264 och med aac 320kbps..

Någon som har någon idé?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med - är inte filen i 30 (igentligen 29.976) fps så rekommenderar jag starkt att hålla dig till vad filen var från början, i ditt fall, och tillika PAL-standarden, 25fps. Framerate-konverteringar är enbart nödvändiga vid exempelvis DVD eller bio-släpp, aldrig nätet.

Sen om converter... Tricky. Jag brukar använda Quicktime Pro, men jag vet inte med säkerhet att den klarar WMV, det är ett sjukt opålitligt format, men kan du få tillgång till den så är det absolut mitt råd just nu!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Tack för svaren.. Ska ge mig på att försöka igen.

Är wmv opålitligt? Tänkte att jag skulle ha möjlighet att ladda ner videon på min hemsida, i wmv-format. Är det olämpligt mao?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är wmv opålitligt? Tänkte att jag skulle ha möjlighet att ladda ner videon på min hemsida, i wmv-format. Är det olämpligt mao?

Mycket, tyvärr. Har aldrig haft annat än problem med det, och det får Nuendo att krasha fullständigt. H.264 i MP4-container brukar vara det format jag rekommenderar varmast. Dot Mov som container funkar åsså, men jag är lite orolig över att begränsa formatet om man sparar under Apple/Quicktime. Vet uppriktigt sagt inte med säkerhet om det sista där faktiskt är ett problem, nallen sparar ju trots allt snällt sin AVC (H.264) under .mov, men minnet av hur besvärligt DV under Quicktime på en PC var gör mig lite reserverad :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...