Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

...känner ni till någon trevlig trumsynt?

Har tittat lite på kvraudio som alltid brukar ha svaret på mina frågor, men inte idag. Vad jag letar efter/funderar på, är om det finns någon vsti/AU-synt just för trumljud, som inte låter nintendo 8-bit, utan kan få grannarna att klaga lite oftare.

Känner att jag EQ:at tillräckligt på mina trumsamplingar - de jag alltid återkommer och återanvänder och överförbrukar... Dags att byta spår, jag tröttnar f-n själv på min egen musik just nu.

Redigerat av milton
Annons
Postat

Genre... Tänk Stevie Wonder på ett houseparty. Melodierna är det viktiga, trummorna är midi-triggade, ofta något vrickat elektroniskt trumljud med någonstans, och feta baskaggar. Ska funka på ett dansgolv.

Postat

"Ska funka på ett dansgolv".

Stomper - Soundforge - Comp. - EQ

Går att göra feta baskaggar på det sättet. Det svåra är väl att få en

riktigt fet baskagge att passa in med allt annat.

Infected Mushroom är grymma på att göra feta baskaggar, lyssna på dom.

Postat
"Ska funka på ett dansgolv".

Stomper - Soundforge - Comp. - EQ

.

Jag har testat Stomper och jag måste säga att jag tycker det har ett struligt och knöligt användargränssnitt. Men visst, ibland får man fram feta kaggar.

Postat
De två jag kommer att tänka på är Attack och µTonic, eftersom de är de två mjuka trumsyntar jag känner till (Attack finns i både hård och mjuk version).

Notera dock att Waldorf som gjorde Attack har gått i konken. Det (kanske) innebär att det kan bli svårt att hitta den. Detta innebär att du under inga omständigheter får ladda ned en crackad version, vilket ju är olagligt. 🙂

Postat (redigerat)

Lyssnat lite på infected mushroom nu. Inte min kopp te, men feeta baskaggar fanns det.

Kanske kan sampla lite därifrån...fast det var samples jag inte vill ha...just det.

Tack för tipsen i övrigt, ska titta närmre på syntarna.

Redigerat av milton
Postat
Sen när blev det fel att använda samples? 🙂

Aldrig fel att använda samplingar, men hittar man inte en kagge i biblioteket som ens kommer i närheten av det man letar efter kan man ju alltid ge syntetiska diton en chans.

Postat
Infected Mushroom är grymma på att göra feta baskaggar, lyssna på dom.

De har en tutorial som visar hur man gör en kagge utav en vanlig cinus-våg i t.ex. Adobe Audition. Pitcha upp i början & ner i slutet, sen på med en jumbodumbo-kompressor & det kan bli hur fett som helst!! 🙂

Postat

Kan tipsa om Ûbershall Houseworks sample cd. Den har housemysko meckamojer så det räcker och blir över. Även feta kaggar. Men som många redan påpekat. "Fetheten" i kaggen ligger ofta i hur väl man slipat den med EQ och compressor.

Peace 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.