Jump to content
Annons

När kommer det en riktigt mänsklig trumplugg?


NutCase

Recommended Posts

Det går att få det att låta bra. Men du verkar grinig och bestämmd för att det är omöjligt så här kommer 2 tips.

1) Kör trumpluggar för alla shells (kick, snare, toms...) och spela in en riktig HH med en mick hemma. Då kan du spela den hur du vill och få den att låta "äkta".

2) Hyr en trummis för dina låtar.

3) Lägger till en extra. Sluta klaga på trumpluggarna och gör något åt saken. Programmera arslet av dig 🙂 Det GÅR! Tror det handlar om skit bakom spakarna i den här frågan.. tyvärr.

problem solved.

Jag brukar spela äkta ride till det programmerade. Blir lite liv i skiten då. Fast det är ju skit i alla fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rätt uppfattat! 🙂

/U

Jag blir ändå sugen på att prova. Köpa en enklare hihat: http://www.emusic.se/product/20292/Zildjian-Planet-Z-Hihats-14%22 och stativ/pedal och micka upp med en SM57:a...det jag oroar mig för är att det kommer låta sjukt högt i lägenheten så grannarna blir galna? Fast det borde ju inte ta så lång tid med korta tagningar här och där. Men du tror inte på idén alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Både samplade och riktiga trummor är ju båda "inspelade" trummor, när man hör dom. Inte levande. Båda har passerat genom samma filter: mikrofon och processning. Bara det gör det svårt att skilja.

Och mängder unga trummisar idag formar verklighetsbilden att man ska spela som en dator. Så det sker ett likformande från båda håll liksom. Ens spel pressas ner genom den malande tratten speciellt i studio, när man lägger på, eller t.o.m. dansband som så ofta kör med sequencer live. Rudimenten ska sitta som om dom är inritade på ett rutnät, tempo/puls är likamed statisk linje från början till slut, bastrumman ska spelas lika stark varje slag, minsta fluktuering i tempo/feeling är ett tabbe, pukorna ska låta som 5000 liters oljefat som slås med slägga inspelad i en mindre kyrka osv.

Men man kan förstå NutCase lite med. Personligen upptäcker jag oftast att det är fejktrummor på att ... det är ingen hemma, liksom. Det är tomt. Det säger inget, vill inget, det finns ingen tankegång i spelet, det reagerar inte på omgivande musiken. Det bara existerar, men lever inte. Upptäcker det ofta genom vad som inte hörs/känns, snarare än det som hörs/känns.

Ganska ofta hör man också att det är ingen trummis som har lagt trummorna. Det låter lite styltat o keff på ett sätt som trummisar normalt aldrig gör. Låter trummor såsom en pianist tänker att trummor spelas liksom, inte skolad i trummornas värld och nycker.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte den jämförelsen känns riktigt relevant för min del i alla fall då den känns lite överdriven. Jag skulle bli förvånad om dagens professionella rockmusiker (även lyssnarna) idag föredrog Superior Drummer framför en livetrummis.

Du drar förmodligen dina slutsatser på otillräckliga grunder. Signias exempel här beskriver det hela ganska bra. Eftersom folk ofta tror sig höra saker som inte existerar (det finns nog en vissa grad av audiofil/hifi-tänk hos de flesta) så undviker man förmodligen ofta att prata om trumpluggar och sånt i intervjuer.

Enda gången du hör trumpluggar är när det antingen är såpass dåligt gjort att det blir uppenbart, alternativt om någon talar om det för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan förstå NutCase lite med. Personligen upptäcker jag oftast att det är fejktrummor på att ... det är ingen hemma, liksom. Det är tomt. Det säger inget, vill inget, det finns ingen tankegång i spelet, det reagerar inte på omgivande musiken. Det bara existerar, men lever inte. Upptäcker det ofta genom vad som inte hörs/känns, snarare än det som hörs/känns.

Ganska ofta hör man också att det är ingen trummis som har lagt trummorna. Det låter lite styltat o keff på ett sätt som trummisar normalt aldrig gör. Låter trummor såsom en pianist tänker att trummor spelas liksom, inte skolad i trummornas värld och nycker.

Hela det resonemanget bygger på att du alltid kan kolla upp om det är plugg/trigg eller ej. Annars kommer du ju bara höra de gånger man så att säga misslyckats med att få det att låta som en trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela det resonemanget bygger på att du alltid kan kolla upp om det är plugg/trigg eller ej. Annars kommer du ju bara höra de gånger man så att säga misslyckats med att få det att låta som en trummis.

Det kommer en framtid då man inte kommer kunna skilja, för detaljerna är så små och tillrättalagda. Och den framtiden är inte långt bort. Samma som att man kommer inte kunna skilja på om det är äkta eller animerad skådespelare på film (om ens idol verkligen finns till IRL) och i slutändan om nästan allt man upplever är äkta eller syntetiskt. Det är bara en tidsfråga.

Förhoppningsvis kanske något annat slagverksideal har tagit överhanden innan det sker, så vi slipper leva i 'syntetisk avbildning av en svunnen tid'-världen. Eller, jag hoppas nåt annat ska ta överhanden innan dess, men .. tror inte de kommer det :/

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer en framtid då man inte kommer kunna skilja, för detaljerna är så små och tillrättalagda. Och den framtiden är inte långt bort. Samma som att man kommer inte kunna skilja på om det är äkta eller animerad skådespelare på film (om ens idol verkligen finns till IRL) och i slutändan om nästan allt man upplever är äkta eller syntetiskt. Det är bara en tidsfråga.

vill du ha den blå eller röda pillan?
Link to comment
Dela på andra sajter

Du drar förmodligen dina slutsatser på otillräckliga grunder. Signias exempel här beskriver det hela ganska bra. Eftersom folk ofta tror sig höra saker som inte existerar (det finns nog en vissa grad av audiofil/hifi-tänk hos de flesta) så undviker man förmodligen ofta att prata om trumpluggar och sånt i intervjuer.

Enda gången du hör trumpluggar är när det antingen är såpass dåligt gjort att det blir uppenbart, alternativt om någon talar om det för dig.

Fast jag svarade på det...

Jag tycker personligen det är natt och dag mellan livetrummor och att använda sig enbart av en plugin som Superior Drummer. Jag är tämligen övertygad om att en vanlig lyssnare också enkelt skulle höra skillnaden. Det faller som sagt inte minst på hihaten. I en trumplug har du kanske 6-7 lägen att välja emellan. En riktigt spelad hihat har oändligt antal lägen, hur man öppnar och stänger, var trumpinnen träffar, etc, etc.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir ändå sugen på att prova. Köpa en enklare hihat: http://www.emusic.se/product/20292/Zildjian-Planet-Z-Hihats-14%22 och stativ/pedal och micka upp med en SM57:a...det jag oroar mig för är att det kommer låta sjukt högt i lägenheten så grannarna blir galna? Fast det borde ju inte ta så lång tid med korta tagningar här och där. Men du tror inte på idén alls?

Jag tror tvärtom det kan vara en bra idé, vilket jag också tror att jag skrev, bara man är inställd på att jobba lite för att få till ljudet (och feelingen). Det gäller ju också att få hihaten att låta som att det hör ihop med resten av setet också, vilket kan verka enklare än det faktiskt är.

Beträffande eventuellt förgrymmade grannar, så är ju ljudet från en hihat faktiskt ganska stark, men beroende på hur lyhört det är kan det faktiskt funka rätt bra ändå. En hihat producerar direkt inte så mycket bas, så dagtid kan du kanske komma undan med det.

Låna hem en och testa, så märker du väl om det börjar banka i väggarna.

/U

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag får förtydliga mig lite igen här JJrockford. Jag fattar att samplingar används professionellt. Jag vet att t ex CLA använder mycket samplingar på framför allt virvel och även kick. Däremot tror jag inte att han använder Superior Drummer och jag är helt övertygad om att han aldrig skulle använda en trumplugg för att ersätta en "äkta" hihat och cymbaler. Och återigen, jag fattar att SD är ett bra alternativ för oss som inte har möjlighet till livetrummor, jag uppskattar verktyget ENORMT. Men jag upplever ändå en tydlig skillnad mellan inspelade livetrummor och att enbart använda sig av SD. Jag tycker det kommer hyfsat nära, men ändå långt ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tvärtom det kan vara en bra idé, vilket jag också tror att jag skrev, bara man är inställd på att jobba lite för att få till ljudet (och feelingen). Det gäller ju också att få hihaten att låta som att det hör ihop med resten av setet också, vilket kan verka enklare än det faktiskt är.

Beträffande eventuellt förgrymmade grannar, så är ju ljudet från en hihat faktiskt ganska stark, men beroende på hur lyhört det är kan det faktiskt funka rätt bra ändå. En hihat producerar direkt inte så mycket bas, så dagtid kan du kanske komma undan med det.

Låna hem en och testa, så märker du väl om det börjar banka i väggarna.

/U

Bra poäng där. Kan vara en utmaning att få det att smälta in. Sen är jag inte trummis heller även om jag kan lira trummor och hålla takten hyfsat. Tror nog jag kommer att prova. Eventuellt slipper man programmera den förbannade hihaten som är värst av allt att programmera 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köpa en hihat så köp inte den du länkade till utan försök hitta en lite mer kvalitativ begagnad. Den du länker till kommer inte göra dig gladare tror jag. Du må få hela spektrat av en hihat men den kommer låta ganska plonkigt.

Jag själv har spelat trummor i 13 och för ett år sedan gick jag från akustiska till elektroniska trummor. Jag kör nu ett 2box DrumIt5 där jag har samplat ljud från addictive drums och en cymbal har jag samplat själv innan jag sålde mitt akustiska trumset. Det är ju inte samma grej såklart men fördelarna väger över nackdelarna. Inspelning av ett akustiskt trumset är en vetenskap. Jag har fått någorlunda resultat, men det här är betydligt enklare.

För mig är det också praktiskt att kunna repa med bandet på betydligt lägre ljudvolym. Jag har även börjat utnyttja midi ut för att styra mer än bara trumljud med trummorna, men det är en annan diskussion.

Precis som du säger är hihat och cymbaler det som är känsligast. Jag tycker att jag kommer hyfsat långt med mina 2box med ljud från addictive drums och egensamplat. Kan lägga upp en demo nu i helgen eller nästa helg.

Om du ska skaffa en hihat med syftet att ersätta samplade hihats, se till att skaffa en som är någorlunda i klass med de samplade du vill slå. Begagnade Zildjian K eller A, eller Sabian AA, AAX, HH, HHX mfl. Finns såklart massor av andra märken också. Poängen är att en "nybörjar-hihat" inte kommer vara i klass med de samplade. Men allt beror ju på hur petig man är och vad man är ute efter såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köpa en hihat så köp inte den du länkade till utan försök hitta en lite mer kvalitativ begagnad. Den du länker till kommer inte göra dig gladare tror jag. Du må få hela spektrat av en hihat men den kommer låta ganska plonkigt.

Jag själv har spelat trummor i 13 och för ett år sedan gick jag från akustiska till elektroniska trummor. Jag kör nu ett 2box DrumIt5 där jag har samplat ljud från addictive drums och en cymbal har jag samplat själv innan jag sålde mitt akustiska trumset. Det är ju inte samma grej såklart men fördelarna väger över nackdelarna. Inspelning av ett akustiskt trumset är en vetenskap. Jag har fått någorlunda resultat, men det här är betydligt enklare.

För mig är det också praktiskt att kunna repa med bandet på betydligt lägre ljudvolym. Jag har även börjat utnyttja midi ut för att styra mer än bara trumljud med trummorna, men det är en annan diskussion.

Precis som du säger är hihat och cymbaler det som är känsligast. Jag tycker att jag kommer hyfsat långt med mina 2box med ljud från addictive drums och egensamplat. Kan lägga upp en demo nu i helgen eller nästa helg.

Om du ska skaffa en hihat med syftet att ersätta samplade hihats, se till att skaffa en som är någorlunda i klass med de samplade du vill slå. Begagnade Zildjian K eller A, eller Sabian AA, AAX, HH, HHX mfl. Finns såklart massor av andra märken också. Poängen är att en "nybörjar-hihat" inte kommer vara i klass med de samplade. Men allt beror ju på hur petig man är och vad man är ute efter såklart.

Tack för ett mycket informativt inlägg!

Jag satt faktiskt alldeles precis och kollade in hihaten jag länkade till på Youtube och insåg ganska direkt att det inte var något att ha. Verkar få lägga minst 1700:- nypris för en hyfsad hihat. Men nu börjar jag vela lite igen. Känns bökigt hålla på med en riktig hihat och så är jag ju ingen trummis heller och om inte resultatet blir lyckat så är det bortkastade pengar.

Skulle du säga att hihaten på Addictive Drums låter bättre än Superior Drummer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig testat superior drummer. Tog mig dock tiden att spela in en kort ganska slafsig demo av hur det låter:

https://sound[TA BORT DETTa]cloud.com/pro424/2box-addictive-drums/s-u78jj

(kopiera länken, den knasade när jag bara la dit den så ta bort det som står)

Fullt tillräckligt för mig som sagt. Visst är det inte samma sak som att spela på ett riktigt trumsetet, men jag skulle ha svårt att skilja den inspelningen från en inspelning av ett akustiskt set. Framförallt i mix.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...