Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta har ingenting med den andra tråden att göra.

Jag har köpt två fina dragspel. Ett förra året, och det andra i våras. Har inte spelat ihop med nån annan dragspelare, bara ensam.

För första gången idag skulle jag testa att spela in med dem tillsammans, och spela en stämma på varje spel.

Jag upptäcker då att det låter för j*vligt. Spelen är köpta från två olika (stora) firmor, nystämda och nyjusterade.

Jag kollar stämningen och båda stämmer fint. men det ena är stämt i 440 och det andra i 443. Tar kontakt med den ena firman (som stämt i 443) han berättar då att i moderna spel är 442 standard, ibland även 443. En stämning kostar runt 5 tusen, men han säger att det är en dum idé att stämma ner det eftersom det då inte kommer att låta snyggt tillsammans med andra dragspelare utan menar att det andra spelet kanske är stämt för lågt.

Frågan är vad ni som vet skillnaden anser vara acceptabelt. Står ni ut med den skillnaden, låter det på gränsen, eller låter det för jävligt med tex ett pianoljud stämt i 440 med en stråke, eller dragspel då, stämt i 443hz?

Känns som jag gått i en fälla som inte tog reda på detta. I båda mina dragspel har jag stämmor som är aningen högre och lägre stämda för att få till choruseffekt (kallas i dragspelsvärlden för musette och violin), men varför är då de "rakstämda" stämmorna inte alltid stämda i 440hz??

Hur låter det att spela på ett pianoljud på keybord som är 440, och sen lira tersstämman i 443hz. Har knappt testat egentligen, jag bara tog några toner och la ifrån mig det direkt.

Frustrerad.

Annons
Postat

Det här är ju super! Fabrikanterna kan börja sälja dragspel i olika stämningar ungefär som munspel, härliga tider, strålande tider. Köp 5 dragspel till priset av 4 denna vecka! 😄

Postat (redigerat)

Det verkar väldigt konstigt. Är dragspelare isolerade och bara spelar med varandra, eller vadå?

Redigerat av D Vibe
Postat

Det verkar väldigt konstigt. Är dragspelare isolerade och bara spelar med varandra, eller vadå?

Ja men inte ens det skulle ju hjälpa i det här fallet, då jag har två spel som är så olika stämda.

Det är tidig morgon nu så jag kan inte testa igen fören i eftermiddag när jag kommer hem. Ska då spela in en liten duett med spelen och se hur det låter, jag testade ju bara typ 30 sekunder igår och la ifrån mig grejerna direkt när jag hörde hur det lät. Är inte 3 cent för mycket för att kombineras?

Vad är största skillnaden i stämning, i cent, i andra sammanhang typ orkestrar? Kan ett gäng instrument ligga på440 och andra 443? Finns det nån gräns för vad som är generellt acceptabelt och för vad som inte är det?

Låter det ren skit när jag kommer hem, som jag tyckte igår kväll, blir jag tvungen att sälja/byta (=förlora pengar) ett av spelen. Har gett över 60 tusen för dom (ihop) begagnade och tänker inte betala för en stämning också.

Postat

Det är möjligt att forummedlemmen Umemagnus har koll på det där. Han spelar nyckelharpa och borde nog ha kommit i kontakt med problemet när han har spelat ihop med andra...

Vad kul, hoppas han hittar hit.

Ibland när jag lyssnar på orkestermusik hörs ju tydligt att tex blåsen är stämda för högt. Det färgar ju musiken jättesnyggt. Just att de är för höga gör att det känns stressande, det intensifieras rätt bra utav det. Jag tror nog att instrumenten även i folkmusik kan vara lite olika stämda. Men jag har aldrig kommit i kontakt med det själv, och 3 cent som jag fick smaka på igår lät bara fel. Men som sagt, ska spela in en liten snutt idag och bedöma därefter.

Du har fått ett ryskt orkesterdragspel mannen! 🙂

Ja , eller uppenbarligen ett svenskt. Men jag har ju inte tänkt lira i storband, och speciellt inte med 3 cent.

Postat

Dra mig baklänges. Har aldrig upplevt detta fenomen förut.

Kom hem, rätt frustrerad idag, fram med portan och spelade in en vers av en låt. Tog det andra dragspelet och la på en stämma. Sen spelade jag även in C-durskalan sakta upp och ner och la på tersen med det andra. Testade tvärtom också.

När jag satt där och spelade in ville jag bita mig stenhårt i armen för att få ur frustrationen av hur det lät. Men jag höll mig.

Sen slängde jag ner spelen i väskorna, lugnade ner mig lite och la in spåren i Magicmusicmaker och spelade upp och lyssnade med lurar.

Och ta mig f*an. Det lät inte bara bra. Det lät sjukt snyggt. Vad är detta för konstigt fenomen, att i spelande stund kokar man av ilska för att det låter surt, men sen när man lyssnar njuter man i fulla drag.

C-durskalan upp och ner lät väl inte precis klockrent snyggt, Men det funkar!

För övrigt har jag fått reda på av en räv att anledningen till att dragspel idag som standard stäms i 442 är för att de ska få mer genomslag med andra instrument. Och det skulle jag förstått själv om det hade vart otroligt liten skillnad, men i mina öron, när jag testade igår lät 3 cent helt åt fanders. Ja idag med, just när jag spelade. Men men. Jag har besparats på 5000 spänn och det känns inte heller helt fel.

Postat

"För övrigt har jag fått reda på av en räv att anledningen till att dragspel idag som standard stäms i 442 är för att de ska få mer genomslag med andra instrument."

Ton-Inflation?

Postat

På synthar snedstämmer man ofta oscillatorerna för att få ett fetare ljud, i synnerhet när man gör basljud. Antagligen ett sånt "fenomen" ts upplevt. Funkar bra om man spelar samma toner, men inte om du spelar en helt annan stämma med det ena snedstämda dragspelet.

Postat

En tanke som slog mig var att jag läst att pianon lär (i vissa fall) stämmas så att (om) de tangenter runt nyckelhålet ligger på 440 så låter man bastangenterna ligga gradvis lägre och de höga tangenterna ligga gradvis lite högre än 440. Det ska tydligen låta bättre än om oktaverna frekvensmässigt är rena multiplar av varandra. Kanske ett dragspel, som tonmässigt ligger i de högre regionerna, spelar bättre med ett sådant piano om den ligger på 443?

...Jag hade anledning att läsa på lite då jag blev med flygel för ett drygt år sedan.

Postat

Har du nån hum om hur mycket den snedställningen kan handla om på syntarna?

Nej, fenomenet var just att i det ögonblicket jag spelade in så lät det falskt och surt som bara den. Sen, efteråt, när jag lagt ifrån mig instrumenten och lugnat mig, så lät det snyggt och fint. Detta upplevde jag som jättekonstigt.

Och jag spelade inte samma toner, tvärtom spelade jag bara in över/understämma. Det hörs att det inte stämmer, men det färgar/förstäker musiken istället för att förstöra den, (som jag tyckte att det gjorde vid lyssningen när jag spelade in).

Har aldrig testat andra stämningar förut och hade ingen koll på hur mycket 3 cent är. Jag gissar nu att blåsen (iaf nåt av blåsen) i storband, åtminstone ibland, bör vara stämda t.o.m mer än 3 cent högre. De låter ju så förbaska högt ibland och det hörs att de ligger utanför de andra instrumenten. Och det där tycker jag är skitläckert. Nej jag får säga att jag är mer än nöjd med hur stämningen ligger på spelen. Ska se om jag kan spela in en låt med båda spelen snart så ska jag länka den låten sen.

Postat

En tanke som slog mig var att jag läst att pianon lär (i vissa fall) stämmas så att (om) de tangenter runt nyckelhålet ligger på 440 så låter man bastangenterna ligga gradvis lägre och de höga tangenterna ligga gradvis lite högre än 440. Det ska tydligen låta bättre än om oktaverna frekvensmässigt är rena multiplar av varandra. Kanske ett dragspel, som tonmässigt ligger i de högre regionerna, spelar bättre med ett sådant piano om den ligger på 443?

...Jag hade anledning att läsa på lite då jag blev med flygel för ett drygt år sedan.

Du tänker kanske på tempererad stämning?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3%A4vande_temperatur

Postat (redigerat)

En bild tar mer plats på hårddisken än tusen ord:

450px-Railsback2.png

http://en.wikipedia....Piano_acoustics

"The Railsback curve, first measured by O.L. Railsback, expresses the difference between normal piano tuning and an equal-tempered scale (one in which the frequencies of successive notes are related by a constant ratio, equal to the twelfth root of two). For any given note on the piano, the deviation between the normal pitch of that note and its equal-tempered pitch is given in cents (hundredths of a semitone).

As the Railsback curve shows, octaves are normally stretched on a well-tuned piano. That is, the high notes are higher, and the low notes lower, than they are in an equal-tempered scale. Railsback discovered that pianos were typically tuned in this manner not because of a lack of precision, but because of inharmonicity in the strings. ..."

Tidigare på sidan står en förklaring:

"The natural inharmonicity of a piano is used by the tuner to make slight adjustments in the tuning of a piano. The tuner will stretch the notes, slightly sharpening the high notes and lowering the low notes so that the overtones of lower notes have the same frequency as the fundamentals of higher notes."

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)

En bild tar mer plats på hårddisken än tusen ord:

450px-Railsback2.png

Railsback discovered that pianos were typically tuned in this manner not because of a lack of precision, but because of inharmonicity in the strings. ..."

Precis, pga Phytagoras komma: stämmer man i rena kvinter t ex kommer tonerna "krypa uppåt"

Redigerat av laban1
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej. Jag har köpt ett fyrkörigt Rämjes som stämmer 443, om inte högre... Det betyder ju i princip att jag inte kan spela ihop med någon!?

För vem stämmer sitt instrument så högt? En av mina klarinetter stämmer 442 och en annan 440. Pianot är stämt i 440. Varför i hela världen är dragspelet stämt i 443? Någon skrev att det då sticker ut mer då man spelar tillsammans. Ja, tacka för det...

Ett annat spel jag provade stämde 442, ett Rämjes dalape. Något bättre alltså ur min synvinkel. Tänker höra med någon expert om orsaken till

denna höga stämning. Att stämma om ett helt dragspel, ton för ton inkl. basen måste ju ta enormt lång tid och kosta multum. Bättre att köpa ett annat instrument antar jag.

Postat

Hej. Jag har köpt ett fyrkörigt Rämjes som stämmer 443, om inte högre... Det betyder ju i princip att jag inte kan spela ihop med någon!?

För vem stämmer sitt instrument så högt? En av mina klarinetter stämmer 442 och en annan 440. Pianot är stämt i 440. Varför i hela världen är dragspelet stämt i 443? Någon skrev att det då sticker ut mer då man spelar tillsammans. Ja, tacka för det...

Ett annat spel jag provade stämde 442, ett Rämjes dalape. Något bättre alltså ur min synvinkel. Tänker höra med någon expert om orsaken till

denna höga stämning. Att stämma om ett helt dragspel, ton för ton inkl. basen måste ju ta enormt lång tid och kosta multum. Bättre att köpa ett annat instrument antar jag.

Men du vet alltså inte hur ditt nyinköpta Rämjes är stämt, du har inte kollat av själv med stämapparat?

Om du läst igenom hela tråden vet du att dragspel som standard idag stäms i 442. Då blir det ju inga problem att spela ihop med andra dragspelare med ditt Rämjes om det är stämt i 443, den skillnaden är ju väldans liten. Men mot ett instrument som ligger på 440 sticker det absolut ut märkbart.

Dina klarinetter säger du, antar du menar instrumentet klarinett och inte 8-fotstämmorna i dragspelet, för de lär ju va olika stämda ( så du får violin) annars kunde de ju lika gärna vara trekörigt spel.

Ja det finns ju i huvudsak 2 stora dragspelsfirmor i landet , varför inte höra med dem och sen berätta vad du fick veta. Jag har köpt båda mina spel av de firmorna. Ett stämt i 443, det andra dock, i 440, som jag nu tycker verkar knepigare med tanke på att dagens standard är 442.

Postat

Hej. Jovisst har jag kollat med stämapparat, en och annan ton är dessutom högre än 443. Ja, klarinetterna jag nämnde är ju verkliga klarinetter precis som du antog. Det skall bli spännande att höra vad fackmännen har att berätta. Jag återkommer med rapport.

Postat

Jag ringde ju firman jag köpt det som låg i 443. Har dock inte pratat med den andra firman som stämt i 442, men det finns ju ingen anledning att göra heller, vad ska jag klaga på egentligen. Han förklarade som du läste ovan hur det ligger till.

Jag klistrar också in ett inlägg jag fick som svar på annat forum här av en hemmapulare

442 är som * säger i regel standard idag. Detta för att dragspelet ska få lite mer genomslag ihop med andra instrument.

Två cents skillnad mellan två instrument hörs inte alls såvida du inte är extremt känslig.

Vid 3 cents skillnad blir det klart märkbart, särskilt i de höga tonerna.

Så ditt Serenellini funkar bra med de flesta nyare spel som stämmer 442 och Bugarit går ju också utmärkt med de flesta. De kompletterar varann utmärkt tycker jag.

Jag brukar stämma så att jag inte behöver fila och skrapa för mycket. Så är det kring 441 så lägger jag det där. Enda fallet jag gör nåt radikalt är om det är 444. Då åker det ner till 443. Om man skrapar ner till 442 finns det risk att stämmorna tar stryk, och dessutom håller inte stämningen lika bra då.

Du får väl ändra pitchen i autotuner när du spelar in

Om du tänker efter så är det nog inte så tokigt detta. Ditt 4-köriga Rämjes har ju en 8"-stämma i sig som är snedstämd mot de andra stämmorna. Skillnaden på den snedstämda stämman i mina spel är 2 cent. Hur skönt låter det inte med den ihop med de andra stämmorna i spelet tillsammans?

Om du då tänker att dragspel överlag är stämda aningen högre än många andra instrument får det ju samma resultat, det klingar rätt snyggt tillsammans.

Du kan testa att spela på "flute" eller "flöjt" (vilket är den snedstämda 8" i ditt spel, det ser du annars på prickarna på registerknapparna). Den är nog ungefär 2 cent högre än din bas, och jag tycker det hörs rätt tydligt att den inte stämmer exakt.

Som jag nämnt ovan tyckte jag dock det lät för j*vligt när skillnaden låg på 3 cent just i ögonblicket jag spelade. Men sen, efteråt när jag lyssnade på resultatet, tyckte jag det var snyggt.

Föresten om du vill få svar av mycket kunnigt dragspelsfolk är ett tips att kolla musik/instrumentdelen på "Antikprat". Där finns det mycket hjälp och tips att få.

Postat

Hej.

Talade med en stor firma häromdagen. Standardstämning verkar idag vara 442 och vissa märken och särskilt instrument från tidigt åttiotal stämdes i 443. Antar att mitt spel är från den tiden. Det går att stämma ner till 442 ifall jag vill och det kostar en rejäl slant. Att stämma ner det ännu mer är inte att rekomendera då det i det fallet behöver stämmas minst två gånger. Tveksamt om det blir av. Söker nog efter ett annat instrument istället. 443 går ju fint så länge man är ensam i orkestern. Mitt spel är rakstämt tror jag. Det skiljer väldigt lite mellan violinstämmorna, om ens något. Låter ganska trevligt som det är tycker jag. Vi har fått liknande svar vid våra efterforskningar. Det var trevligt att diskutera saken.

Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.