laban1 Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Waves säger i PDF-manual att den ska sättas sist. I review SoS 2010 står att den ska sättas före kompressor. http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/vocalrider.htm Hur gör ni, och varför?
drloop (oregistrerad) Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Den borde ligga efter kompressor. Annars så tar kompressorn bort effekten av höjningarna.
laban1 Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 Den borde ligga efter kompressor. Annars så tar kompressorn bort effekten av höjningarna. Om Rider ligger före borde kompressorn inte behöva arbeta så hårt?
Signia Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 (redigerat) Talar för mig själv nu, hur jag gör .. Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då). Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på. Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt. Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation. Redigerat 27 oktober 2013 av Signia
JohnRick Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Automation är transparent kompression m.a.o och ligger vanligtvis sist i kedjan. Jag lade Vocal Rider sist på våra backing tracks. Funkade fint.
Terror Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Vocal rider behövs egentligen inte. Den kan ersätta automations eller viss form av kompression. De andra 2 kanske också ersätta de andra. Alla 3 har egentligen samma uppgift, men olika sätt att göra det på. Sedan är valet ditt, vilket sätt du vill jobba på. Det kan handla om låten, eller ditt arbetsflöde. Men det finns inget rätt eller fel. När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser.
laban1 Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där. Något tips?
laban1 Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där. Något tips? Pröva att klicka på "volymknappen" i automationsspåret i C7 och välj VocalRider. 😛
laban1 Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser. Det är lite så jag tänker mig det, att Vocal Rider gör "grovjobbet" före kompressorn. Du har EQ först med LowCut så att inte VR jobbar på "fel" frekvens?
laban1 Postat 28 oktober 2013 Trådstartare Postat 28 oktober 2013 Talar för mig själv nu, hur jag gör .. Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då). Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på. Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt. Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation. Jag tänker på funktionen music-sensitivity att man side-chainar den övriga musiken och får VR att "rida lite ovanför" mixen är den nåt att rekommendera? Låter lite konstigt i mina öron men det kanske är hela idén med VR?
saverman Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Vocal Rider är bara en emulerad regel. Ingen som säger att den måste användas så men vill du göra det ska den in sist.
Casperfren Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Man kan ju köra lite före, 1-2 db kan jag tänka mig, för att minska sidoeffekterna av en kompressor så som överkompression på vissa starkare delar. Sen kan man ju ta lite eventuellt efter också, så man pressar soundet så mycket man vill.
laban1 Postat 28 oktober 2013 Trådstartare Postat 28 oktober 2013 (redigerat) Tack för input! Ni som använder VR, låter ni den "Jobba på allt" eller ställer ni vocal sensitivity så att lampan blinkar, dvs bara jobbar på topparna? Eller tycker ni om att jobba med att sätta "max min tak" på fader-rörelsen? Kort sagt, hur tycker ni om att jobba med VR? Redigerat 28 oktober 2013 av laban1
joachime Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Jag lägger den för det mesta efter kompressor och låter den jobba max +/- 3 dB. Ofta mindre. Försöker ställa den så att den jobba mot nollan på regeln/fadern. I princip alltid i slow mode på sång. Ibland ställer jag den i fast mode på speaker. D
laban1 Postat 30 oktober 2013 Trådstartare Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Tack för input! Hur ställer du Vocal Sensitivity då, jobbar den mer eller mindre hela tiden? Side-chainar du mot musiken? Redigerat 30 oktober 2013 av laban1
joachime Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Nä, den brukar fylla behovet utan sidechain. Sensitivity brukar jag bara justera ifall det är mycket bakgrundsljud som jag inte vill ska trigga pluggen.
Razamanaz Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 eq vocal rider kompressor ev dist etc delay reverb
laban1 Postat 3 december 2013 Trådstartare Postat 3 december 2013 eq vocal rider kompressor ev dist etc delay reverb ?
Terror Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Annars kan du hålla sången mer neutral. Kör VR på sången och kompressor på en buss.
laban1 Postat 3 december 2013 Trådstartare Postat 3 december 2013 i den ordningen alltså Såklart! Varför VR före kompressor?
laban1 Postat 3 december 2013 Trådstartare Postat 3 december 2013 Annars kan du hålla sången mer neutral. Kör VR på sången och kompressor på en buss. Menar du att du kör VR > kompressor på samma buss, liksom parallellkompression deluxe?
evilrocker Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Jag kör den absolut sist, kör på fast (snabb) jobba några db upp och ner.
joachime Postat 3 december 2013 Postat 3 december 2013 Jag kör den absolut sist, kör på fast (snabb) jobba några db upp och ner. Detsamma, fast (om än) i slow (långsam).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.