Bejan Postat 17 oktober 2013 Dela Postat 17 oktober 2013 Hej! Ja, hur bra timing har ni egentligen? Har ni 100%-ig timing när ni spelar in eller får ni sitta och traggla en del innan ni får till en någorlunda duglig timing? Upplever ni att det är svårt att spela in riktigt tight eller är det något som kommer hyffat lätt och naturligt? Brukar ni öva timing och isf hur brukar ni gå till väga? Händer det att ni fuskar med era inspelningar (flyttar, timestretchar etc.) så dom blir tightare än vad dom egentligen är? Ligger detta i fel forumsdel så flytta gärna, letade men hittade inte direkt något bättre ställe:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nidlarn Postat 17 oktober 2013 Dela Postat 17 oktober 2013 Fuskar ganska ofta med flex och sånt för att få det så tight som jag vill. Oftast inte 100% kvantisering. Ser det inte som finare att spela in all sin musik utan att editera. Suckar inombords åt folk som tror att okvantiserat = automatisk feeling. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag är för tajt. SKulle behöva lära mig släppa på skiten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Tror det är lathet ,och dels tiden som det tar att spela in allt så bra så man slipper att kvantisera . Allt ska gå ju gå snabbt som fan idag, tid är cash för många. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Ser det inte som finare att spela in all sin musik utan att editera. Suckar inombords åt folk som tror att okvantiserat = automatisk feeling. Att spela in musik utan att editera är skicklighet. Feeling? försvann när daw kom till jorden, kan ju knappt höra en inandning idag, man skulle nästan kunna tro ibland att den som sjunger är död. Så! Många låtar är tyvärr för rena av allt klippande mm tycker jag. Men smaken är som baken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Min självbild får sig en törn med jämna mellanrum när jag vid inspelning märker hur jag drar iväg i tempo. Men det beror för min del oftast på en kombination av olika faktorer som tex stress, brist på fokus, osv. Och så finns det ju knep som gör saker lättare. För är det tex lättare att lägga komp till ett enkelt trumkomp än till klick. Att finna tid att regelbundet öva till metronom är mig inte förunnat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nidlarn Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Att spela in musik utan att editera är skicklighet. Feeling? försvann när daw kom till jorden, kan ju knappt höra en inandning idag, man skulle nästan kunna tro ibland att den som sjunger är död. Så! Många låtar är tyvärr för rena av allt klippande mm tycker jag. Men smaken är som baken. *suckar inombords* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 *suckar inombords* Info: Du suckar offentligt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Det blir aldrig bra p g a latency, så det blir alltid en massa editerande. /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Grymt bra timing. Editerar aldrig. Släpper på en del, bara känslan är där. Tar hela tagningar och klipper inga andetag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Info: Du suckar offentligt. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Grymt bra timing. Editerar aldrig. Släpper på en del, bara känslan är där. Tar hela tagningar och klipper inga andetag. Vad menar du när du säger att du aldrig editerar? Är det i direkt korrelation med att du tar hela tagningar? Allt eller inget liksom. Undrar också varför hela tagningar? Nu skrev du iofs inte att du bara tar hela tagningar men det var det intrycket jag fick. Undrar då jag själv är av uppfattningen att hela tagningar är önskvärt och eftersträvansvärt men inte nödvändigtvis ett ändamål i sig själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag "dödkvantiserar" det mesta (utom sången, som däremot kan få en liten knuff i Melodyne om någon enstaka ton råkar bli lite småsur i en annars "perfekt" tagning), så jag är skittajt - efter redigering... 😉 Klippa bort andningen i sången skulle jag aldrig ens fundera på, utan möjligen sänka nivån vid andningen om det blir för starkt flåsande någonstans... Spelar helst in sången i hela tagningar, eftersom det är lättare att få rätt frasering när man har hela sammanhanget - och så får man ingen skillnad i avstånd till micken etc, som man lätt kan få om man spelar in olika delar vid olika tillfällen. "Känslan" sitter inte ett dugg i timingfel, utan i variationer i dynamiken - och i musiken i sig. Timingfel gör bara att det låter otajt och slarvigt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Det blir aldrig bra p g a latency, så det blir alltid en massa editerande. /U Äh, du behöver bara ett bättre system att jobba med 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Vad menar du när du säger att du aldrig editerar? Är det i direkt korrelation med att du tar hela tagningar? Allt eller inget liksom. Undrar också varför hela tagningar? Nu skrev du iofs inte att du bara tar hela tagningar men det var det intrycket jag fick. Undrar då jag själv är av uppfattningen att hela tagningar är önskvärt och eftersträvansvärt men inte nödvändigtvis ett ändamål i sig själv. Sången kan jag dela upp ibland refräng/vers/stick och även solon. Rytmer bas och kompgitarr sitter oftast så bra innan jag börjar spela in så det blir en tagning i ett, även om den ibland får tas om såklart. Tycker det blir bättre känsla. Händer att jag låter små otajtheter passera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag korrigerar alltså inte genom att flytta, klippa å klistra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Klippa bort andningen i sången skulle jag aldrig ens fundera på, utan möjligen sänka nivån vid andningen om det blir för starkt flåsande någonstans... Spelar helst in sången i hela tagningar, eftersom det är lättare att få rätt frasering när man har hela sammanhanget - och så får man ingen skillnad i avstånd till micken etc, som man lätt kan få om man spelar in olika delar vid olika tillfällen. "Känslan" sitter inte ett dugg i timingfel, utan i variationer i dynamiken - och i musiken i sig. Timingfel gör bara att det låter otajt och slarvigt. Mycket av sångläggning handlar om vokalisten och dennes teknik. Kan vokalisten "jobba" med huvudrörelser bakåt/framåt/sidor, och dessutom hanterar detta väl, så kan man använda mindre komprimering = lägre inandnings-ljud. När det handlar om att spela in i flera omgångar, vid olika tidpunkter, så är det ett gott råd att tejpa framför tårna på golvet, samt markera med tejp var mic-stativet står, så att man har korrekt positioner vid nästa tillfälle. Jag håller inte med om att känsla inte kan sitta i "timing" därför att känslan sitter i allt som helhet. Ingenting kan räknas bort vad gäller känsla är min uppfattning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Äh, du behöver bara ett bättre system att jobba med 😄 Systemet är nog OK (i7 med 16Gb RAM, MOTU 8pre med FW anslutning), men det skulle behöva ställas in ordentligt. Fast jag vet bara inte hur (är ingen OS plojtyplojty pillare). Det blir liksom ett moment 22 där buffersize kan ställas in tillräckligt för att hantera ett adekvat antal pluggar utan alltför stor latency. Om jag ställer in buffern så latencyn är acceptabel, klarar den inte av pluggarna... /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Sången kan jag dela upp ibland refräng/vers/stick och även solon. Rytmer bas och kompgitarr sitter oftast så bra innan jag börjar spela in så det blir en tagning i ett, även om den ibland får tas om såklart. Tycker det blir bättre känsla. Händer att jag låter små otajtheter passera. Jag korrigerar alltså inte genom att flytta, klippa å klistra. Ah, då är jag med. Då ser vi på det på samma sätt. I alla fall när det gäller inspelning i skarpt läge. Jag arbetar väldigt processartat och skriver och spelar in låten samtidigt. I det stadiet lägger jag mycket slask, klipper och klistrar och flyttar. När jag kommit en bit på vägen brukar jag sedan öppna ett nytt projekt som då har en mer färdig grund och ett mer färdigt arr som jag kan utgå från. Då blir det mindre editering och mer rak inspelning. Till slut gör jag ytterligare ett nytt projekt i vilket jag spelar in i "skarpt läge", dvs som du beskrev det ovan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Håller med DMM om att feelingen också sitter i timingen, inte bara anslag. Med det sagt, klarar man inte av att få det att svänga med timing genom att spela på det sättet är det bättre att kvantisera och förlita sig på enbart anslagen. Det blir inte automatiskt svängigt bara för att det finns lite timingfel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Systemet är nog OK (i7 med 16Gb RAM, MOTU 8pre med FW anslutning), men det skulle behöva ställas in ordentligt. Fast jag vet bara inte hur (är ingen OS plojtyplojty pillare). Det blir liksom ett moment 22 där buffersize kan ställas in tillräckligt för att hantera ett adekvat antal pluggar utan alltför stor latency. Om jag ställer in buffern så latencyn är acceptabel, klarar den inte av pluggarna... /U Det var lite skämt å-sido menat 😊 Själv har jag aldrig dom där problemen med HD-X (ProTools). Vad jag menar är att det finns system där man slipper sådant där krångel, fast det är klart att det blir dyrare då, men det är värt varenda litet öre för att kunna jobba problemfritt. Kanske värt att uppgradera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 En sak jag tänkt på angående timing, som tangerar denna tråd, är att jag personligen upplever för tidigt anslag som mindre problematisk än för sent anslag. Det senare kan verkligen få mig att vrida på mig framför datorn. För sent anslag ger mig en snubblande känsla som jag nästan aldrig ger feeling eller sväng. Hur ser ni på det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Ingen fara, jag förstår precis. Jag hörde av någon att PT har en oslagbar latencyhantering. När denne någon bytte från Logic till PT och spelade in första gången började han leta efter Autokvantiseringsknappen för att se om den måhända var intryckt alldeles oförhappandes...Han kunde inte greppa att det helt plötsligt blev så tajt utan att behöva mickla i efterhand. 🙂 /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 En sak jag tänkt på angående timing, som tangerar denna tråd, är att jag personligen upplever för tidigt anslag som mindre problematisk än för sent anslag. Det senare kan verkligen få mig att vrida på mig framför datorn. För sent anslag ger mig en snubblande känsla som jag nästan aldrig ger feeling eller sväng. Hur ser ni på det? För känns det precis tvärtom. För tidiga anslag känns stressande och obekväma, medan för sena anslag ger ett gött häng och känns "säkrare"... Fast det kanske beror lite på vad man spelar för musikstil...? /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 En sak jag tänkt på angående timing, som tangerar denna tråd, är att jag personligen upplever för tidigt anslag som mindre problematisk än för sent anslag. Det senare kan verkligen få mig att vrida på mig framför datorn. För sent anslag ger mig en snubblande känsla som jag nästan aldrig ger feeling eller sväng. Hur ser ni på det? Det beror på... I vissa genre vill man ju att t ex trummorna ska driva på alternativt vara laidback. Det blir inte timingfel på samma sätt, eftersom det är en strävan efter att konsekvent ligga aningen före resp. efter taktslaget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 En sak jag tänkt på angående timing, som tangerar denna tråd, är att jag personligen upplever för tidigt anslag som mindre problematisk än för sent anslag. Det senare kan verkligen få mig att vrida på mig framför datorn. För sent anslag ger mig en snubblande känsla som jag nästan aldrig ger feeling eller sväng. Hur ser ni på det? tycker nog det beror på hur och hur mycket något sackar eller drar ivägdet finns trummisar som kan hänga lite och sen driva lite jämfört med resten och det skapar verkligen en annorlunda känsla som ger nåt till låten andra däremot upplevs bara som ur takt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag editerar aldrig nåt, fast det är möjligt i portan. Tycker jag, tack vare allt inspelande, blivit riktigt tajt på gitarrer o bas. Får panik när jag spelar med trummisar o basister som inte håller takten. När det sackar är vidrigt. Timing på sången är a och o... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rammega Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 jag tycker nog att jag är ganska tajt. men visst finns det svackor. jag försöker att analysera musiken först. Sen tar jag en tagning och kollar hur jag ligger till. Sen behövs det kanske att par tagningar för att få en bra stabilitet. Det gäller att "lyssna" I detta exempel så kan man höra att allt inte sitter till 100 om man verkligen vill höra det. men tilssammans tycker jag nog att det flyter på bra. Lyssna på dom analoga instrumenten. jag lirar basen och trummorna. och sjunger.Ha en cool lyssning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Håller med om att det är svårt att generalisera som jag gjorde. Det är ju helt avhängigt låtens stil och vilket instrument det handlar i förhållande till vilka andra instrument som spelar samtidigt. Utgick nog från en mer generell känsla av att det oftare är mer ok med för tidigt anslag än släpande. Ungefär som att jag generellt sett upplever att det är mer ok med ostämd ton om det är en aning lågt än om det är en aning högt. Timing på sången är a och o... Det är lite fint att vi alla tycker olika. Själv tycker jag att just sången är det instrument som verkligen får/kan lagga inte bara utan att det blir dåligt utan att det kan göra hela tagningen/låten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dewho Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag vet inte, metronomen spelar fel!!!? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.