Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo men jag skulle säga att det är EXTREMT ovanligt att hitta musiker idag som kan hålla den kontinueteten att hålla sig t.ex lite före eller lite efter ett beat. Eller att överhuvudtaget ha en tanke med sitt spel, än att bara försöka hålla sig till sina notvärden.

hänger på genre skulle jag säga

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Allt snack om hur "äkta" allt var förr, är med andra ord bara trams. Hade de gamla "hjältarna" haft tillgång till dagens teknik så hade de garanterat också redigerat otajta saker och småsura toner, precis som de flesta - proffs som amatörer - gör idag.

De hade gråtit av lycka om de sett dagens teknik och hur mycket lättare det är idag att putsa till.

hänger på genre skulle jag säga

Exempel på band/genre?

Postat (redigerat)

De hade gråtit av lycka om de sett dagens teknik och hur mycket lättare det är idag att putsa till.

nu är det ju så att vissa fortfarande är aktiva

och i olika grad anammat nya tekniker

Exempel på band/genre?

funk pop pop/rock soul rnb hittar man lätt musiker som kan det här

brutalmetal och andra "rakare" stilar inte så mycket

mest handlar det nog om vad resp genre traditionellt fokuserar på

Redigerat av Demonproducenten
Die Hard (oregistrerad)
Postat

nu är det ju så att vissa fortfarande är aktiva

och i olika grad anammat nya tekniker

Jodå det är sant. Tänkte mest på dem som inte är aktiva längre eller lämnat den här jämmerdalen. 🙂

Postat

Jodå det är sant. Tänkte mest på dem som inte är aktiva längre eller lämnat den här jämmerdalen. 🙂

det är väl lite så att generellt - bortsett från uppenbara skyltdockeprodukter som funnits i alla tider (40-50 år? 😛 ) - så får man nog säga att musiker och sångare VAR duktigare förr

för att dom var tvungna

idag är tröskeln betydligt lägre att få fram att resultat som blir bra - på gott å ont

drloop (oregistrerad)
Postat

Exakt! Folk tycks glömma att de kunde spendera månader till och med år i studion för att spela in 1 skiva. De gjorde även enorma förproduktioner. För att till sist som Claes säger klippte och hade sig bäst de kunde för att få till det resultatet de ville. Jag har för mig att jag läste att de synkade 3 tape maskiner för att fi ihop alla tagningar till en 80-tals popstjärna.

Steve Lipson synkade åtminstone två kanske tre digitala Sony 24or när dom trackade grunderna till Frankie goes till Hollywoods andra platta. Trummisen var tydligen rejält svajig så dom fick hålla reda på tagningar med hjäp av en databas säger ryktet.

Om man hade lyxen att köra med två bandare kunde man sätta offset och flyga in tagningar mellan bandarna.

Postat

Jag kommer ihåg när mitt band delade replokal med Valles och några andra band för typ 100 år sedan. Då hade vi också en skön snubbe där som heter Callo Rönngård - och han hade ett eget rum med sina trummor. Det var helt sanslöst när han satt och repade. Man kunde ställa klockan efter honom, för han höll takten bättre än en trummaskin på den tiden. När vi jammade med honom så var det helt underbart lätt att spela, eftersom han hade så suveränt bra timing.

Härliga tider, Claes! 😄

Jo, Callo var kung, en mänsklig metronom! (Var han inte även Feedbacks manager? Han "skötte" i alla fall Renegades under cirka två års tid.)

Postat

Kör du Windows 7 prova att köra DPC Latency checker. En maskin med en modern i7 borde gå att skruva ned till 64 eller 128 samples som buffer vid ganska hård belastning om den är rätt trimmad med inställningar. Jag kör mitt system på 64 samples så när jag trackar sång så kör jag lyssningen via min DAW nästan lika bra som Pro Tool HD/HDX.

Är det illa med krockande drivisar eller strömsparfunktioner så kan du kanske tappa halva CPU resurserna jämfört med en väl intrimmad dator.

Tack för detta!

Hijackar tråden lite, med lite specs (Det handlar ju trots allt om att vara förmögen att spela tajt) 🙂

Körde DSP-checker och allt var grönt, runt 90us. Sänkte buffer från 512 till 128, och i/p latency gick ned från 12ms till 3ms.

Har inte haft tid att testa hur systemet beter sig än dock.

/U

Postat

Absolut!

Man vill ju leverera ett så bra resultat som möjligt till eventuella lyssnare och med den teknik som finns numera, är chansen att kunna göra det, bättre än någonsin. Vid livespelningar är det alltid mer acceptabelt att det inte blir perfekt, men på en studioinspelning ska man kunna förvänta sig ett grymt bra resultat.

Redan på "den gamla goda tiden" (som många ser på med någon sorts rosaskimrande nostalgiskt skimmer), när allt var "äkta", så "fuskade" man ju vilt i studion och utnyttjade den teknik som fanns till bristningsgränsen, genom att lägga fler instrument och röster än vad gruppen egentligen hade, klippte i band och redigerade, gjorde punch-in när något blev fel, ändrade hastighet på bandet på vissa inspelningar för att få "fetare" sound etc.

Allt snack om hur "äkta" allt var förr, är med andra ord bara trams. Hade de gamla "hjältarna" haft tillgång till dagens teknik så hade de garanterat också redigerat otajta saker och småsura toner, precis som de flesta - proffs som amatörer - gör idag.

Dessutom, som jag inte sett någon nämnt än, var väl att det var betydligt vanligare förr att hyra in studiomusiker när bandets medlemmar inte levererade tillfredställande. Jimmy Page spelade väl solon ibland istället för bandets Kinks gitarrist Ray Davies exempelvis?

/U

Postat

Hijackar tråden lite, med lite specs (Det handlar ju trots allt om att vara förmögen att spela tajt)

"Jag kör mitt system på 64 samples så när jag trackar sång så kör jag lyssningen via min DAW nästan lika bra som Pro Tool HD/HDX."

Varför använder han inte direct monitoring, det finns väl på de flesta ljudkort,... någon?

Postat

Dessutom, som jag inte sett någon nämnt än, var väl att det var betydligt vanligare förr att hyra in studiomusiker när bandets medlemmar inte levererade tillfredställande. Jimmy Page spelade väl solon ibland istället för bandets Kinks gitarrist Ray Davies exempelvis?

/U

ja tveka inte att ta in musiker om det finns tillgänligt
Postat

Varför använder han inte direct monitoring, det finns väl på de flesta ljudkort,... någon?

Det är smartast, helt klart om man kan använda det. Då får man ingen latency alls, utan inkommande ljud skickas direkt ut igen. Enda nackdelen är att man inte kan få effekter i medhörningen, om man brukar vilja ha det, utan medhörningen blir helt torr. Jag trivs bäst med torr medhörning, men det är många som gärna har lite reverb där - och då kommer man inte runt latency, om man inte löser det med någon hårdvaruburk istället...

Postat

Varför använder han inte direct monitoring, det finns väl på de flesta ljudkort,... någon?

Nu var det ett tag sedan (typ 5 år och tre-fyra datorer se'n), jag klickade i "Direct Monitoring" i vst setup. Det resulterade (då) i att jag inte fick igång Cubase. Jag fick efter mycket om och men och frustration lite forumhjälp (Steinberg, tror jag) gå in i någon prefsfil och radera den. Då kunde jag till slut starta cubase, och bockade genast ur den funktionen. Därefter har jag inte vågat bocka i den.

Det där var som sagt länge sedan och på en helt annan dator (XP), så det kanske funkar nu. Har bara inte vågat prova.

För att komma runt det där med latencyproblem har jag oftast använt pianoljud (som det oftast hanlar om att jag vill ha tajt spelat och inte kvantiserat) från en extern modul. Men sedan jag införskaffade Ivory upright tycker jag det känns en miljard gånger trevligare att spela med än ljudet från mitt Yamaha eller Roland.

/U

Postat

Det där var som sagt länge sedan och på en helt annan dator (XP), så det kanske funkar nu. Har bara inte vågat prova. (laban1: om direct monitoring)

Förstår! Vi har alla våra hjärnspöken. Kom ihåg när jag satt med Atari som krashade ibland, fick för mig att det gick bätre om jag inte tittade på skärmen, lite nonchalant 😛

Postat

Förstår! Vi har alla våra hjärnspöken. Kom ihåg när jag satt med Atari som krashade ibland, fick för mig att det gick bätre om jag inte tittade på skärmen, lite nonchalant 😛

Atari? CLab? då har du traglat på ett tag? Eller?
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför använder han inte direct monitoring, det finns väl på de flesta ljudkort,... någon?

För att jag kan köra direkt i min DAW då latencyn är låg. Jag är så gammal att jag är van att kunna tracka med kompressor och effekter som man gjorde förr.

När jag trackar tex sång så ser jag sången som ett instrument och då passar det inte alltid att tracka torrt utan man vill ha med sången ungefär som den skall bli till slut utan att behöva spela in med effekter och allt. Jämför om du skulle lira in gura och köra direct monitoring på en gitarrplugg, svårt att få tuffa death metall riff med soundet av en helt clean gura. 🙂

Redigerat av drloop
Postat

För att jag kan köra direkt i min DAW då latencyn är låg. Jag är så gammal att jag är van att kunna tracka med kompressor och effekter som man gjorde förr.

När jag trackar tex sång så ser jag sången som ett instrument och då passar det inte alltid att tracka torrt utan man vill ha med sången ungefär som den skall bli till slut utan att behöva spela in med effekter och allt. Jämför om du skulle lira in gura och köra direct monitoring på en gitarrplugg, svårt att få tuffa death metall riff med soundet av en helt clean gura. 🙂

Lägger du mjukvarueffekter på direkt vid inspelning av sång, Vilka då?

Använder du hårdvarueffekter också?

Postat

Atari? CLab? då har du traglat på ett tag? Eller?

Jo, det kan hända, sound on sound > 4kan kassett porta > Atari > 8-kan rullb, m synkning av trummaskin > 486,.. Har dock haft uppehåll på bra många år. Nu har man Latency, och 8 tusen inställningar i DAW, bitdjup, surrande fläktar. Nya trevliga bekymmer, och funderingar. ☺️

Postat

Dessutom, som jag inte sett någon nämnt än, var väl att det var betydligt vanligare förr att hyra in studiomusiker när bandets medlemmar inte levererade tillfredställande. Jimmy Page spelade väl solon ibland istället för bandets Kinks gitarrist Ray Davies exempelvis?

/U

Jimmy Page spelade på nästan varenda engelsk singel ett tag, så många att inte ens han själv kommer i håg alla. Grym musiker, verkar väldigt lättsam o trevlig som person...

Postat (redigerat)

men det är många som gärna har lite reverb där - och då kommer man inte runt latency, om man inte löser det med någon hårdvaruburk istället...

Jo, det går! Med Cubase 5 gjorde jag det i alla fall. Idén går ut på att bara skicka reverbet till Cubase mastern tillbaka i ljudkortet. Att reverbet blir lite sent gör ju inget eller hur. Detta kombineras med direct monitoring av sång. Voila! 🙂

Redigerat av laban1
Postat

Jo, det kan hända, sound on sound > 4kan kassett porta > Atari > 8-kan rullb, m synkning av trummaskin > 486,.. Har dock haft uppehåll på bra många år. Nu har man Latency, och 8 tusen inställningar i DAW, bitdjup, surrande fläktar. Nya trevliga bekymmer, och funderingar. ☺️

Ja är det inte fantastiskt vad man kan utsätta sig för? Min karriär: Sony TC 630 Sound on sound, ATARI CLab. PC Voyetra 16 kanal tape SMPTE. Och nu USB snitt med "En miljon sex hundra femtio sju inställningar" Och ett jävla tålamod.
Postat

Ja är det inte fantastiskt vad man kan utsätta sig för? Min karriär: Sony TC 630 Sound on sound, ATARI CLab. PC Voyetra 16 kanal tape SMPTE. Och nu USB snitt med "En miljon sex hundra femtio sju inställningar" Och ett jävla tålamod.

Tålamod behöver man väl inte nu när allt går så snabbt med dator?

Nu med alla smarta funktioner har vi ju fått en hel del tid över.. 😳

drloop (oregistrerad)
Postat

Lägger du mjukvarueffekter på direkt vid inspelning av sång, Vilka då?

Använder du hårdvarueffekter också?

Japp har mjukvarueffekter för lyssningen precis som vi gjorde förr i tiden. Delay, reverb och kompressor använder jag mest. Jag använder även en del dist på sång, det är lättare att sången får rätt dynamik om man har disten med i lyssningen från början.

Ofta kör jag med en hårdvarukompressor och deesser när jag trackar sång.

Postat

Tålamod behöver man väl inte nu när allt går så snabbt med dator?

Nu med alla smarta funktioner har vi ju fått en hel del tid över.. 😳

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Postat

Jo, det går! Med Cubase 5 gjorde jag det i alla fall. Idén går ut på att bara skicka reverbet till Cubase mastern tillbaka i ljudkortet. Att reverbet blir lite sent gör ju inget eller hur. Detta kombineras med direct monitoring av sång. Voila! 🙂

Det är sant. Lite raggarlösning över det, men visst kan det funka. 🙂

Postat (redigerat)

Det är sant. Lite raggarlösning över det, men visst kan det funka. 🙂

Raggarlösning?, lite finurligt är det väl allt. Tycker det är konstigt att inte Cubase har något fördefinierat, eftersom det är ett vanligt problem som behöver lösas, men dom vill väl sälja hårdvara.. förlåt.. "dem vill väl sälja hårdvara" heter det ju nuförtiden. ☺️

Redigerat av laban1
Postat

Raggarlösning?, lite finurligt är det väl allt. Tycker det är konstigt att inte Cubase har något fördefinierat, eftersom det är ett vanligt problem som behöver lösas, men dom vill väl sälja hårdvara.. förlåt.. "dem vill väl sälja hårdvara" heter det ju nuförtiden. ☺️

Ehm.. nu vill jag inte vara den men eftersom du själv tog upp det ska det faktiskt vara "de".. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.