Jump to content
Annons

Notskrivarprogram?


Ylva

Recommended Posts

Jag vill skriva ner mina låtar, och vill köpa ett notskrivarprogram (eller vad det kallas). Är det någon här som har något tips på vad jag ska köpa, jag vill kunna skriva både noter och låt-text, och vill att programmet funkar med midi, så jag kan lyssna på vad jag gör. Detta kanske är en dum fråga, men jag är ny inom området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack! Använder du något av programmen själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Peter indirekt försöker påskina gäller givetvis även att vanliga musikinspelningsprogram (Cubase, SONAR, Logic, Digital Performer, REAPER, Samplitude etc) är kapabla till fullgod notation i de flesta fall. Gränsen mellan renodlade notationsprogram och inspelningsprogram/sequencers suddas ut successivt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har Pro tools 8, men jag tror inte att jag kan skriva noter och låttext med det, men jag vet inte säkert....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Guitar Pro 5 (finns även en senare version kallad Guitar Pro 6). - http://www.guitar-pro.com/en/index.php

I detta program skriver jag ner allting i MIDI och exporterar. Sen importerar jag dessa filer till Cubase, vilket jag tycker funkar riktigt bra. 🙂

Man kan även skriva text till låtarna i GP5.

Guitar Pro är även väldigt bra om du vill lära dig spela gitarr.

Dock tror jag det finns bättre program att använda sig av, då jag knappast har hört någon annan använda detta sätt. Men jag har haft GP5 i flera år och är väldigt van vid det, så känns tryggt att fortsätta med det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att få så mycket bra tips och hjälp, jag är jätte tacksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var dock vaksam vid notation i DAW. Ligger inte MIDI:n rätt och tajt så kan du få fullt med pauser och "skrot" du inte vill ha. Om du ska in med specialnotation, dynamik, och artikulation skulle jag rekommendera ett notskrivningsprogram. Är det enklare notation funkar dock den du har i Pro Tools hyfsat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...