Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

AArghhh ! Nu får jag inte Cubase att följa det inspelade automationsspåret, nu när jag kopplat bort VR. Ska jag välja Volym istället för VR som "källa" på Automationsfliken? Gör jag det blir inte den inspelade automationen aktiv. Jag sätter spåret på Read. Använder C7.0.6

Någon vänlig själ?

Redigerat av laban1
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Eftersom Automationen som VR skriver är kopplad till pluggen ( Rider Fader )måste du kopiera det som pluggen skriver, ändra dataspåret till "Volym" och klistra in datat från Vocalrider så har du en automation som styr huvudfadern direkt.

Du måste också ändra i inställningarna för automationsdatat som skrivs.. ( I Cubase Meny: Project -> F6 -> Längst ned i vänstra hörnet av automationspanelen som dyker upp finns ett litet "kugghjul" klicka på den och ändra defaultvärdena till det du tycker passar) Default reducerar Cubase 50% av de automationspunkter som skrivs, sen vet jag inte om Return-time kommer påverka hur ljudet blir i slutänden.. tror det är hur snabb responstiden är på stigande o fallande flanker.. gissar bara nu.

Jag tyckte inte att det blev i närheten av det glassiga sound man fick av VR, men jag meckade inte speciellt mycket med idén heller..

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Postat

Tackar tackar Lundin, detta ska jag pröva imorgon!

Har du ngn åsikt om man ska ha denna VR före eller efter en kompressor? Soundonsound skriver 2010 i sin review att man ska ha den före för att "hjälpa kompressorn att ta ner peakarna" ljudet skulle bli mer transparent på det sättet. Waves själva skriver enbart att man ska ha den efter kompressor i sin kortfattade manual PDF. Någon åsikt, tankar där?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Sorry för lite sent svar.. jag hänger numera på Native Instruments forum sen jag blev farsa till en Maschine Studio..

Ja, jag gillar att köra Vocalridern före kompressorn vilket, den gången jag gick inte för att jobba med den, gav ett väldigt behagligt transparent sound även om jag tryckte ihop den ganska ordentligt.. Minns inte vilken komp jag använde men UAD Fatso / dbx 160 / 1176 / LA2A och 3A använder jag jämt.. tror det var LA3A jag körde efter eller 1176.. Men jag har inte gjort det omvända och kört kompressorn före men kan tänka mig att du får ett mer tydligt komprimerat ljud som sen bara topparna justeras på.. jag inbillar mig att en väldigt dynamisk sång som måste komprimeras hårt inte får samma effekt av Vocalridern då materialet redan är (sönder?)komprimerat när pluggen ritar om och jämnar ut de kvarvarande differenserna.. men att experimentera är ball, det är väl så man hittar nya anfallsvinklar?

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Tackar! Nu blir jag nyfiken:

🙂 Vad är grejen med Maschine Studio, är det en digitalporta? Har man en "riktig" skärm till den? Vad gör den bättre än att jobba med Cubase?

Så det är inte bara en grej för "DJ"-generationen?

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Hehe.. Aj aj nu råkade du trycka på en av de där magiska knapparna... så nu blir det offtopic deluxe för den här grejen kan jag prata i timmar om.. jag upptäcker fortfarande smarta grejer efter snart en månads anvädning.

Maschine Studio är en hårdvarucontroller för den egna Mjukvaran Maschine 2.0 som kan ses som en tracker med samplingsmöjligheter, Mjukvaran laddas som program i antingen mac eller PC, nya mjukvaran har multicore support och den är snål på CPU.. kanske lite som Reasons effektiva motor.

Maschine 2.0 laddar alla VST och AU pluggar du kan tänka dig 32 och 64-bit, men inte blandat.. antingen eller alltså, och Maschine kan även laddas som en VST eller AU plugg i en valfri DAW.. det fiffiga här är att de pluggar man laddar i stand-alone versionen av mjukvaran, även ligger kvar i projektet när den laddas som plugg i en annan DAW vilket gör att du kan ha en hel förprod i Maschine o slänga in den i en DAW när du ska tracka audio.

Hela grejen med nya Maschine Studio är dess två högupplösta displayer som gör att man aldrig behöver lyfta ögonen från produktionen.. nånsin.. man lägger på pluggar, letar preset, routar o grejar i controllern, redigerar MIDI, Automatiserar parametrar i alla effekter och syntar, det finns en flexibel sidechain inbyggt, du kan routa ut 16 kanaler ut i dina DAW, du har 4 dedikerade knappar för olika audio inputs du definierar, du har dedikerad outputväljare för Cue, Sound, Group och Master volym direkt på hårdvaran.. massor med dedikerade knappar för funktioner som gör att man jobbar snabbt och intuitivt med controllern. När man har de grundläggande momenten memorerade går det rasande fort att skapa musik.

Att komma från ett analogt tänk med alla dess "begränsningar" som gjorde att man egentligen bara kunde fokusera på musiken man skulle spela in men under alla år gått från att gradvis lära sig mer o mer funktioner och till slut stå med två busslaster funktioner, Hands-on, 24 timmar om dygnet har nog gjort att hjärnan gradvis blivit så avtrubbad på det som ska åstadkommas att det därav inte blir så mycket gjort... så när den här grejen annonserades och jag såg videon tog det 20 sekunder innan jag beställt den på Native's hemsida..haha

Visserligen har den inte vanliga audiospår...( kanske kommer med lite påtryckningar) och den kan ännu inte spara grupper med alla output routings ( troligtvis en bugg) som gör att man skulle kunna ha flera multi-out pluggar som ex Superior Drummer, Slate 4 m.fl fullt routat, med pålagda pluggar, NI's egna eller Tredje part och spara dessa som presets för att då kunna växla plugg mitt i en session utan att behöva göra mer än att vänta på alla samplingar som laddas..

Men det är skönt befriande med dedikerade knappar för allt och ett smart upplägg som gör att man aldrig känner sig vilse och behöver klia sig i huvet o undra var f@n de gjort av funktionen man letar efter.

Det bästa av allt är att man egentligen bara behöver använda mus och tangentbord vid två (2) tillfällen 1: starta programmet 2. Skriva i och döpa saker du sparar.

Sorry om det blev lite långt..

Här är en bra förklarande

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

"Sorry om det blev lite långt.."

Nädå, trevlig och intressant läsning! 🙂

Jag kommer väl lite från motsatt håll kanske. Har gjort en hel del låtar genom att spela in enkelt på porta (fokuserat helt på musiken). Nu var det ett bra tag sedan sedan jag jobbade med Cubase så då tar det en stund att repetera det gamla och sätta sig in i det nya. Lite för lång tid faktiskt.

Mashine kanske blir helt rätt för mig om några år när det utvecklats lite till med audiospår etc?

Redigerat av laban1
Postat

Om du inte hunnit irriteras över saker som tas bort ur mjukvaror till förmån för något annat som gör funktioner sämre för dig, inte störs av att göra musik med mus och tangentbord är det inte säkert att du vinner något på denna "bakåtrevolution".

Om audiohantering är det du baserar din huvudsakliga musicering kring är inte det här rätt pryl - just nu. Jag tror att de redan stakat ut banan för det här verktyget, det är väldigt mycket som talar för att det här blir nästa stora grej för väldigt många om någon till några uppdateringar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.