Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Den borde ligga efter kompressor. Annars så tar kompressorn bort effekten av höjningarna.

Postat

Den borde ligga efter kompressor. Annars så tar kompressorn bort effekten av höjningarna.

Om Rider ligger före borde kompressorn inte behöva arbeta så hårt?

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad skall ha vocal ridern till?

Postat (redigerat)

Talar för mig själv nu, hur jag gör ..

Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då).

Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på.

Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt.

Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation.

Redigerat av Signia
Postat

Automation är transparent kompression m.a.o och ligger vanligtvis sist i kedjan. Jag lade Vocal Rider sist på våra backing tracks. Funkade fint.

Postat

Vocal rider behövs egentligen inte. Den kan ersätta automations eller viss form av kompression. De andra 2 kanske också ersätta de andra. Alla 3 har egentligen samma uppgift, men olika sätt att göra det på. Sedan är valet ditt, vilket sätt du vill jobba på. Det kan handla om låten, eller ditt arbetsflöde. Men det finns inget rätt eller fel.

När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser.

Postat

Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där.

Något tips?

Postat

Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där.

Något tips?

Pröva att klicka på "volymknappen" i automationsspåret i C7 och välj VocalRider. 😛

Postat

När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser.

Det är lite så jag tänker mig det, att Vocal Rider gör "grovjobbet" före kompressorn. Du har EQ först med LowCut så att inte VR jobbar på "fel" frekvens?

Postat

Talar för mig själv nu, hur jag gör ..

Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då).

Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på.

Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt.

Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation.

Jag tänker på funktionen music-sensitivity att man side-chainar den övriga musiken och får VR att "rida lite ovanför" mixen är den nåt att rekommendera? Låter lite konstigt i mina öron men det kanske är hela idén med VR?

Postat

Man kan ju köra lite före, 1-2 db kan jag tänka mig, för att minska sidoeffekterna av en kompressor så som överkompression på vissa starkare delar. Sen kan man ju ta lite eventuellt efter också, så man pressar soundet så mycket man vill.

Postat (redigerat)

Tack för input!

Ni som använder VR, låter ni den "Jobba på allt" eller ställer ni vocal sensitivity så att lampan blinkar, dvs bara jobbar på topparna?

Eller tycker ni om att jobba med att sätta "max min tak" på fader-rörelsen?

Kort sagt, hur tycker ni om att jobba med VR?

Redigerat av laban1
Postat

Jag lägger den för det mesta efter kompressor och låter den jobba max +/- 3 dB. Ofta mindre. Försöker ställa den så att den jobba mot nollan på regeln/fadern. I princip alltid i slow mode på sång. Ibland ställer jag den i fast mode på speaker. D

Postat (redigerat)

Tack för input! Hur ställer du Vocal Sensitivity då, jobbar den mer eller mindre hela tiden? Side-chainar du mot musiken?

Redigerat av laban1
Postat

Nä, den brukar fylla behovet utan sidechain. Sensitivity brukar jag bara justera ifall det är mycket bakgrundsljud som jag inte vill ska trigga pluggen.

  • 1 månad senare...
Postat

Annars kan du hålla sången mer neutral. Kör VR på sången och kompressor på en buss.

Menar du att du kör VR > kompressor på samma buss, liksom parallellkompression deluxe?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.