Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sett att man ska kunna högerkicka på fader i MixConsole och kunna välja Add FX-track. Tycker jag verkar smidigt. Men.., jag får inte upp något alls när jag högerklickar på fadern. Jag har markerat tracket innan så den är gråfärgad. Någon?

Annons
Postat (redigerat)

Add FX channel funkar på alla audiospår, kollade dock inte om man kan göra motsvarande med MIDI..

Skillnaden ligger i om du bara ska addera ett FX-spår eller om du ska koppla det till ett befintligt spår som Send-FX

Ska du koppla en FX-kanal som Send-FX till spåret funkar det inte på Audio input eller Master out annars kan man högerklicka varsomhelst på Faderytan / på själva Fader'n / någonstans i "Rack-ytan" ovanför fadern (förslagsvis under alla rubriker för Inserts, EQ e.t.c eller vad du nu har synligt) en kanalstrip o välja Add FX channel to "xxxxx.ch" så kopplas send dit direkt.

Redigerat av Lundin
Postat

Ska du koppla en FX-kanal som Send-FX till spåret funkar det inte på Audio input eller Master out annars kan man högerklicka varsomhelst på Faderytan / på själva Fader'n ......o välja Add FX channel to "xxxxx.ch" så kopplas send dit direkt.

Bra, då har jag fått konfirmerat att det ska funka! Men.., jag får inte upp något alls när jag högerklickar på fadern (eller brevid). Jag har markerat tracket innan så den är gråfärgad. Varför funkar det inte hos mig?

Postat

Vad är det för typ av spår? Jag kollade bara Audio in, Master'n och ett vanligt stereospår samt Instrument igår.

Du har fullversionen och inte någon av de bantade?

Postat (redigerat)

Skrev ett långt inlägg men kom på nu att jag struntat i att uppdatera till 7.0.6 och jag kör numera inte på PC längre.. så chansen att de fuckat upp en uppdatering ytterligare en gång sen 7.0.3 är ju överhängande.

Sist så funkade inte audiostaplarna för mig efter uppdatering från 7.0.2 -> 7.0.3 så jag installerade om från 7.0.0 -> 7.0.3 då hoppade de igång igen.. det kan ju vara så att den finns där men en av deras "magiska" uppdateringar har gjort den osynlig.

EDIT:

Får jag ett galet ryck och startar Cubase ikväll ska jag försöka kolla om det kan vara så att det är en inställning i Preferences alt. Mixconsole som jag gjort utan att komma ihåg det, så postar jag igen.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Bad news...Jag installerade 7.0.0 -> 7.0.5 på min ***intosh, stock inställningar på allt, ingen Template, no nothing men jag kan inte misslyckas med att få fram vare sig Add FX ( både i Arrange och Mixconsole) eller om man markerar ex ett Audiospår ( I Mixconsole) och får fram "Add fx to channel xxxx".. Får du inte fram detta så är det nog ominstallation som gäller.. då har du garanterat fått samma skit som jag hade mellan 7.0.2 -> 7.0.3.

Så jag kan tyvärr inte leverera något magiskt metspö som hjälper dig ur knipan.

Redigerat av Lundin
Postat

Hej Lundin!

Tack så mycket för infon, och omtanken! Nu är detta förstås inte hela världen, men man undrar ju om det är något annat som inte funkar heller. Borde vara fixat till nästa uppdatering?

Om jag skulle göra en ominstallation, ska jag börja med 7.0.5 istället för 7.0.2? Båda fulla varianterna ligger på steinberg.net numera såg jag.

Funderar på att göra en ominstallation av Halicon Sonic SE, tror jag hoppade över någon form av installation där. (ligger ute också) Har bara några ljud. Något jag bör tänka på där, med ominstallationen menar jag, ska jag avinstallera den först t ex?

Postat (redigerat)

Om du fått med dig något skit från just 7.0.2 eller 7.0.3 så kommer det garanterat inte ordna till sig utan att installera om.. det gjorde det inte för mig.

Ja, just det.. Nu minns jag ju att det var den 7.0.5 ISO'n jag installerade på min ***intosh så det är gångbart skulle jag säga.

Om du har jättemycket pluggar kan du ju testa en fuling genom att kopiera hela VST-plugin katalogen till en annan plats och sedan lägga tillbaks den efter ominstallationen.. viktigt är då att sökvägarna är exakt lika från hur det ser ut nu till hur det ser ut efter.. jag har lagt hela min "VST maskinpark" på en annan disk än C: av förekommen anledning och än sålänge har det besparat mig massor av tid när Windows kackat min SSD disk 2 gånger under en månads tid.. det är därför min DAW numera lever sitt könsbytta liv som ****intosh 🙂

Lycka till

Redigerat av Lundin
Postat

Tack för input!

"Om du har jättemycket pluggar kan du ju testa en fuling genom att kopiera hela VST"

Bör jag tänka på detta om jag installerar om Cubase eller var det Halion SE du syftade på?

• 4 veckor senare...
Postat

Hej igen.. sorry.. jag är lite off i de här trakterna känner jag..

Du har säkert löst problemet men det jag menade var att du skulle slippa installera om alla pluggar du eventuellt installerat i Cubase efter installationen.. Många vanliga dödliga människor har ju fler pluggar än de grejer som levereras med programmet och mer ofta än sällan brukar en ominstallation innebära massa extrajobb.... jag tänkte mest om du har massor med 3:e part pluggar + 100 timmar installation av dessa kan du komma runt problemet genom att kopiera VST katalogen till en anna plats, Avinstallera Cubase och installera det igen - men vara noga att alla sökvägar i programmet kommer heta 100% samma sak som det gjorde innan avinstallationen.. sen kopierar du bara tillbaka VST katalogen när installationen är klar.. glöm inte att du även har "User katalogen" att ta hänsyn till och spara sånt som eventuellt kan komma att tas bort

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.