Jump to content
Annons

Rensa i sångspår - Hur gör ni och varför?


laban1

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Nu kanske jag läst slarvigt men än så länge tycker jag mig inte ha sett någon motivering till varför ni som väljer att editera så mycket gör det. Vore intressant att veta. Det jag tycker mig se är att ni vill ha full kontroll över, i det här fallet , sången. Är det den enda anledningen? Eller blir det en del av det sound ni vill skapa?

Lurar på det också. För några år sedan redigerade jag allt i minsta detalj men kom på att jag kunde jobba som jag gjorde förr och då blev allt lättare. En gate snabbaste vägen att få bort onödiga grejer. Lägger hellre energin på kreativa grejer i mixen än redigering. Kanske är jag lat och slarvig. 🙂

Skulle också vilja veta varför man redigerar mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hörlursläck på sångkanaler kan bli spännande. Gillar att komprimera sångpaket stenhårt, då blir det lite meckigt med läck.

Annars använder jag gate mest på trummor. I övrigt upp med reglarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursläck på sångkanaler kan bli spännande. Gillar att komprimera sångpaket stenhårt, då blir det lite meckigt med läck.

Annars använder jag gate mest på trummor. I övrigt upp med reglarna.

Någon som meckat med att få ner andningar i volym med expander eller liknande, erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör hellre expander än gate. Expander är ju gate med soft knee liksom. Då sätter man threshold ganska lågt, för man vill inte expandera själva röstens proportioner, utan man vill dämpa ner det som ligger "under" rösten liksom. Gate-ar klipper för hårt, tycker jag. Det är mer för effekter, som trummor och reverb m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det finns några genvägar. Givetvis så hör man inte eventuella missljud när allt spelar så är det inget att bry sig om men jag tycker man skall vara extremt noga i editeringsfasen. Så att t.ex inte en gate kniper eventuella endelser etc. Har man editerat för hand så vet man att det blir som man tänkt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursläck på sångkanaler kan bli spännande. Gillar att komprimera sångpaket stenhårt, då blir det lite meckigt med läck.

Annars använder jag gate mest på trummor. I övrigt upp med reglarna.

Varför gatar du trummorna? Är det för att materialet är inspelat med flera medverkande musiker?

Edit: Nyfiken fråga då jag själv inte använder gate alls.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror på hur grunden låter. Baskagge brukar jag köra gate på om jag inte ersätter den med en trigg. För att få till klicket så kan EQ göra så att det bli mycket stök från resten av setet.

Likadant med pukor om jag fetar till dessa med mycket effekter, är det inte mycket pukor så brukar jag redigera manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig greppat det där med gate/expander eller automatiska funktioner som är tänkt att ge helhetslösningar. Jag kanske inte lägger ned tillräckligt med tid på att lära mig ställa in dem, men de tillfällen jag har försökt, har resultatet brukat bli minst sagt sporadiskt spännande.

Å andra sidan brukar jag tänka att den tid det tar att ställa in en gate eller wizard makapär så att den funkar klanderfritt genom en hel låt, tar lika lång tid som det tar för mig att klippa och klistra och ställa in volym automation.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, drar i kanterna tills det låter bra.

Beror på hur mycket bakgrundsljud/brus det finns med. Fade ins är lite säkerhetstänk, så det inte bli knäpp eller pop-ljud (om eventet börjar då sinuskurvan är off-center), men det är även så att övergången från tystnad till ljud inte ska märkas för plötsligt.

Är sångspåret väldigt tyst behövs inte så mycket. Men är det småbrusigt eller om sångare står på en tjock heltäckningsmatta som frasar lite när h*n rör sig, eller har läderpaj på sig, då märks övergången från tystnad till ljud 'för mycket'.

Om eventet börjar i samma ögonblick som kurvan tar fart så brukar dessutom kompressorn bli överkänslig, hugger som en kobra på 'att' det kommer ljud överhuvutaget, lika mycket som det ljud man vill den ska gå på. Får bara va försiktig så inte fade in och kompressorns attack motverkar varandra.

Tack för feedbacken! Ditt tänk (i alla fall i början av inlägget) verkar ligga nära att använda en expander, varför har du valt att inte använda det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag läst slarvigt men än så länge tycker jag mig inte ha sett någon motivering till varför ni som väljer att editera så mycket gör det. Vore intressant att veta. Det jag tycker mig se är att ni vill ha full kontroll över, i det här fallet , sången. Är det den enda anledningen? Eller blir det en del av det sound ni vill skapa?

Det är bilden jag får lite grand också.

De som inte editerar verkar göra det föra att; det inte behövs, tar onödig tid, mer "äkta". Medans de som editerar har jag inte sett lika tydlig motivering till varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...