Jump to content
Annons

VocAlign - missar fras


laban1

Recommended Posts

Har VocAlign Project 3 (Lite varianten), och har nyss börjat jobba med denna.

1. Vid Align av en dubb (sång) missar den en fras. Hur fixar man till det? Är det någon inställning jag ska testa? Måste tajta till i förväg med Melodyne t ex?

2. Det finns en begränsning på 2min alignment (enligt hemsidan). Hur jobbar man runt det på ett smart sätt? Måste man göra Alignment + Bouncing, importera på nytt spår, Radera VocAlign Capture, och sedan göra ny Capture? Eller hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har varit med om det förut. Händer inte ofta. Men ibland hoppar den över, eller tolkar fraseringar fel liksom.

Mitt sätt runt det har oftast funkat om man klipper ut kortare passager och kör dom genom vocalign. Nån gång har man fått gå ner så långt som att köra 1 mening eller bara 4-5 ord i taget.

Det känns ibland som att den inte är så effektiv på att jobba med långa filer. Testa att köra allt materialet igenom den bitvis, uppklippt i kortare segment, men se förstås till att tajmingen i både original-filen och målfilen stämmer överens, genom att klippa båda så dom börjar samtidigt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Signia!

"Testa att köra allt materialet igenom den bitvis, uppklippt i kortare segment,"

Med flera segment:

Måste man göra Alignment + Bouncing, importera på nytt spår, Deleta VocAlign Capture, och sedan göra ny Capture? Eller hur gör man?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, du hade VocAlign 'project' såg jag nu. Jag har fortfarande den externa varianten som funkar som ett fristående program. Man exporterar dom filer man vill bearbeta ut från DAW-programmet, kör dom genom VocAlign, sen spara ut och importera till DAW. Ju kortare snuttar man öppnar i VocAlign där, desto mindre risk för fuckups.

Men du har project och den körs ju som real-tidsplugin har jag för mig. Då blir ju värre. Men .. kanske, bara kanske kan du testa och experimentera med samma princip: kortare snuttar. Då blir det i så fall att bounca ut och in, eller rendera vocalign-processade spår till nya audiospår typ.

Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då blir det till att göra som i mitt förra inlägg då?

Med flera segment:

Måste man göra Alignment + Bouncing, importera på nytt spår, Deleta VocAlign Capture, och sedan göra ny Capture? Eller hur gör man?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, missade svar.

Jag har inte teknisk kunskap nog om real-tids pluggen för att rekommendera nåt som troligen funkar.

Om den skippar vissa detaljer, så är det säkert nån bugg eller nåt som tillverkaren inte tänkt sig. Då gäller bara köksdörrs-lösningar och komplicerade bypass-grejor. Man får experimentera sig fram helt enkelt. Alternativt hitta ett annat sätt att hantera just dom fraser som VocAlign inte hanterar.

Förbehandla med Melodyne låter inte helt orimligt att i alla fall testa. Kanske funkar, kanske inte. Du får nog experimentera dig fram helt enkelt. Hittar du nåt som funkar, så kör på det.

Eller, så kanske det är nåt mer enkelt, som andra som kör samma plugin känner igen. Det vet man inte förrän man hör av andra som kör samma grej.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...