Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 Vad sägs om en sån burk till analog mastrimg? Den har både grafisk och parametriska stereo eq samt lowcut. Låter ju som allt jag behöver. Men ljudkvaliten? Apex är väl fina grejer, o jag siktar ju inte på att ha utrustning i Cutting Rooms klass. Man hittar den lätt via google men jag kan inte länka adresser i iphonen Apex PE 232 MKII Paragraphic EQ
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 En utbildning i masring/mixning kanske vore bra pengar också? 🙂 (inget ont emot ditt sätt att jobba på. tvärtom)
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 (redigerat) ... Redigerat 26 oktober 2013 av Guitar Nilsson
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) Jag kan faktiskt mycket mer än ljudteknik än jag nånsin skulle viljat veta.... Och om mastring... Och om el.. allt detta har bara tagit bort från det jag egentligen älskar. Musik. Men som tips alltså. Då du verkar tro att räddningen ligger i att köpa massa hårdvaruprylar. Det blir inte bättre, tro mig. 🙂 Även om jag alla dagar i veckan sitter i en källare med massa fina hårdvaruprylar runt mig och myser. Jag personligen skulle vilja ha en väldigt faslinjär EQ som mastringsEQ. Tycker det låter bäst. Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 (redigerat) Felpost Redigerat 26 oktober 2013 av Guitar Nilsson 2
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 (redigerat) http://www.apex-audio.be/manufacturing/products/overview/3/10808'>http://www.apex-audio.be/manufacturing/products/overview/3/10808 http://www.apex-audio.be/manufacturing Redigerat 26 oktober 2013 av Guitar Nilsson
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) Den kommer nog göra sitt jobb mycket bra. Men en EQ i datorn skulle göra det bättre. Men eftersom du inte kör dator, följ magkänslan, behöver du korrigera dina mixar. Vad fan, kör jag mixar så att jag inte ska använda EQ till mastern, bara lite, finputs så låten låter mer komplett. inget annat. Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 Den kommer nog göra sitt jobb mycket bra. Men en EQ i datorn skulle göra det bättre. Men eftersom du inte kör dator, följ magkänslan, behöver du korrigera dina mixar. Vad fan, kör jag mixar så att jag inte ska använda EQ till mastern, bara lite, finputs så låten låter mer komplett. inget annat. Hade jag varit intresserad av dina åsikter om eq i datorn hade jag frågat om det. Hade jag velat få en nedlåtande lektion där mästaren berättaren för idioten att man inte ska göra stora justeringar i eq så hade jag frågat det. Ointressant skitsnack. Berätta hellre i en egen tråd vad du själv åstadkommit med dina datorer och enorma kunskap om musik och inspelningar. Hittar inte mycket om apex eq, men det jag hittat är ord världens bästa eq osv. Tex den här I have a very well designed and treated control room [you can read about it in MIX in June]... but monitors vary so I have an Apex PE-232 MKII equalizer. It has two fully parametric bands per channel, 32 constant "Q" filters, a high pass filter on each channel and the ability to balance between the parametric and graphic sections of the EQ [as well as 6db or 12db scales on the graphic EQ side]. The audio is wonderfully clear and full... while the unit itself adds very little of it's own opinion. For "mains" I think this is the best tool I've ever met for the job... as always, YMMV. Peace. __________________ CN Fletcher Professional Affiliation: R/E/P Professional Recording Engineer and Producer forums mwagener wrote on Sat, 11 September 2004 14:33 We are selling emotions, there are no emotions in a grid Roscoe Ambel once said: Pro-Tools is to audio what fluorescent is to light
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) nedlåtande... jag sa att manipulation av ljud för finlir oftast görs bättre i datorn och det är inget ljugeri överhuvudtaget. vissa mastrar också med analog eq. kan ju vända på det, varför frågar du ens om du är gud? enbart otacksamt av dig, enbart otacksamt. fattar inte hur du kan anklaga mig för att vilja se ned på dig. om jag skulle vilja se ned dig, då skulle jag väl skriva det rakt ut... fyfan vad kass du är, etc, du är sämst... gjorde jag det? nej. men du tolkar det som jag gjorde det. vilket bara bevisar att du redan bestämt dig tycker både bra om din musik, dina mixar är också intressant och ger något till musiken, och dig som människa. men detta är långt ifrån vettigt ta och kör din analoga eq du! utvecklingen går inte bakåt, och har du shyst el hemma så kommer det bli bra. kan absolut tillföra en del liv till musiken om det är en bra EQ. då kan man som bekant tänka, ah.. jag ska få hela låten att låta mysigt i botten. då kan du lägga på värme med EQ:n i slutet i stället för att hålla på och bråka med varje spår i mixen, ett väldigt snabbt och effektivt sätt att få resultat. går liiiite fortare än att anklaga mig för att vara satanist också! Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) det är skrämmande hur folk tar det här med studioteknik så jävla blodigt allvar hela tiden. okej om du lagt upp om råd och frågade om du sjöng bra. folk tar det här med inspelningen exakt lika personligt som det gällde deras EGEN SÅNG. Då är det något som är väldigt fel, inspelning ska vara kul är det inte, då får man nog byta inställning till det.... bara mina jävla tankar.. om nån bryr sig överhuvudtaget. Förmodligen inte. Folk ska ju ha allt levererat idag, inget får kännas liiiite jobbigt. NEJ. jag fattar om man precis gjort sin första mix och laddar upp den för tips och nån säger "fyfan min hund skulle kunna göra det bättre, gå och dränk dig jävla idiot" . men människor som suttit i 5-10-15 år och fortfarande är som nyfödda och tar illa upp över hur andra jobbar? går mig överhuvudet. Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 Jag frågar om analoga eq och genast sätter det igång med det förbannade sargandet om hur mycket bättre det är med datorer. Hur mycket pengar har du lagt ut på datorer o uppgraderingar av datorer? Har du spelat in en låt nån gång?
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) Jag tror du är fel person att fråga om datorer. Jag sa inte att du borde köpa en dator för att det var bättre. Sa också att du kan mastra analogt. Jag tänker inte sitta och argumentera för att datorer är si eller så. Onekligen så har det ingen betydelse för du har redan en klar vision av hur du skapar och framför din musik. http://www.youtube.com/watch?v=hNKVsCTb-Mc Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 Om jag skulle vilja ha en äkta mastering-grade EQ skulle jag köpa just en sån också. btw.
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 Jag nöjer mig nog med den här Apexen. Jag kopplade bort ena kanalen av Peavey-eqn när jag testade den. Med eqn påslagen men med reglarna på noll gick det inte att höra skillnad på den och kanalen utan eq. Inte minste fasfel. Tror säkert Apexen oxå funkar. Jag gillar när man kan ta på rattarna... Jag spelsr hellre på en gitarr än programmerar ett solo i en dator. Lite samma sak.
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2013 Trådstartare Postat 26 oktober 2013 Vad är det jag ska övertyga nån om? TS vill vera om nån kände till en viss Apex eq. Men det blev bara åderförkalkat gagg om annat.
Martin Postat 26 oktober 2013 Postat 26 oktober 2013 (redigerat) Alltså 99% kör I datorn här. Därför kan dom heller inget, dom laddar ner sina pluggar och hej och hå så kör vi. Det vet du. Gearslutz får du bra svar på. Angående din EQ jag har svarat det jag kan efter jag blev uppläxad av dig. Jag har hört dina mixar, det saknar ingen som helst EQ i dom. Redigerat 26 oktober 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 Ska jag börja mastra analogt behöver jag en eqburk o lowcut. Det har jag hittils kört i finalizern. Att det låter hyfsat nu är ingen anledning att inte försöka få det bättre.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.