Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är intresserad av att lägga in så kallade PQ-koder i min hemma-mastrade material, och undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter?

Vilka program klarar av att lägga in PQ-koder och vad bör man tänka på?

Lite info jag själv hittat:

” P and Q channels on your disc contain information about track start and end times, subindices, ISRC codes, emphasis tags, and copy protection tags.”

“P Subcode

On a Red Book CD, the P channel indicates what part of the disc is being read: lead-in, program, or lead-out. The P channel also indicates start and end times for each track on the disc.”

“Q Subcode

Compact disc players use the Q channel to display the music playing time. The Q channel is broken down into three modes:

o Mode 1: Contains the running times from both the beginning of the disc (total disc time) and the beginning of the track (track relative time).

o Mode 2: Identifies the track number, who recorded the track, where it was recorded and in what year.

o Mode 3: Identifies UPC media catalog number for the disc.

A special mode of Q data is stored within the lead-in area. This Q data contains information on two- or four- channel format, copy protection, and pre-emphasis.”

Annons
Postat

Wavelab är som klippt och skuret för precis detta. 🙂

De flesta vanliga brännarprogram kan varken lägga till olika pauser mellan låtar eller lägga till ISRC-kod, men Wavelab klarar det finfint. Dessutom är Wavelab smidigt att jobba med Mastering i.

Postat

Utöver Wavelab...

Samplitude ska också fungera bra när det gäller PQ/ISRC m.m.

Har dock inte testat det själv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.