Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag tycker att det är väldigt svårt att mixa/ ställa in reverb och delay i lurar. Är det nån mer som har problem med detta? eller är det jag som har dåliga lurar, har beyer dynamic 250 nånting, och även halvöppna beyer som heter 770 har jag för mig, orkar tyvär inte kolla upp det nu.

Annons
Postat (redigerat)

Jag förstår precis hur du menar, rockstone. Hade själv problemet back in the day; själva upplevelsen med exempelvis ett reverb blir ju mer...hm...hur ska jag uttrycka det....mer "påtaglig" i ett par lurar.

Reverbet lät kalasfint men när jag referenslyssnade vidare i mina monitorer och hemmastereon så upplevde jag att reverbet liksom "försvann" 🙁

Så jag började prova mig fram. Sedan så "upptäckte" jag send-reglarna och det var då jag gick loss på allvar. Får visserligen fortfarande kompromissa och referenslyssna mer men jag lärde mig hur mina favoritreverb och lyssning "betedde" sig och nu tycker jag att det känns bättre vid slutmix vad det gäller reverb och delayer.

Kanske inte så mycket till hjälp men men... 😑

Vänligen,

CHAE

Edith: syftningsfel

Redigerat av CHAE
Postat

Jag har nästan ett liknande problem men för mig blir det nånting som händer vid mixdown. Först lyssnar jag på ett projekt i lurar o monitorer. Sen sparar jag ner det och sen är reverb o delay o vissa andra effekter otroligt mkt starkare än i det öppna projektet. Ingen aning varför det blir så men störande är det...

drloop (oregistrerad)
Postat

Inte så att du lyssna på den färdiga filen i tex mediaspelaren eller itunes med en "ljudförbättrare" påslagen? Då kan man få lite roligt resultat.

Postat

jag kör cubase. har haft detta problem förr också med andra utgåvor på andra datorer så det är ju nåt slags handhavandefel. Kanske att nån kompressor hamnar fel eller nåt. men det ärskumt att ljudet ändras från öppet projekt till mixdown...

Inte så att du lyssna på den färdiga filen i tex mediaspelaren eller itunes med en "ljudförbättrare" påslagen? Då kan man få lite roligt resultat.

där kan du ha en poäng... även i mobilen uppstår det och den lär ju också har "ljudförbättrare"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.