Ekstasis Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 (redigerat) Nu har inte jag spotify men ärligt vad tror du egentligen att det ska låta som än annat än hemmagjort när du dina erfarenheter är ringa? Lägga på någon effekt som ska vara det magiska som får det att låta bra finns inte. Skit in=skit ut. Lär dig hur man mixar. Det tar lång tid lära sig bli bra. Är ditt rum inte bra så spelar det ingen roll när det gäller sånginspelning vad du än gör. Det kommer låta skit ändå. Behandla ditt rum. Det där skit in skit ut det stämmer absolut inte om du frågar mig, känns som ett väldigt konserativt synsätt . Med rätt effektkedja och vertyg kan man få nästan vad som helst att låta "bra" kan jag lova... Det finns magiska pluggar kan jag jag intyga om..men gemensamt för dom är att dom ofta drar väldigt mkt cpu... finns ju givetvis hårdvara so gör samma sak.. Men skit in och skit ut stämmer absolut inte, hemligheten ligger i att processa soundet om och om igen i olika kedjor.. varje process förbättrar ljudet hela kedjan tillsamans gör enorm skillnad. Jag själv är intresserad av effekt kedjor, gör mkt ambient, och med effekt kedjor kan jag få mixa att låta helt oigenkänligaom jag så nu vill eller bara bättre.. Och det där med behandlat rum osv osv, är lite "elit-mupp" varning på sådant.. finns en ocean av exempel där folk mixat i obehandlade rum..dessutom kan man inte dra alla obehandlade rum över en kam då det finns "bra" obehandlade rum. har dock ej lyssnat på trådskaparens låt då jag ej har spotify. Redigerat 28 oktober 2013 av Ekstasis
Casperfren Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Nu har inte jag spotify men ärligt vad tror du egentligen att det ska låta som än annat än hemmagjort när du dina erfarenheter är ringa? Lägga på någon effekt som ska vara det magiska som får det att låta bra finns inte. Skit in=skit ut. Lär dig hur man mixar. Det tar lång tid lära sig bli bra. Är ditt rum inte bra så spelar det ingen roll när det gäller sånginspelning vad du än gör. Det kommer låta skit ändå. Behandla ditt rum. Den där kommentaren blir jag jävligt irriterad på, det känns som att du inte ens lyssnar på låtarna och bara blivit färgad av att tråden heter," varför låter det hemmagjort? "
max92 Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 (redigerat) Riktigt bra låtmaterial, och jag tycker du har kommit långt i mixen! Att lära sig ordentligt hur EQ och kompressor fungerar brukar jag ge som första tips. Nästa tips är att välja en låt vars sound du har som ideal. Den här låten lägger du sedan in på ett spår i din mix och sen kan du sola det spåret och jämföra med hur din mix låter. Låten du lägger in lär förvisso vara mastrad, men det gör inte så mycket. Tillexempel kan man snabbt märka att "Aha! Det som gör den där mixen speciell är att virveltrumman ligger lite panorerad åt vänster, men reverbet åt höger" eller att t ex basen är lite distad i diskanten eller något annat. Ett annat tips (nu lyssnade jag inte efter det specifikt utan det är mer generellt) är att använda filter. Har leadsynthen något väsentligt under 200 Hz? Inte? Ta bort det då! Det kommer göra att ljudbilden blir renare. Dyr utrustning i all ära men en person som kan mixa bra kan göra en riktigt bra mix på en laptop med garageband, medan en person som inte kan mixa antagligen inte kommer göra en bra mix i en miljonstudio. Om man däremot sätter en person som verkligen kan mixa i den där miljonstudion kan det bli ett ordentligt steg upp från garageband scenariot, men det är inte heller säkert då allt handlar om hur man vill att det ska låta. Det finns liksom inget rätt eller fel där. Keep on going säger jag! Det handlar om rutin och självsäkerhet och det kommer med tiden om du jobbar på. Redigerat 28 oktober 2013 av max92
Demonproducenten Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Det där skit in skit ut det stämmer absolut inte om du frågar mig, känns som ett väldigt konserativt synsätt . Med rätt effektkedja och vertyg kan man få nästan vad som helst att låta "bra" kan jag lova... Det finns magiska pluggar kan jag jag intyga om..men gemensamt för dom är att dom ofta drar väldigt mkt cpu... finns ju givetvis hårdvara so gör samma sak.. Men skit in och skit ut stämmer absolut inte, hemligheten ligger i att processa soundet om och om igen i olika kedjor.. varje process förbättrar ljudet hela kedjan tillsamans gör enorm skillnad. Jag själv är intresserad av effekt kedjor, gör mkt ambient, och med effekt kedjor kan jag få mixa att låta helt oigenkänligaom jag så nu vill eller bara bättre.. Och det där med behandlat rum osv osv, är lite "elit-mupp" varning på sådant.. finns en ocean av exempel där folk mixat i obehandlade rum..dessutom kan man inte dra alla obehandlade rum över en kam då det finns "bra" obehandlade rum. har dock ej lyssnat på trådskaparens låt då jag ej har spotify. kan vi inte få lyssna lite på dom här magiska pluggarna du använder med lite före/efter exempel?känns som vi har mycket att lära .... 1
Ekstasis Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 kan vi inte få lyssna lite på dom här magiska pluggarna du använder med lite före/efter exempel? känns som vi har mycket att lära .... Har du någon mix du vill jag ska jobba på ?
Demonproducenten Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Har du någon mix du vill jag ska jobba på ? näta nån valfri du redan gjort
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Även jag tror att det är väldigt lätt att med många effekter i kedjor få mixar att låta helt oigenkännliga.
Demonproducenten Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Även jag tror att det är väldigt lätt att med många effekter i kedjor få mixar att låta helt oigenkännliga. 😄
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 😄 Neil Young skriver i sin bok att: "för att få bra ljud ska man inte ha nånting kopplat mellan mick och inspelningsgrej, då blir det bra ljud. Man ska helst inte ens ha ett mixerbord, man ska plugga in micken direkt i bandspelaren så det inte går att ändra ljudet alls".
laban1 Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Neil Young skriver i sin bok att: "för att få bra ljud ska man inte ha nånting kopplat mellan mick och inspelningsgrej, då blir det bra ljud. Man ska helst inte ens ha ett mixerbord, man ska plugga in micken direkt i bandspelaren så det inte går att ändra ljudet alls". Men det är väl så många gör vid inspelning, spelar in rent och lägger effekter sedan?
drloop (oregistrerad) Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Preamp rätt in i AD omvandlare, mycket mer Neil Young än så får man leta efter, så gör jag. Fast ibland med kompressor också. 🙂
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Ja. Men jag fick för mig att han tycker det är fel att ändra på ljuden även efteråt.
laban1 Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Har man en optimal mick för sin röst och kan sjunga jämnt, så man kan klara sig utan EQ och kompressor så varför inte? Med lite fader-rider kan det funka, för en unplugged variant. Antagligen svårt i en pop/rock mix utan kompressor. Men visst kan man fucka upp en mix med EQ och kompresssor också, fel använt 🙂 Nu kom jag att tänka på Andy TImmons (gitarristen). Han satte som begränsning på en platta (senaste?) att man fick inte använda EQ efter inspelning. Här är ett skönt klipp från tidigare platta. (kunde inte låta bli) https://www.youtube.com/watch?v=yCxksJO7EHw Redigerat 30 oktober 2013 av laban1
Martin Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Tyckte om din musik. Ta kontakt med nån producent är mitt tips. Dina låtar förtjänar en shyst producering! Redigerat 30 oktober 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Har man en optimal mick för sin röst och kan sjunga jämnt, så man kan klara sig utan EQ och kompressor så varför inte? Med lite fader-rider kan det funka, för en unplugged variant. Antagligen svårt i en pop/rock mix utan kompressor. Men visst kan man fucka upp en mix med EQ och kompresssor också, fel använt 🙂 Nu kom jag att tänka på Andy TImmons (gitarristen). Han satte som begränsning på en platta (senaste?) att man fick inte använda EQ efter inspelning. Här är ett skönt klipp från tidigare platta. (kunde inte låta bli) https://www.youtube.com/watch?v=yCxksJO7EHw Det där var svingrymt. Ju mindre pålägg ju bättre sa Håkan. Edit: Vad har dom för lurar? Edit 2: Ser att både hihat o ride har nån sorts svart tejp! Är det nån specialtejp eller? Redigerat 30 oktober 2013 av Guitar Nilsson
laban1 Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 (redigerat) Edit 2: Ser att både hihat o ride har nån sorts svart tejp! Är det nån specialtejp eller? Det är duck-tejp som limmar bättre i mixen... flåt 😊 Redigerat 30 oktober 2013 av laban1
Mischan Postat 4 november 2013 Postat 4 november 2013 Svinbra låtar! Mixen är kanske ingenting som skulle kunna spelas på radio men jag tycker ändå det passar på ett sätt. Ha denna EP som en referens i kontakt med någon som kan hjälpa dig med produktionen, så ser jag fram emot att höra dig på dansgolvet sen:)
Zakyath Postat 6 november 2013 Postat 6 november 2013 Neil Young skriver i sin bok att: "för att få bra ljud ska man inte ha nånting kopplat mellan mick och inspelningsgrej, då blir det bra ljud. Man ska helst inte ens ha ett mixerbord, man ska plugga in micken direkt i bandspelaren så det inte går att ändra ljudet alls". Det uttalandet förutsätter ju att bra ljud = ljud som låter verkligt. Det var populärt att få det att låta verkligt i början av 1900-talen iom att det var så svårt. Men i samband med att mikrofonen kom runt 20-talet blev det mycket enklare. I samband med att rullbanden kom sen också vände trenden och det skulle låta overkligt - närmickning blev populärt, man började klippa ihop och redigera efteråt. Detta har gensyrat musiken i över ett halvt sekel, så jag tycker ändå man kan dra slutsatsen att det är en väldigt nischad åsikt att efterbehandling och olika typer av effekter är onödiga.
laban1 Postat 7 november 2013 Postat 7 november 2013 (redigerat) Det uttalandet förutsätter ju att bra ljud = ljud som låter verkligt. Det var populärt att få det att låta verkligt i början av 1900-talen iom att det var så svårt. Men i samband med att mikrofonen kom runt 20-talet blev det mycket enklare. I samband med att rullbanden kom sen också vände trenden och det skulle låta overkligt - närmickning blev populärt, man började klippa ihop och redigera efteråt. Detta har gensyrat musiken i över ett halvt sekel, så jag tycker ändå man kan dra slutsatsen att det är en väldigt nischad åsikt att efterbehandling och olika typer av effekter är onödiga. Men i singer songwriter och bluegrass etc (som NY kan sägas tillhöra i viss mån, beroende på årgång på platta) verkar man ha ett mer "avskalat/naturligt" ideal. Din åsikt gäller främst pop, rock, hip-hop etc.? Redigerat 7 november 2013 av laban1
D Vibe Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Neil Young skriver i sin bok att: "för att få bra ljud ska man inte ha nånting kopplat mellan mick och inspelningsgrej, då blir det bra ljud. Man ska helst inte ens ha ett mixerbord, man ska plugga in micken direkt i bandspelaren så det inte går att ändra ljudet alls". Sen kan man ju ha en evighetsdiskussion om vad "bra" ljud är. Finns det "bra" färgnyanser till konstnärer också? Kanske Niellen kan svara på? 1
D Vibe Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Det uttalandet förutsätter ju att bra ljud = ljud som låter verkligt. Det var populärt att få det att låta verkligt i början av 1900-talen iom att det var så svårt. Men i samband med att mikrofonen kom runt 20-talet blev det mycket enklare. I samband med att rullbanden kom sen också vände trenden och det skulle låta overkligt - närmickning blev populärt, man började klippa ihop och redigera efteråt. Detta har gensyrat musiken i över ett halvt sekel, så jag tycker ändå man kan dra slutsatsen att det är en väldigt nischad åsikt att efterbehandling och olika typer av effekter är onödiga. Jopp. Hur verkligt låter en distad elgitarr? 😉
Anders F Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Ber er hålla er till ämnet och ta personliga diskussioner via PM. MVH Anders
JJRockford Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Är ditt rum inte bra så spelar det ingen roll när det gäller sånginspelning vad du än gör. Det kommer låta skit ändå. Behandla ditt rum. Det där är väl ändå att ta i?
k9 (oregistrerad) Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 (redigerat) Om du vill lyckas med en bra mix så bör varje ljud låta bra för sig, i mixen. Dessutom så får inte ljuden krocka i frekvenserna heller, för att slippa detta så måste du hålla koll på EQn på alla de olika ljuden. Om du tänker dig mixen som ett rum som du ska möblera så är det ju inte bra att ställa soffan på bordet, bokhyllan på soffan osv. På samma sätt måste varje ljud passa in i ljudbilden. Genom att använda EQ så kan du påverka hur mycket plats ett ljud tar i mixen. Ibland kan det bli grötigt bara förr att du har för många olika instrument med. Dra då ner på antalet instrument och behåll bara de som bidrar till melodi och kompet. Många inspelningsprogram har förinställda EQs för olika typer av instrument. Testa att använda dessa om du har tillgång till dem. Annars så är det bara att leka med EQ för att se vad som händer med olika inställningar på olika ljud. Sedan så kan du ju försöka att panorera instrumenten så att de hamnar mera utspritt till vänster och höger i mixen/rummet. Lek och ha kul! Våga testa lite, man lär sig mycket på det, då man mixar. 🙂 Redigerat 3 januari 2014 av k9
JJRockford Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 (redigerat) Om du vill lyckas med en bra mix så bör varje ljud låta bra för sig. Jag skulle vilja säga precis tvärtom. Det enda viktiga är hur ljuden låter ihop, det är ju ändå ingen som kan sitta och solo-lyssna på enskilda kanaler i efterhand. Edit: "Tvärtom" betyder alltså inte att alla ljuden måste låta dåligt 🙂 Redigerat 3 januari 2014 av JJRockford
k9 (oregistrerad) Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Jag skulle vilja säga precis tvärtom. Det enda viktiga är hur ljuden låter ihop, det är ju ändå ingen som kan sitta och solo-lyssna på enskilda kanaler i efterhand. Ja men de bör ju passa in i mixen var för sig. De ljud som inte passar, gör man om eller slänger. .
JJRockford Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Ja men de bör ju passa in i mixen var för sig. De ljud som inte passar, gör man om eller slänger. . Absolut. Men det gör ju att följande inte stämmer: Om du vill lyckas med en bra mix så bör varje ljud låta bra för sig. Ett ljud kan ju låta helt galet vid solo-lyssning, men ändå passa in i mixen.
k9 (oregistrerad) Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Men jag pratar ju inte om sololyssning. 😮 Alla ljuden i mixen måste låta bra i mixen. Det som inte passar in i mixen måste man göra om eller kasta från mixen. För att avgöra vilka ljud som passar i mixen så måste man lyssna på mixen för att höra hur de olika ljuden, var för sig, passar in i mixen. Det ljudet som inte passar in i mixen får man göra om eller kasta, efter att man har identifierat ett ljud som skapar ett problem i mixen. Detta gör man genom att lyssna på mixen och försöka förstå vilket ljud det är som får mixen ur balans. Då måste man ju spela upp mixen men fokusera på att lyssna på¨varje enskilt ljud, så att man blir säker på att det inte blir någon konflikt i ljudbilden då två (eller fler) ljud orsakar en disharmoni i mixen. (Var detta tydligt nog? 😏 )
k9 (oregistrerad) Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Det är ju typ det som är att mixa.... 😐 :mellow: 😐
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.