Jump to content
Annons

Haaaha.... Börjar om igen!


tvåtakt

Recommended Posts

Jag vill ha Windows 7 eller 8 i värsta fall, spelar in med Cubase och kommer endast ha en skärm. Jag spelar in med TASCAM US-1641! 😎

Där har vi det sagt. INGET MAC. Det får jag köpa om jag blir miljonär. Nu har jag inte råd helt enkelt.

Skulle det här fungera att sätta ihop till en hyfsad inspelningsdator? Jag är INTE ute efter senaste

top-of-the-line datorn, utan jag har sedan länge klarat mej jättebra med en HP laptop för 3500 kr

som förmodligen skulle skrattas åt om jag sa vad den hade för specs, men den har för mej varit

väldigt stabil och sällan kraschat eller nånting.

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-socket-1150/gigabyte-ga-z87-hd3/188811.8086/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/corsair-carbide330r/190112.7055/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35-tum/seagate-barracuda2tb7200rpm/180603.7070/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/crucial-ballistixsport8gbddr3kit/179821.7060/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-socket-1150/intel-corei7-4770k/188831.8097/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modulrt/corsair-corsair500wcxmodular80/182356.7279/

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/samsung-128gb840probasic/179375.7072/

Jag kan alltså noll om datorer utan gick på vild chansning här, men valde ändå inte ut dom billigaste grejerna för tänkte att det lär jag kanske få ångra.

Är det något av dom här sakerna som inte är kombitabla med varandra? Finns det bättre varianter på dom, kanske tillåmed för en billigare prislapp tillåmed? Jag vet ingenting. Har jag gått till överdrift med nån grej?

Jag har förstått att jag ska ha Windows på SSD hårddisken, plusalla samples. Men jag använder nästan aldrig Midi å sånt grejs, utan jag spelar nästan uteslutande in audio.

Jag kör på TASCAM US 1641, vilket jag är väldigt nöjd med å har spelat in finemang på min crappiga laptop med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Föreslår du lägger all audio (ljudfiler o sånt) på en annan disk än Windows-disken.

Systemet behöver ofta komma åt windows-disken, men om disken då är tvärupptagen med att lagra eller spela upp ljudfiler, då blir det lätt knäpp- o pop-ljud, hög systembelastning och potentiella mjukvarukrashar. Lägg all audio på en separat disk, och använd den snabbaste disken du har till det. Windows behöver ingen super-snabb disk (även om hårddisk-hastigheten är den särklass största flaskhalsen för snabb dator).

Gigabyte som moderkort har jag inga vidare erfarenheter av, även hört samma av mänga andra. Jag hade ett för länge sen, just för det hade samma grunkor som 'de stora korten' fast var mycket billigare. Men när jag sen bytte till ett Intel-kort efter ett halvår så försvann mängder med små barnsjukdomar.

T.ex. en grej med ram-minnes hastigheten som kan hända, är att BIOS auto-konfigurerar minnes-inställningen (hastigheten m.m.) varje gång man startar datorn. Och i enskilda fall hamnar man i dilemmat att BIOS automatiskt ställer ner minneshastigheten till - vad BIOS anser är - standard-hastigheten, en hastighet som kan vara lägre än minnets toppfart, och då förlorar man Dual Layer funktionen för RAM-minnet med. Det blir med andra ord segare.

En sån grej tror jag är mer möjligt att hamna i om man använder 'prisvärda' moderkort/BIOS. Fast det beror även på relationen mellan RAM-minne och BIOS. Så jag föreslår att man håller sig till Intel eller Asus kort i nuläget.

Chassit där, heter "ljuddämpat". Jag skulle inte satsa fullt så många kronor på att du får någon stor skillnad i ljudnivå. Säkert lite, men inte mycket. Det som låter, i en dator, är fläktar och hårddiskar. Så det är bättre du satsar på att ljuddämpa med lite hemma-händighet - tycker jag. Kan du spara några kronor på chassi-kostnad med. Chassit har - enligt specifikationerna - inte heller särskilt "Goda expansionsmöjligheter", som det står. Det har lika mycket utrymme som vilket midi-tower-chassi som helst.

Processorn du länkar till har "Turbo-funktion" som kan öka hastigheten på den med 11%. Men för att aktivera den funktionen krävs nog lite tekniskt pill i BIOS o dylikt (misstänker jag).

Överlåter till andra att kommentera om SSD och aggregat m.m.

Lycka till! 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/gskill-ripjawsgaming8gb2133mhz/195041.7060/

Snabbare ram-minne för samma pris då ditt moderkort stödjer det.

SSDn verkar jävligt bra:

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/Testresultat-Nordichardware-Storage-Bench-Editor.html#content

Allt är bra, väldigt bra. i7 haswell, bra nätagg, supersnabb SSD, bra moderkort. Motsvarar nog en Mac för 13-14 000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår du lägger all audio (ljudfiler o sånt) på en annan disk än Windows-disken.

Systemet behöver ofta komma åt windows-disken, men om disken då är tvärupptagen med att lagra eller spela upp ljudfiler, då blir det lätt knäpp- o pop-ljud, hög systembelastning och potentiella mjukvarukrashar. Lägg all audio på en separat disk, och använd den snabbaste disken du har till det. Windows behöver ingen super-snabb disk (även om hårddisk-hastigheten är den särklass största flaskhalsen för snabb dator).

Gigabyte som moderkort har jag inga vidare erfarenheter av, även hört samma av mänga andra. Jag hade ett för länge sen, just för det hade samma grunkor som 'de stora korten' fast var mycket billigare. Men när jag sen bytte till ett Intel-kort efter ett halvår så försvann mängder med små barnsjukdomar.

T.ex. en grej med ram-minnes hastigheten som kan hända, är att BIOS auto-konfigurerar minnes-inställningen (hastigheten m.m.) varje gång man startar datorn. Och i enskilda fall hamnar man i dilemmat att BIOS automatiskt ställer ner minneshastigheten till - vad BIOS anser är - standard-hastigheten, en hastighet som kan vara lägre än minnets toppfart, och då förlorar man Dual Layer funktionen för RAM-minnet med. Det blir med andra ord segare.

En sån grej tror jag är mer möjligt att hamna i om man använder 'prisvärda' moderkort/BIOS. Fast det beror även på relationen mellan RAM-minne och BIOS. Så jag föreslår att man håller sig till Intel eller Asus kort i nuläget.

Chassit där, heter "ljuddämpat". Jag skulle inte satsa fullt så många kronor på att du får någon stor skillnad i ljudnivå. Säkert lite, men inte mycket. Det som låter, i en dator, är fläktar och hårddiskar. Så det är bättre du satsar på att ljuddämpa med lite hemma-händighet - tycker jag. Kan du spara några kronor på chassi-kostnad med. Chassit har - enligt specifikationerna - inte heller särskilt "Goda expansionsmöjligheter", som det står. Det har lika mycket utrymme som vilket midi-tower-chassi som helst.

Processorn du länkar till har "Turbo-funktion" som kan öka hastigheten på den med 11%. Men för att aktivera den funktionen krävs nog lite tekniskt pill i BIOS o dylikt (misstänker jag).

Överlåter till andra att kommentera om SSD och aggregat m.m.

Lycka till! 🙂

Tack, men jag har redan listat ut att jag ska ha SSD för OS å sampings (det står ju i förstaposten, om än lite luddigt. Dessutom är det en SSD å en HDD i listan över prylar jag satt upp)

Jag tänkte inte ens på att den var ljuddämpad, jag bara tog den för priset hahaha. Men fläkt å såna ljud är jag inte så orolig för, har aldrig ljuddämpat eller nåt... Tycker inte lite fläktljud i bakgrunden står så mycket. Trummor överöstar all tänkbar fläktljud, och sång gateas ändå. Bas linear jag oftast och gitarrförstärkare är ju bra mycket högljuddare än en liten fläkt.

Jag vetefan om jag vill hålla på med överklockning å turbo grejer, sånt där gör mej bara rädd.

Så jag kör hellre på en pålitlig bra processor utan såna funktioner.

Får tänka om angående moderkort då alltså, kanske.

En grej är att det ska finnas integrerad grafik i moderkortet, tror jag det är va? För nåt flashigt grafikkort behövsj u knappast.

Inget nätverkskort eller extra ljudkort heller. Ljudet kör jag ju genom mitt Tascam rack!

Men tack iaf, lärde mej lite smått där tror jag!

Tänker absolut inte köpa nåt förhastat, isåfall hade jag lika gärna kunna köra till på en Acer laptop hahahah men dom vet jag suger så dom har alltid undvikit

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuddämpat är bra, har Fractal Design R3 vilken också är ljuddämpad och folk kommenterar ofta hur jävla tyst min dator är.

Btw så klarar nog en SSD av att hantera fler saker samtidigt än en vanlig hd pga hastigheten. Jag har OS, cubase och alla pluggar på min SSD, mina projekt på en annan och en tredje för datorspel/film/lagring

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle detta vara ett bättre moderkort än den där Gigabyte där uppe?

http://www.netonnet....77/180436.7081/

Asus har jag läst mycket bra om så!

UTÖVER DET I LISTAN! Behöver jag köpa nåt extra typ kablar eller nåt att sätta ihop med? Har läst ibland om saker inte jordats korrekt i datorer som på gitarrer å då har brummat å sådära. Sånt där kan jag i gitarrer, men inte datorer.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle detta vara ett bättre moderkort än den där Gigabyte där uppe?

http://www.netonnet....77/180436.7081/

Asus har jag läst mycket bra om så!

UTÖVER DET I LISTAN! Behöver jag köpa nåt extra typ kablar eller nåt att sätta ihop med? Har läst ibland om saker inte jordats korrekt i datorer som på gitarrer å då har brummat å sådära. Sånt där kan jag i gitarrer, men inte datorer.

Eftersom jag har sämre erfarenheter av Gigabyte än Asus, så skulle jag kalla Asus-kortet ett säkrare val. Jag har dessutom precis ett såntdär kort i office-datorn och det funkar helt problemfritt.

Jordfel och brum i datorer har inte jag varit med om. Så länge hela datorn är jordad och inga blottade metalldelar ligger mot andra metalldelar så ska det gå bra.

Vad som är vanligare, är att ljudkablar ligger kors och tvärs över strömsladdar och batteri-adapters. Det ger verkligen brum och missljud; magnetfält från strömsladdar och trafos som smittar av sig liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brum och missljud har jag också haft erfarenhet av när vissa kablar ligger om vart annat. Numera skiljer jag på dom för säkerhets skull.

Sen kan även nätverkskort och USB-hubbar ta upp störningar enklare enligt min erfarenhet. Men jag kan tyvärr inte ge råd om vilka som är bättre än andra. Ibland har det varit kvaliteten på/avskärmningen från strömadaptern också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...