Guitar Nilsson Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 När man ska lyssna på en låt så där... Då kommer det upp nån jävla sida att man ska skaffa Spotify eller logga in där fast man har spotify uppe sen flera år. Hur jävla irriterande som helst, jag hatar nästan allt med datorer. Jag fick aldrig fram låten fast jag har Spotify premium i datorjäveln
laban1 Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 (redigerat) Komp Gitarren har väl det typiska shuffle gunget, men trummorna känns mer raka? Får en känsla av att vid snabbare tempo (som denna) är det svårare att få shuffle-hänget och det blir mer rakt, på en skala så att säga.. En trummis vet nog bättre. Redigerat 24 oktober 2013 av laban1
Zakyath Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 (redigerat) tycker det låter som varken eller. typ en hint av shuffle på ett mer rakt spel. lyssnade dock endast ca 15 sek Redigerat 24 oktober 2013 av Zakyath
Halkbi Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Nog är det shuffle allt, även om det inte är den tydligast betonade triolunderdelningen. Har fått förklarat för mig av en entusiastisk yrkesmusiker att det finns rejält med variationer på shuffle, att det ibland kan vara mer flytande och inte alls behöver vara en hårddragen triolunderdelning bakom det hela (minns inte exakt hur han beskrev det.) Detta är dock första gången jag hör ett konkret exempel på det.
KillwithSkill Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Det går i både och! Det är det som är rockabilly. Men det är inte så att en lirar shuffle och en rakt utan det brukar bli hybrid av båda. Samspelet är A & O. För gamla rockrävar så är det som att cykla eller gå, det bara infinner sig där. För oss vanliga döda så stirrar vi oss blida på varför det inte är rakt eller inte shuffle. Effekten av att blanda och få till det så där svängigt är sjukt imponerande. Inget jag behärskar öht. Lyssna på det här (har postade det förut här på forumet): Billy Bremner – The Girl Can't Help It Lite mer rakt men det startar i mer shuffle, sen blir det rakare, men ändå hör man en svag touch av shuffle!
KillwithSkill Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Här går det rakt men ändå hör man "shuffletouchen" i alla accenter och ghostnotes Kjell Gustavsson and The Rythm 'n' Blues Orchestra – Bedroom Queen Lyssna när det går ner 1:39 då kommer det fram mer shuffle! Sen kommer ju trummor och bas igång igen och svänger till ordentligt så toppas det med ett asbra gitarrsolo 😄
Halkbi Postat 24 oktober 2013 Postat 24 oktober 2013 Något off topic, men när vi ändå pratar shuffle: Sjunga i shuffle, kompa rakt? 😳
joachime Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Hihaten, pianot, kompgitarren och basen är alla tydligt shuffle.
BluesBoy Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Jag vill nog påstå att det är mer rakt än renodlad shuffle....
richardlang Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Klart det är shuffel! fill och licks ligger ju i shyffel. Sedan att hihat ligger aningen rakt ibland tar ju inte bort det andra. Kul effekt dock!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.