Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är uppvuxen i ett mac-hem. fick inte pc förrens på senare år..

är inbiten macare och ska igång med studio bygge..

klockfrekvens på mac.. jag har letet och letat efter olika förklaringar.. finns det något bra jämförelse???? T.ex. är en g5 1.8 me 1 gb ram snabbare i musiksammanhang än en pentium 4 3.6 me 1 gb ram?

om jag ska köra mac då ska man väl ha logic men vilket ljudkort? funkar m audios billigare pci varianter? för på hemsidan står det att M-audio The Audiophile 2496 funkar till mac. kör man bara in det i g5ans pci då?

funkar en g4 quicksilver 933 mhr till logic 6 lr 7 express?? om man vill köra över 6 spår?

för g5 or är ju sååå dyra

Annons
Postat

Skulle inte tro att en singel G5 1,8 är snabbare än en p4 3,6, dock så är Logic ruggigt optimerat och du kommer att klara en hel del även på en 933 G4. Det hela beror lite på vad du tänker göra, tänker du köra mest audiospår så klarar G4:an av bra många spår (skulle gissa på en bit över 30 i alla fall), börjar du däremot slänga på tunga effekter och köra många mjukissyntar så kommer den relativt klena processorn ta slut efter ett litet tag. Min gamla G4:a på 1 GHz klarade av tre space designer innan den började hosta blod.

Postat

Kolla begagnade G4or, som jag skrev i en annan tråd nyss.....De går att hitta billigt. Har själv kört på 2x450Mhz G4 fram tills för ett halvår sen eller så.....och den räckte väldigt långt. Den gick dock i väggen när man skulle producera riktigt ordentligt, dvs drösvis av effekter och instrument osv osv...

Men, den klara utan vidare många(20+ då det är vad jag jobbat med ofta) audiospår med normal effektläggning

Satsa på en dubbel 900Mhz eller 1GHz eller liknande(ca 10.000:-), så har du en fet burk(gärna ett UAD-1 också).

Tror inte man kan jämföra klockfrekvenser....den säger ganska lite om processorns egentliga hastighet.

G5'or är 64bitars, och P4 är 32bitars(tror jag).....sen tillför det kanske inte så mkt som det låter dock.

Det finns säkert folk som kan detta bättre än jag....

Lyssna dock inte för mkt på alla benchmark-tester som dras upp överallt.....vad jag vet så finns det åtskilliga mer eller mindre rättvisa sätt att utföra dessa tester på, så man hittar drösvis med resultat som säger att G5 överlägsen, och drösvis som säger att P4 är överlägsen....

Postat

genrellt kan du inte jämföra macens klockfrekvens med pc. glöm det. däremot kan du tänka att en g5a är snabbare än en g4... 🙂

om du inte ska göra oerhört tunga saker behöver du kanske itne en g5a, en g4a räcker långt. jag sitter själv på en g4 867 som rullar på fint, och då jobbar jag ändå professionellt.

vad gäller ljudkort har jag inte koll på pci-marknaden längre, men till mac verkar det ju som att firewireljudkort är det som gäller. om du tvunget vill ha audiophile-kortet kan du väl slänga iväg ett mejl till m-audio o fråga?

annars föredrar jag motus prylar.

och logic... ja, det är ju bra, men jag föredrar digital performer. maken till lättanvänt och användaranpassat pgrogram finns nog inte. cubase framstår som en traktor i jämförelse...

kolla på www.motu.com

Postat

För 10 800 så får du, om du är student, en iMac G5 och ryktet säger att just denna dator kommer att uppgraderas med snabbare processor och kanske begåvas med ett lägre pris inom ett par veckor. Det är klart mycket trevligare med en sprillans ny dator med garant än en beggad dator som du inte vet nånting om.

Postat

Hej!

När jag köpte min G5 2x1.8Ghz så gjorde jag tabben att inte kolla upp

om den G5:an var PCI eller PCI-X kompatibel.

Eftersom bara 2x2.0 och 2x2.5 har stöd för PCI-X standarden

så var jag tvungen att sälja mitt M-Audio Delta1010LT och köpa ett

Motu 828mk2 vilket iofs jag är jätte nöjd med men det kostade ju 8K extra.

Kan varmt rekommendera externa (firewire-kort)

Mr.S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.