Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vi har länge använt oss av en dator + midiklaviatur på scen på våra spelningar. Vi har dock nu tröttnat på att konka med oss dator på varje rep och spelning och är ute efter ett alternativ som är enkelt att bara köra igång efter behov.

Jag ingenting om synthar, men jag tror att en sampler kanske är något vi söker. På vår dator har en stor laddning av wav-samples som vi spelar upp genom ett program som heter GrandOrgue. Har jag förstått det rätt om jag tror att man kan slänga in wav-samples i en hårdvarusampler och trigga dessa genom en ansluten midi-klaviatur till samplern?

Skulle t ex en Yamaha A5000 fungera för oss? Och hur fungerar dom egentligen? Hur lastar man in samplingarna i mackapären? Jag känner mig totalt vilsen i det här.

Stort tack på förhand!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Hårdvaru samplers är notoriskt dåliga på att streama från hårddisk. En A5000 är knappast smidigare än en laptop.

Postat

Vad finns det för alternativ då? Jag har inte råd att köpa en ny dator och jag vill verkligen ha något som jag slipper konka fram och tillbaka till/från replokalen. Jag vill ha något som bara är att starta, så funkar det med en gång.

VHS (oregistrerad)
Postat

Roland SP-404 SX kanske om du bara ska spela upp ljud, SP-202 går även att få rätt billigt om ni har lägre krav 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.