Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 (redigerat) Undrar om det funnits burkar med enbart limiter, helst stereo då? De limitrar som sitter i de vanliga DBX kompressorerna, och samma med min gamla Rane låter ju så illa att de är oanvändbara i studio. Det går ju att hitta kanonburkar till allt möjligt nu så det kanske finns även limitrar? Får för mig att de hade såna sist i kedjan innan tvåspårsrullbandaren i studiosar på 60 till 80-talet. Ni får gärna tipsa om stereokompressorer med inbyggd limiter som låter bra också, gärna rördrivna o gammalt som satan med stora bakelitrattar, utseende som radiogrejerna de hade under andra världskriget. 🙂 Två ggr Stenåldern = stereofoni - 55 Redigerat 29 oktober 2013 av Guitar Nilsson
mixopenta Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 http://www.bavodekker.com/670.html En Fairchild vore ju nåt för dig Nilsson! 🙂 /U
mietek Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 http://www.bavodekker.com/670.html En Fairchild vore ju nåt för dig Nilsson! 🙂 /U Det blir några mil i lastbilen det!
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 http://www.bavodekker.com/670.html En Fairchild vore ju nåt för dig Nilsson! 🙂 /U Underbart utseende på den. Nyss gjorde jag ett test o körde masterns ena kanal genom min mono UA610, den dängde Ranekompressorn en del. Både basen o midden blev snyggare o mer levande. En stereo rörkompressor av klass, det ska jag önska av jultomten. Apropå stenåldern så såg jag nyss en annons på en som sålde sitt midiklaviatur; "eftersom jag gått över till att använda enbart hårdvara i studion nu"... Härligt tänkte jag, det finns en till med stenålderssyndrom.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Vac Rac TSL-4 ska vara bra Nu gick det i byxerna http://vintageking.com/Inward-Connections-TSL-4-Vac-Rac Vem vill skänka en sån? Letar man som satan dag o natt kanske man hittar nån galning som säljer en sån eller liknade billigt? Jag har nyss hittat en Apex EQ som på ett ställe kostar drygt 18000 plus moms för 1500 plus moms, så det kan ju hända märkliga grejer. Den som sålde den sa att ingen använder burkar längre, han ville bara bli av med den. Väntar med spänning.
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Skall du göra dig av med Finalizern?
mixopenta Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Det kryllar ju av scheman och byggsatser på nätet. En idé vore ju att kolla med någon som är lite händig med elektronik (rör) och låta han bygga en. Lite deg skulle man nog kunna spara på en sådan lösning. Hur dom ser ut tycker jag personligen inte spelar någon roll...Skulle lätt kunna tänka mig att ha lite rör och transformatorer sticka upp ur en enkel träram som också skulle bidra med lite go värme, nu när vi närmar oss vintern. 🥰 /U
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Skall du göra dig av med Finalizern? Har funderingar på det, men, men. Man får väl inget för den. Jag har sett en annons på en ganska billigt. Jag kanske kan ha den sist i min kedja o använda enbart limitern i den, o ev lowcutten. Men jag får lite obehagliga datorvibbar av den, man ska ju in i menyer o ratta... Jag har aldrig fattat om ljudet processas analog eller digitalt i den, misstänker att det är digitalt även när jag kopplar in den med XLR-sladdar...
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Finalizern är digital. Sedan var det sällan att man stoppa in limiter när man mixade ner till tvåspårstape. Limitering gjordes vid mastring.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Det kryllar ju av scheman och byggsatser på nätet. En idé vore ju att kolla med någon som är lite händig med elektronik (rör) och låta han bygga en. Lite deg skulle man nog kunna spara på en sådan lösning. Hur dom ser ut tycker jag personligen inte spelar någon roll...Skulle lätt kunna tänka mig att ha lite rör och transformatorer sticka upp ur en enkel träram som också skulle bidra med lite go värme, nu när vi närmar oss vintern. 🥰 /U Bra idé. Det kanske finns nån bland alla FB-polare som är haj på sånt. Utseendet spelar egentligen ingen roll för mig heller, men att rattarna är så stora på UAn är bra, det händer mycket när man vrider bara lite grann på dem. En liknade UA-burk i stereo o utan vare sig mickpreamp eller eq-del vore guld. Känslan i en bra VU-meter är fin, jmf med dioder.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Finalizern är digital. Sedan var det sällan att man stoppa in limiter när man mixade ner till tvåspårstape. Limitering gjordes vid mastring. Är du ute efter en Finalizer? Tascamportan som har så kass kompressorer har ganska bra limiter i mastern, den klipper peakarna utan att jag kan höra minsta kras liknade det DBX-kompressorernas limiter ger. Fick jag tag på en bra stereo rörkompressor kanske jag klarar mig lika bra med portalimitern. Jag kommer ju inte ifrån portan i alla fall när jag ska spara ner masterspåret, eller bränna det till cd. Jag ska försöka mixa nån låt genom UA´n, o ta ett masterspår i taget. Det ger väl ett bättre ljud än alla billiga begkompressorer som finns på nätet. Fast krångligt...
mixopenta Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Jag kommer i allafall på en kandidat i trakten. Att blanda in TC'n (var de väl?) i kedjan känns som att ta udden av hela grejen med att ha en riktig analogburk där... /U
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Är du ute efter en Finalizer? Tascamportan som har så kass kompressorer har ganska bra limiter i mastern, den klipper peakarna utan att jag kan höra minsta kras liknade det DBX-kompressorernas limiter ger. Fick jag tag på en bra stereo rörkompressor kanske jag klarar mig lika bra med portalimitern. Jag kommer ju inte ifrån portan i alla fall när jag ska spara ner masterspåret, eller bränna det till cd. Jag ska försöka mixa nån låt genom UA´n, o ta ett masterspår i taget. Det ger väl ett bättre ljud än alla billiga begkompressorer som finns på nätet. Fast krångligt... Nej jag vill inte ha en Finalizer. Att ta ett spår i taget via 610 är ingen lysande idé. Du kommer troligen få en svajig stereobild och riskera att få fasfel om du har otur.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Jag kommer i allafall på en kandidat i trakten. Att blanda in TC'n (var de väl?) i kedjan känns som att ta udden av hela grejen med att ha en riktig analogburk där... /U Ja det känns ganska plojty.
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 (redigerat) Fast Finalizer används fortfarande i mastringsstudios. Inget fel på den produkten. Knappast plojty om du frågar mig. Redigerat 29 oktober 2013 av drloop
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Nej jag vill inte ha en Finalizer. Att ta ett spår i taget via 610 är ingen lysande idé. Du kommer troligen få en svajig stereobild och riskera att få fasfel om du har otur. Ibland när jag masterkomprimerat med Raneburken har jag kopplat ur knappen som kopplar ihop kanalerna, o ställt vänster o höger kanal var för sig, o har inte hört att det låtit annorlunda. På senare tid komprimerar jag så pyttelite att man kan fundera om det skulle höras. Värt ett försök i alla fall, det kan ju ge en hint om det är bra öht med rör på mastern.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Fast Finalizer används fortfarande i mastringsstudios. Inget fel på den produkten. Knappast plojty om du frågar mig. Används den än idag i seriösa mastringstudios? Nu blev jag ganska paff... Exempel på studio?
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Modernare versioner av Finalizern. Men Finalizern har funnits i mastringsstudios sedan den kom så den är inte plojty.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Modernare versioner av Finalizern. Men Finalizern har funnits i mastringsstudios sedan den kom så den är inte plojty. Med plojty menade vi att det känns fel att avsluta den analoga kedjan med nåt digitalt. Men tänker man på att stereospåret i alla fall ska tillbaks in i digitalportan o iväg på nätet via digitala kanaler så kanske det inte är så plojty. Den sista versionen av Finalizern har väl en stereobreddare, det har inte min tyvärr... Om jag går in stenhårt för helt mono produktioner så klarar jag mig på att mastra i UA-burken! 😎 Det vore ju ännu sätt att genom konstigheter profilera sig, nåt jag sen förr är bra på. Nu ska jag sätta mig att sjunga genom Neumann o Universal Audio en stund, för att glömma att jag själv finnes till.
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Sjung på! På tal om digital vs analog kompressor. Lyssna på det här klippet. SSL busskompressor ställt hårt, blandat mjukvara med hårdvara. Bra klipp i båda, ganska liten skillnad mellan analogt och digitalt sound trots att det är en rätt hård inställning och då brukar pluggar kräkas lite. Som sagt blandade klipp mjuk vs hårdvara. Your browser does not support the HTML5 audio tag
mietek Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 (redigerat) Används den än idag i seriösa mastringstudios? Nu blev jag ganska paff... Exempel på studio? Satt med på en master för ett par år sedan i en seriös studio där kedjan var Fairchild -> Ampex ATR 102 -> Finalizer. Så visst är det så.Edit: Minnesfel Redigerat 29 oktober 2013 av mietek
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Satt med på en master för ett par år sedan i en seriös studio där kedjan var -> Ampex ATR 102 -> Finalizer. Så visst är det så. Edit: Minnesfel Fairchild, det var alltså en kompressor på masterspåret, innan tvåspårsbandaren? Vad sparades det på efter Finalizern då? DAT?
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 (redigerat) Dat används inte längre. In på hårddisk eller tvåspårs tape. Redigerat 29 oktober 2013 av drloop
mietek Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Fairchild, det var alltså en kompressor på masterspåret, innan tvåspårsbandaren? Vad sparades det på efter Finalizern då? DAT? Håååårddisk!
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Trådstartare Postat 29 oktober 2013 Håååårddisk! Det var ju ganska likt mitt sätt att mastra då. Jag har gjort en mix på gammal låt nu genom analog Rane o Peavey eq. Ska plåga er med den snart. Men nu ska jag hämta en ridecymbal på posten, det blir den tredje i samlingen...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.