Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är intresserad av att lägga in så kallade ISRC-koder (International Standard Recording Code) i mitt hemma-mastrade material, och undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter?

Var vänder man sig för att för att få sina personliga ISRC-koder, och vad krävs för att få dessa? Vad exakt innebär det när man lägger in ISRC-koder och vad bör man tänka på? Vilka program klarar av att lägga in ISRC-koder?

Som jag förstått används ISRC-koder som ett slags ”katalognummer” så att varje enskild låt går att koppla/spåra till upphovsmannen, och detta borde rimligtvis innebära att man måste registrera varje enskild låt som ska ISRC-kodas. Men vilka sköter detta? Jag har aldrig hört något angående detta från STIM/NCB t ex.

Annons
Postat
när du bränner ISRC-koder så kan du använda dig av Wavelab.

Och om du vill ha en egen kod så får du den av IFPI.

Däremot måste man ha en CD-recorder va? (inte CD-brännare). Jag har för mig det i alla fall.....

Postat
när du bränner ISRC-koder så kan du använda dig av Wavelab.

Och om du vill ha en egen kod så får du den av IFPI.

Däremot måste man ha en CD-recorder va? (inte CD-brännare). Jag har för mig det i alla fall.....

Det fungerar nog med alla CD-brännare - och det behövs inga speciella skivor heller. Wavelab lägger utan problem till ISRC-kod när man bränner sin skiva, om man vill.

Postat
Det fungerar nog med alla CD-brännare - och det behövs inga speciella skivor heller. Wavelab lägger utan problem till ISRC-kod när man bränner sin skiva, om man vill.

Jag sitter iofs bara med version 4 av Wavelab och det var länge sen jag gjorde nåt med ISRC-koder mm, men det går inte att bränna in koderna eller CD-montaget man skapar.....jag kanske har gjort nåt fel men det verkar som om man måste ha en CD-recorder.

Nån som vet?

Postat

Jag bränner ISRC från en äldre version av CD Architect på vanliga cd-r. Brännaren är en intern Sony (IDE).

Men som du är inne på Fredster, så tror jag man kan skylla på sin cd-brännare (och inte programmet) om man har problem med att bränna redbook med ISRC. Äldre brännare kan vara rätt kassa.

• 2 månader senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om man har Wavelab Lite, kan man köra in ISRC-koder och PQ-koder med det programmet? Den mjukvaran ska tydligen ingå med ljudkortet jag väntar på.

😏

:musik

• 4 månader senare...
Postat

Jag sitter iofs bara med version 4 av Wavelab och det var länge sen jag gjorde nåt med ISRC-koder mm, men det går inte att bränna in koderna eller CD-montaget man skapar.....jag kanske har gjort nåt fel men det verkar som om man måste ha en CD-recorder.

Nån som vet?

Tämligen övertygad om att du är inne i dimman. Vad jag minns av fyran så gick det, tror nog även trean klarade av det om jag inte är inne i samma dimma.

• 2 månader senare...
Postat

Om du ska ha någon nytta av ISRC-kod måst du ju registrera dig som skivbolag hos IFPI och bli godkänd för en sådan kod. Det enda som krävs för det är att du har någon form av bolag inregistrerat. Enskild firma är busenkelt att fixa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.