Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tillsammans med den svenska distributören Luthman arrangerar vi en tävling där du kan vinna en LR16 från nya tillverkaren Cymatic Audio. LR16 är en smart inspelare som låter dig fånga upp till 16 separata kanaler i din dator eller på ett vanligt minneskort eller fristående hårddisk.

För att delta i tävlingen ska du "lajka" Studios Facebook-sida och följa instruktionerna om hur du svarar på tävlingsfrågan. Du kan tävla till och med den 25 oktober 2013.

Nedan hittar du Studios test av LR16, som även publiceras i nummer 11-2013.

Cymatic LR16 - Mångkunnig inspelare för fältet

Vill du spela in ditt bands liveframträdanden på scen eller i replokalen, utan en massa släpande på kablar, ljudkort, splitboxar och annat trassel får du inte missa det okända företaget Cymatics första produkt, LR-16. Den här lilla 16-kanalsinspelningsenheten, som dessutom fungerar som ljudkort, är med ett pris på bara 4 000 kronor den klart billigaste av marknadens alla prylar för mångkanalig liveinspelning. LR-16 använder vanliga, externa usb 2.0-hårddiskar för lagringen. Portabla hårddiskar kan bussmatas och du kan till och med även använda vissa snabba minnespinnar.

Ansluts till mixern

Det som skiljer LR-16 från alla konkurrerande ljudkort, med eller utan inspelningsfunktion, är ingångarna. På enhetens baksida hittar du 16 identiska telejack som är avsedda att kopplas till insertpunkterna på din befintliga mixer. Ringen på trs-jacket skickar tillbaka signalen till mixern när den passerat ett enkelt motstånd, som för mixern simulerar att du kopplat in en normal effektburk på varje kanal. Du kan applicera en dämpsats individuellt på varje kanal för att förhindra att höga nivåer klipper LR-16:s ingångar/omvandlare.

Mixern fungerar som vanligt under gigget och du får en jungfrulig 16-kanalig inspelning av ditt band för senare mixning i datorn. Att du på det här sättet fritt kan koppla in dig på både enskilda kanaler och bussar gör ju inte saken sämre – kom ihåg att anteckna hur du kopplat bara, LR-16 har inga funktioner för att ge kanalerna/spåren egna namn.

LR-16 spelar alltid in på alla 16 kanalerna i 24 bitar med 44,1 eller 48 kilohertz samplingsfrekvens (16-bitarsinspelning är också möjlig).

Cymatic LR-16 kan inte expanderas och flera enheter kan inte synkas, så behöver du spela in fler kanaler får du vänta på en LR-24 eller -32, eller titta på de mycket dyrare konkurrenterna.

Inte för mixning

Till skillnad från en del konkurrenter har LR-16 inga separata utgångar för varje kanal, bara en stereoutgång på ett obalanserat stereotelejack. Den kan användas för kontrollyssning eller för uppspelning av vanliga stereofiler som du lagt på hårddisken i förväg. LR-16 är alltså inte rätt val om du efter inspelning vill använda din gamla analoga favoritmixer och dina vintage-effektburkar för att mixa klart din inspelning.

Trots det låga priset känns LR-16 faktiskt ganska robust. Den gummerade lådan med mjuka gummiknappar och enkelt monokromt lcd-teckenfönster på ovansidan är kanske inte något designmästerverk, men den ger faktiskt intryck av att tåla en del slit och släng. Hur väl telejacken, som inte är skruvade i bakplåten, klarar ett stort antal in- och urkopplingar i längden är förstås svårare att sia om och det lilla externa switchade nätaggregatatet kan också visa sig vara en akilleshäl.

Att använda LR-16 för fristående inspelning och efterföljande kontrollyssning är busenkelt. Transportknapparna fungerar som på en traditionell bandare och eftersom inga kanaler behöver armeras och inställningsmöjligheterna är minimala är inspelning inte mycket svårare än att trycka ”rec” och kontrollera att maskinen spelar in.

Lätt att använda

Efter det att du gjort några inspelningar är det enkelt att bläddra mellan dem och kontrollyssna genom den inbyggda monitormixern. Ett hörlursuttag på framsidan underlättar.

Så här långt får LR-16 högt betyg. Vi tycker att det enkla och lätt ”90-talsdoftande” användargränssnittet fungerar utmärkt men nivåmätarna och monitormixern sätter både synskärpa och tålamod på ganska svåra prov. Vi hade gärna betalat några hundralappar extra för separata nivåmätare med tydlig klippindikering.

Kan agera ljudkort

Även om LR-16 är en fristående ”liveinspelare” i första hand och ljudkort för dator och Ipad i andra hand, fungerade den klockrent som 16 in/2 ut-ljudkort med både vår Macbook Pro och vår Ipad 2 (med hjälp av Apples camera connection kit – ingen hubb behövs).

LR-16 klarar som ljudkort upp till 96 kilohertz samplingsfrekvens och du behöver inga drivrutiner till Mac. Kör du pc kan du ladda ner drivrutiner från tillverkarens hemsida. De specialanpassade in- och utgångarna och den bökiga knappstyrda monitormixern gör inte LR-16 till något idealiskt studioljudkort. Monitormixern ger låg medhörningsfördröjning men den är på tok för trögjobbad.

Det finns ändå en utväg om du vill använda LR-16 för pålägg: När vi kontrollerade mjukvarumedhörningen i Logic Pro X med LR-16 kopplad till vår Macbook Pro fick vi imponerande låga 3,5 millisekunders fördröjning vid buffertstorleken 64 samplingar – en knappt hörbar fördröjning. Vårt referensljudkort, Apogee Duet (IOS), ger med den bufferten 5,5 millisekunders fördröjning.

Med en snabb dator som kan hantera en liten inspelningsbuffert kan du alltså få helt okej medhörning genom ditt inspelningsprogram, utan att använda LR-16:s jobbiga monitormixer.

Vi testade även att koppla LR-16 till vår Ipad 2 med Wave machine Auria och det var inga problem att spela in 16 kanaler i 24 bitar/48 kilohertz.

Låter utmärkt

Hur låter det då? Jo tack, alldeles utmärkt, vilket man kan förvänta sig av en digital inspelningsenhet år 2013. Vi gjorde ett litet inspelningstest där vi kopplade vår referensmikrofon, en Brauner Phantom Classic, till en Golden Age Pre73-mikrofonförstärkare och vidare till LR-16 som spelade in i 24/48 på en usb 2.0-hårddisk. Till retursignalen från Cymatic-enheten kopplade vi den högohmiga instrumentingången på vårt Apogee Duet (IOS) som användes för att spela in samma signal i Logic Pro X. Gå in på korta.studio.se/lyssna för att själv jämföra inspelningarna.

Sammanfattning

Som ren liveinspelningsenhet känns LR-16 mycket lättjobbad och prisvärd. De insert-anpassade ingångarna gör det lätt att koppla in sig på de flesta mixrar och 16 kanaler räcker ganska långt, åtminstone för de flesta mindre band. Möjligheten att välja att spela in direkt på hårddisk – eller med Ipad/dator är också suverän. En del gränssnittsdetaljer och funktioner är inte lika lysande men i de flesta inspelningssituationer kommer du säkert bara att spela in och sedan snabbt kontrollyssna och då är det inget stort problem.

FAKTA: Cymatic Audio LR-16

Produkttyp: Inspelningsenhet/ljudkort för Mac/pc/Ipad.

Tillverkare: Cymatic Audio (www.cymaticaudio.com).

Kontakt: Luthman

(www.luthman.se).

Målgrupp: Live- och replokalsinspelning.

Pris: ca 4 000 kronor inklusive moms.

Fördelar

Busenkel koppla-in-och-tryck-”record”-inspelning.

Smarta ingångar kopplas till insertpunkterna på din mixer.

Funkar utmärkt även med dator och Ipad.

Nackdelar

Otydliga nivåmätare.

Trögjobbad knappstyrd monitormixer.

Ingen synkronisering av flera enheter för fler kanaler.

Betyg

Ljudkvalitet: 4

Funktioner: 3

Byggkvalitet: 3

Prisvärdhet: 5

(Text: Mattias Johnsson)

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.