Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker läsa I manualen. men jag fattar inte detta.Det finns ju massor av synthar I device set up.men hur gör man?

Annons
Postat

ok. men den synth man väljer lägger tydligen beslag på den port man väljer. Eller?

Postat

Får inte audio från mjukisen. Jag ser att jag får midi till den externa sythen och dess kanal jag valt. Men inte ljud. I VST connections så väljer jag output när intrumentet finns upp till vänster och har skapat ett tänkt stereospår. men inget ljud kommer.Vad har jag missat tro?

Postat (redigerat)

Midi Devices har inget direkt med ljud att göra och de Midi Devices som finns med i listan skapar inga egna ljud.

Midi Devices är precis vad det låter som: Du får en grafisk presentation över en hårdvarusynt's ljudbanker/patcher och kan styra dessa via Midi från Cubase men du måste såklart ha en hårdvarusynt med samma namn som själva "Devicen" du installerar och ha den kopplad, förslagsvis i handshake-mode ( Midi in och ut = tvåvägskommunikation) även om det räcker med Midi-in för att styrningen från Cubase ska fungera.

..Eller fattade jag dig fel? Du kanske har en hårdvarusynt kopplad men inte får något ljud ut?

De förklarar lite onödigt krångligt i videon

För att få ovanstående som Terror länkar till att fungera behöver du 1 ledig mono eller 1 ledig stereo ingång(ar) från ditt ljudkort då dessa blir dedikerade till just synten i VST connections.. mono eller stereo beror på hur syntens utgångar är bestyckade..

Enkelt förklarat: Exempelvis installerar du en Roland 1080 i mididevices, du talar om vilket midiinterface den är direkt kopplad till och vilken port, därefter går du till VSt connections och skapar ett "External instrument" som du döper till Roland 1080, sen talar du om vilka ingångar på ljudkortet du kopplat till syntens utgång/ar, det är också i VST connections du knyter till din tidigare skapade "midi-device / Roland 1080". När det är klart kommer det skapade instrumentet / synten dyka upp i listan för övriga VST-instrument under namnet "External instruments".

Sen funkar det som vilken VST-plugg som helst

Redigerat av Lundin
Postat

Midi Devices har inget direkt med ljud att göra och de Midi Devices som finns med i listan skapar inga egna ljud.

Midi Devices är precis vad det låter som: Du får en grafisk presentation över en hårdvarusynt's ljudbanker/patcher och kan styra dessa via Midi från Cubase men du måste såklart ha en hårdvarusynt med samma namn som själva "Devicen" du installerar och ha den kopplad, förslagsvis i handshake-mode ( Midi in och ut = tvåvägskommunikation) även om det räcker med Midi-in för att styrningen från Cubase ska fungera.

..Eller fattade jag dig fel? Du kanske har en hårdvarusynt kopplad men inte får något ljud ut?

Nästan som man rodnar. Det trodde jag.
Postat (redigerat)

Nästan som man rodnar. Det trodde jag.

🙂

Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om Steinberg skickat med originalljuden ur alla de devices som finns där

Redigerat av Lundin
Postat

🙂

Det hade ju nästan varit för bra för att vara sant om Steinberg skickat med originalljuden ur alla de devices som finns där

Ha ha ha ha ha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.