Jump to content
Annons

Timing, hur tight är du?


Bejan

Recommended Posts

Ingen fara, jag förstår precis.

Jag hörde av någon att PT har en oslagbar latencyhantering. När denne någon bytte från Logic till PT och spelade in första gången började han leta efter Autokvantiseringsknappen för att se om den måhända var intryckt alldeles oförhappandes...Han kunde inte greppa att det helt plötsligt blev så tajt utan att behöva mickla i efterhand. 🙂

/U

Sounds like ProTools 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ungefär som att jag generellt sett upplever att det är mer ok med ostämd ton om det är en aning lågt än om det är en aning högt.

Inte för att vara sådan, men är det inte generellt vedertaget att solister ibland brukar stämma soloinstrumenten en aning högre för att lättare bäras fram...? Om orkestern har stämt i 440, stämmer soloviolinisten sitt instrument i 442-444...?

Eller är det bara en skröna? 🙂

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite fint att vi alla tycker olika. Själv tycker jag att just sången är det instrument som verkligen får/kan lagga inte bara utan att det blir dåligt utan att det kan göra hela tagningen/låten.

Med timing i sången menar jag inte metronomsång... Beroeonde på låt kan det vara snyggt med väldigt släpig sång som inte alls går i synk. Willie Nelson hasplar ibland ur sig fraserna alldeles för fort på ett sätt som låter väldigt bra. Så timing på sång.... det är väl lite annorlunda än på trummor, bas o andra komp.

Samma med sologitarr, där brukar jag helt skita i tempona ibland, o spela hur som helst kortare parier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sådan, men är det inte generellt vedertaget att solister ibland brukar stämma soloinstrumenten en aning högre för att lättare bäras fram...? Om orkestern har stämt i 440, stämmer soloviolinisten sitt instrument i 442-444...?

Eller är det bara en skröna? 🙂

/U

Jag har hört att man stämmer flygeln lite annorlunda (högre?) när det handlar om ett pianostycke ihop med stor orkester.

Och munspel, i alla fall Lee Oscars bluesharp är aning för högt stämda. Det märkte jag för länge sen när jag gjorde backtracks o stämde basen o gitarren efter spelen, i brist på stämdosa...

Lite korkat kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte tajt och jag är inte tonren. Och det är det jag gillar med musik.

Precis som människor.

Så här kan musik låta.

20091214-Suit300.jpg

..allt är så beräknat och den här personen visar inga fel. Ingen mänsklighet. Tillochmed strumporna är perfekta, i skor som är perfekt putsade och perfekt knytna.

Det kan väl vara okej, men inte om man vill uttrycka känslor som inte är "effektivitet" eller "ordning & reda".

Jag tycker musik är likadant. Det kan kallas för att visa fel men om man gör det rätt så höjjer det musiken.

Tempot behöver växla. Toner behöver söka. Det finns en hemlig ton precis mellan dur och moll som autotune inte känner till. Det är inte perfekt att vara där, och precis som med människor så gör det bara allt vackrare.

Nå, vi är alla olika härinne.. just my five cent.

EDIT: Haha, det sista var ju roligare än man först tror..

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den väl inte, varför säger du det?

Man säger ju bara moderatlooken för rätt många moderater har den, ju..

...precis som de flesta andra politiker, säljare, tjänstemän etc... 😉

Kanske är det dags att sluta ge uttryck för förlegade förutfattade meningar om vilka som klär sig på ett visst sätt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

...precis som de flesta andra politiker, säljare, tjänstemän etc... 😉

Kanske är det dags att sluta ge uttryck för förlegade förutfattade meningar om vilka som klär sig på ett visst sätt...?

Nepp. För det finns något viktigt med det.

Fråga dig själv varför de klär sig likadant, för det första..

yees

Link to comment
Dela på andra sajter

Nepp. För det finns något viktigt med det.

Fråga dig själv varför de klär sig likadant, för det första..

yees

Det är nog bättre att du förklarar - för jag fattar inte alls. 🤪

Kostym och slips är ju standard för väldigt många yrkesgrupper, som har sin politiska tillhörighet på alla möjliga olika håll - så det känns bara fjantigt att relatera en viss klädsel till ETT parti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir en del klipp och klist då jag personligen tycker det är svårt att få sången/gitarren i takt vissa delar då dom övriga instrumenten är MIDI (100% i takt). Hade de inte varit just midi kanske man inte vore så jättepetig.

Redigerat av johanfa
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sådan, men är det inte generellt vedertaget att solister ibland brukar stämma soloinstrumenten en aning högre för att lättare bäras fram...? Om orkestern har stämt i 440, stämmer soloviolinisten sitt instrument i 442-444...?

Eller är det bara en skröna? 🙂

/U

Nja, en orkester stämmer aldrig i olika frekvenser för det skulle låta helvete. Men du har rätt i att orkestrar, framför allt i Europa, ibland stämmer i 444hz. Det sägs ge mer brillians(?) har jag för mig.

Som sagt är min uppfattning så klart väldigt subjektiv. Det är bara en sak jag lagt märke till under åren. Dels i mitt gitarrspelande där den förbannande b-strängen aldrig ville stämma över hela halsen och jag valde att stämma den så den gick från lite lågt till rent (över hela halsen sett) istället för lite högt till rent. Dels också från mitt fiolspelande där det var ren tortyr när någon sträng eller ens spel var en aning för högt. Dock var lite lågt svaj, inte kanske angenämt men åtminstone uthärdligt.

Med timing i sången menar jag inte metronomsång... Beroeonde på låt kan det vara snyggt med väldigt släpig sång som inte alls går i synk. Willie Nelson hasplar ibland ur sig fraserna alldeles för fort på ett sätt som låter väldigt bra. Så timing på sång.... det är väl lite annorlunda än på trummor, bas o andra komp.

Samma med sologitarr, där brukar jag helt skita i tempona ibland, o spela hur som helst kortare parier.

Tror vi måste skilja på timing och träffsäkerhet i tempo i denna tråd. Annars kommer vi tala förbi varandra hela tin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi måste skilja på timing och träffsäkerhet i tempo i denna tråd. Annars kommer vi tala förbi varandra hela tin.

Just det. Det är skillnad på timing & timing. Det är hur man förhåller sig till den underliggande pulsen. Man kan ligga före eller efter eller in the pocket eller mellan all dessa. Som trummis kan du ha en viss hand som ligger lite före för att basist lyssnar på denna, medan resten kanske ligger on the beat etc. Om det däremot svajar hela tiden får man pola med metronomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir en del klipp och klist då jag personligen tycker det är svårt att få sången/gitarren i takt vissa delar då dom övriga instrumenten är MIDI (100% i takt). Hade de inte varit just midi kanske man inte vore så jättepetig.

personligen stör jag mig på folk som tror att midi altid är stelt och dött. Det är programerat som oftast är stelt och dött. Midi är bara styrdata och man kan spela in riktiga instrument med midi, oftast klaviatur.

lite som att skilja på ett riktigt foto eller någon som är duktig på att rita på data jämfört med nån klant som ritat i ms panit, det var inte exempelvis jpg formatats fel att panit bilden såg ut som skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tight blir man om man övar till metronom, vilket jag gör för det mesta, både på bas, keyboard och gitarr. Det är som när man tog piano-lektioner. Då sa läraren: köp en metronom, och det gjorde man och så satt man och övade till den, det är väl det som är timing.

När man blivit tight med metronomen (eller klicket), så har man lättare, tycker jag, att gå ifrån att spela på varje notvärde, man kan spela mer laid-back t.ex. Jag tycker precis som Nilsson att det är sjyst när exempelvis sången eller sologuran är lite mer släpig, laid-back, samtidigt som de andra instrumenten spelar exakt, det kan ju bli en skön effekt av det.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen stör jag mig på folk som tror att midi altid är stelt och dött. Det är programerat som oftast är stelt och dött. Midi är bara styrdata och man kan spela in riktiga instrument med midi, oftast klaviatur.

lite som att skilja på ett riktigt foto eller någon som är duktig på att rita på data jämfört med nån klant som ritat i ms panit, det var inte exempelvis jpg formatats fel att panit bilden såg ut som skit.

Håller med. Det är hur man använder verktygen som gäller. Om man vill ha det dött och stelt så ska man kvantisera hårt. Eller spela ett Piano och bara rätta till det som inte håller. Då brukar det bli bra.

Som någon sa: Moderat looken är bara ett sätt att vara. Men jag gillar inte den stilen Jag ångrar utsagan. Om den nu ska ta fart och förstöra tråden. Förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tight blir man om man övar till metronom, vilket jag gör för det mesta, både på bas, keyboard och gitarr. Det är som när man tog piano-lektioner. Då sa läraren: köp en metronom, och det gjorde man och så satt man och övade till den, det är väl det som är timing.

När man blivit tight med metronomen (eller klicket), så har man lättare, tycker jag, att gå ifrån att spela på varje notvärde, man kan spela mer laid-back t.ex. Jag tycker precis som Nilsson att det är sjyst när exempelvis sången eller sologuran är lite mer släpig, laid-back, samtidigt som de andra instrumenten spelar exakt, det kan ju bli en skön effekt av det.

Visst är det så.

Jag kommer ihåg när mitt band delade replokal med Valles och några andra band för typ 100 år sedan. Då hade vi också en skön snubbe där som heter Callo Rönngård - och han hade ett eget rum med sina trummor. Det var helt sanslöst när han satt och repade. Man kunde ställa klockan efter honom, för han höll takten bättre än en trummaskin på den tiden. När vi jammade med honom så var det helt underbart lätt att spela, eftersom han hade så suveränt bra timing.

Det är ju just för att lyckas få bra timing som man övar så mycket på sitt instrument. Ska det vara taskig timing, så behöver man ju inte öva alls, men då låter det också som valfritt källarband som precis har skaffat instrument och spelat ihop i en vecka, typ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är ju just för att lyckas få bra timing som man övar så mycket på sitt instrument. Ska det vara taskig timing, så behöver man ju inte öva alls, men då låter det också som valfritt källarband som precis har skaffat instrument och spelat ihop i en vecka, typ... 😉

Som 70-talspunken då. Plus ostämt. Stämma och noter, det var för borgare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man enskilda misstag när man spelar in så .. blir det ofta att man redigerar till det genom att markera dom MIDI-tonerna och använda nån av kvantiseringsmallarna, istället för att puncha in några enskilda toner (svårt). Mest lathet.

Överlag så spelar ja in 'som det ska vara', som det ska kännas. En inspelning ska ju va en spegling av hur man låter när man spelar. Blir det inte riktigt rätt så tar man om det, oftast alltihop (varje tagning är nåt unikt i sig själv). Man känner inombords, och låter känslan diktera vad händerna gör. Det ger upphov till spontana infall med, av ett slag man aldrig hittar annars.

Spelar man in till klick så spelar ja liksom 'runt' klicket, inte 'på'. Klicket är en referens, inte en diktator. Vill man det ska va 'på' klicket - som i EDM tex - då ritar ja in tonerna istället, enklare. Spelar manuellt gör ja med sånt som liksom inte går att rita in.

Vill man låta hetsig/drivande/aggressiv kan man ligga aningen före klicket, o vill man låta lugn/seg/tung lägger man sig aningen bakom klicket. Vill man gå från hetsigt till lugnt i en fras, kan man börja ligga lite före klicket och släpper efter gradvis så klicket går förbi en. Osv osv, finns ett helt universum av musikaliska uttryck o nyanser att nyttja där, som skalas bort helt om man ligger platt på.

Tajt betyder ju typ rytmiskt koherent. Ett groove är som ett hjul som går runt runt. Spelar man ett groove som är som ett ovalt hjul, som går runt runt, då kan man få ett sjuhelsikes sväng, fast det är 'otajt' sett ur metrisk synpunkt. Tycker det svänger oändligt mycket mer om man ligger off klicket än på det. Musiken vill nåt då, får en vilja i sig själv, strävar framåt av egen kraft, andas, förmedlar känslor 10ggr bättre, o mer 'kick in the ass' jävlaranama från kompet liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:

Visst är det så.

Jag kommer ihåg när mitt band delade replokal med Valles och några andra band för typ 100 år sedan. Då hade vi också en skön snubbe där som heter Callo Rönngård - och han hade ett eget rum med sina trummor. Det var helt sanslöst när han satt och repade. Man kunde ställa klockan efter honom, för han höll takten bättre än en trummaskin på den tiden. När vi jammade med honom så var det helt underbart lätt att spela, eftersom han hade så suveränt bra timing.

Vi hade en sån trummis-snubbe som granne i vår lokal på Hisingen i Göteborg. Vi satt och lyssnade på honom när vi tog en paus mellan låtarna. Vår egen trummis var helt övertygad om att det var en trummaskin som spelade, tills killen knackade på dörren för att fråga något. :-D

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Det är skillnad på timing & timing. Det är hur man förhåller sig till den underliggande pulsen. Man kan ligga före eller efter eller in the pocket eller mellan all dessa. Som trummis kan du ha en viss hand som ligger lite före för att basist lyssnar på denna, medan resten kanske ligger on the beat etc. Om det däremot svajar hela tiden får man pola med metronomen.

Jo men jag skulle säga att det är EXTREMT ovanligt att hitta musiker idag som kan hålla den kontinueteten att hålla sig t.ex lite före eller lite efter ett beat. Eller att överhuvudtaget ha en tanke med sitt spel, än att bara försöka hålla sig till sina notvärden.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar otroligt skickligt att kunna reglera själv hurvida man ska ligga lite före eller eftet

själva pulsen. Jag tragglar en hel del med att försöka spela tight. Oftast är det koncentrationen som tryter och gör att jag hamnar off här och där.

Har en låt jag gjorde för ca ett halvår sedan. hur pass otajt tycker ni att detta är? Går det ann eller är det helt bakom flötet otajt?

https://soundcloud.com/henrikholstad/cosmetic-groove

Jag hör själv att många delar i låten inte sitter där det ska, bla solot mot slutet men det var väl mer eller mindre bara improviserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar otroligt skickligt att kunna reglera själv hurvida man ska ligga lite före eller eftet

själva pulsen. Jag tragglar en hel del med att försöka spela tight. Oftast är det koncentrationen som tryter och gör att jag hamnar off här och där.

Har en låt jag gjorde för ca ett halvår sedan. hur pass otajt tycker ni att detta är? Går det ann eller är det helt bakom flötet otajt?

https://soundcloud.com/henrikholstad/cosmetic-groove

Jag hör själv att många delar i låten inte sitter där det ska, bla solot mot slutet men det var väl mer eller mindre bara improviserat.

vart hittar man det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...