Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! 🙂

Jag producerar musik och mixar musik pÄ hobbynivÄ och har ett stort intresse för tekniken och vetenskapen i dessa omrÄden.

SĂ„... för att gĂ„ rakt pĂ„ sak och inte trĂ„ka ut er: Är intresserad för att lĂ€ra mig mer om akustik, dels för mig sjĂ€lv sĂ„ jag kan lĂ€ra mig hur jag skapar bĂ€sta möjliga rum för min och polarnas studios, men Ă€ven för att kanske eventuellt börja jobba som akustikkonsult en dag. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r om det finns nĂ„gon utbildning för detta? Har provat googla runt lite men hittar inte nĂ„got om det Ă€mnet. Det man hittar Ă€r företag som hjĂ€lper till en med sĂ„dant, men vart har dem lĂ€rt sig allt?

Tack! 🙂

Annons
Postat

@crillemannen : LĂ„ter logiskt nu nĂ€r du sĂ€ger det! NĂ„gon som vet nĂ„gon "mindre seriös" utbildning/kurs som endast fokuserar inom ljud kanske? 🙂

@JohnRick : Tack, ska kika pÄ den!

Postat

Finns lite olika sÀtt.

En civ.ing-utbildning som t.ex. vÀg och vatten har pÄbyggnad inom akustik.

Jag har sett mÄnga frÄn elektroingenjörssidan som hamnat inom akustikomrÄdet efter lite egna studier. Finns en del stora akustiker med den bakgrunden.

Jag har hört att SAE skall ha nÄgon inriktning pÄ akustik om man pluggar i typ england nÄgot halvÄr.

Annars att jobba pÄ ett akustikföretag och sedan lÀsa in och lÀra sig av de andra Àr ju ocksÄ ett sÀtt som funkar.

Hörseltekniker kommer ju in frÄn ett annat hÄll och tittar mer pÄ hur vi hör eller uppfattar ljud.

SÄ det beror lite pÄ vad man vill jobba mot. Kör du mot studios kan man mycket vÀl lÀra sig genom att försöka fÄ in foten pÄ nÄgot företag som sysslar med det. (Och Àr villig att lÀgga ner lite tid pÄ att lÀsa pÄ egen hand.)

pme (oregistrerad)
Postat

Teknisk Fysik borde vara synnerligen lÀmplig grund. Fast kanske lite overkill om man bara ska bygg en studio.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.