Jump to content
Annons

Polaritet på batterieliminator - vilket håll är positive tip?


JohnRick

Recommended Posts

Som titeln säger vill jag bara koppla in skiten rätt i mitt nuvarande MIDIklav, då jag tänkte köra på extern ström i stället för USB. Tillverkaren säger att plus ska vara i center, vilket ju är lätt hittat enligt de symboler som är praxis. Frågan är bara vilket håll proppen ska sitta när jag trär den på sladden. Är det de båda pilarna som pekar mot varandra som utgör referenspunkt, eller är det sidan med plus/minus? :

bild3_zps1aa10945.jpg

bild4_zpsa813fddb.jpg

Min gissning är att det är förstnämnda bilden som sätter plus i mitten (positive tip) och att man läser där pilarna möts. Vill självklart inte chansa. Min förhoppning är därför att detta foras samlade kompetens kan utröna hur det ligger till egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min förhoppning är därför att detta foras samlade kompetens kan utröna hur det ligger till egentligen.

ja vi kan ju ha sedvanlig gissningstävling 🙂

pil mot pil gissar jag

vill du veta så mäter du helt enkelt med en voltmeter

Link to comment
Dela på andra sajter

ja vi kan ju ha sedvanlig gissningstävling 🙂

pil mot pil gissar jag

vill du veta så mäter du helt enkelt med en voltmeter

Jag får eventuellt höra med basisten om han kan dra med sig en voltmeter för att bekräfta. Han är mer haj på polaritet än jag. Men det känns betryggande med ännu en röst på pilmotet. Manualen lämnar övrigt att önska i form av användarvänlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar instickspluggen så ser den likadan ut, fast tvärtom - alltså minus i center.

och med en pil på eller hur? Pil mot pil är det enda rimliga. Om du har pil mot pil med + i mitten och vänder den så får man pil mot pil med minus i mitten. Pilen måste ha någon funktion. Tycker jag känner igen detta från någonstans.

Skaffa en billig voltmeter och be din kompis om en snabblektion, det kan ändå vara bra.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...