evilrocker Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 har en del i ett sångparti som jag vill hacka upp a la house/techno/numetal-tjosan men vet i fan hur man gör. Jag kan inte förklara det bättre än att ljudet hackar svinfort... well. Det är sista sångtonen i det här sticket som jag vil göra det på, tips? https://soundcloud.com/evilrocker/stickfan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! 🙂 Redigerat 15 oktober 2013 av Implasticyde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Med Stutter Edit kan man hacka upp ljudet om man vill sitta och klippa manuellt. Gillade vad jag hörde i klippet, bra jobbat! 🙂 Hmm 249usd för en engångsgrej... hur fan klipper jag manuellt då? Jag vet ju hur man klipper men ska man gå in på 64e-delar eller ännu snabbare? Och tack 😄 Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 http://illformed.com/glitch/ har väl också nå't? Nu ny version, men förra ska väl vara gratis vill jag minnas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaptenDavidsson Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 När jag körde det i huvudet tyckte jag att det lät bäst om du hackar upp det i trioler. Har dock inte testat på riktigt så svårt att säga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joakimbuller Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 Det beror ju på vilken känsla och effekt du vill få ut av det. Har använt effekten en gång i en gammal låt. Då började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som åttondelar osv upp till 32 delar. Låten gick i 130 bpm så 64e-delar lät bedrövligt. För att få det att enkelt låta snyggare så gjorde jag en löjligt enkel automatisering där jag sänkte varannat "klipp" med några decibel. Jag använder cubase och gjorde så enkelt som man kan göra där och säkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sänkas och sänkte dom med några db. Det uppnådde det resultatet jag ville uppnå. Finns säkert andra program och sätt att göra det på men detta va enkelt och uppnådde mina krav då 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 Glömde säga, mac rtas Det beror ju på vilken känsla och effekt du vill få ut av det. Har använt effekten en gång i en gammal låt. Då började jag klippa det som skulle repeteras och la det först som åttondelar osv upp till 32 delar. Låten gick i 130 bpm så 64e-delar lät bedrövligt. För att få det att enkelt låta snyggare så gjorde jag en löjligt enkel automatisering där jag sänkte varannat "klipp" med några decibel. Jag använder cubase och gjorde så enkelt som man kan göra där och säkert lika enkelt i diverse program med, att jag markerade alla klipp som skulle sänkas och sänkte dom med några db. Det uppnådde det resultatet jag ville uppnå. Finns säkert andra program och sätt att göra det på men detta va enkelt och uppnådde mina krav då 🙂 Ahaa ok får testa lite då. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 Fan försökte nu, det gör ju lite av effekten men inte hmm lika bra tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 Jo fan i 32-dels trioler lät det bättre, körde 16 först vilket lät som morse-kod haha 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Sidechaina en gate på kanalen och trigga gaten med ett ljud från en synt, då kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho! Redigerat 15 oktober 2013 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis är rapp nog i ljudet, så kan du automatisera den. Vissa är dock inte snabba nog. Känner du till nåt exempel där nån annan gjort liknande grej, så testa släng upp länk. Kan hjälpa med tips. Sjyst sound i låten för övrigt. Me like. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Har du t.ex. en tremolo-effekt i datorn, som plugg, som förhoppningsvis är rapp nog i ljudet, så kan du automatisera den. Vissa är dock inte snabba nog. Känner du till nåt exempel där nån annan gjort liknande grej, så testa släng upp länk. Kan hjälpa med tips. Sjyst sound i låten för övrigt. Me like. 🙂 Hmm jag försökte komma på något exempel men kommer inte på, har något i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnått den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det är en låt från vårat kommande album. 😄 Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Hmm jag försökte komma på något exempel men kommer inte på, har något i bakhuvudet bara. Men jag har typ uppnått den effekten nu genom att automatisera volymen i 32delar trioler 🙂. Tack, det är en låt från vårat kommande album. Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 Ja detta har väl avhandlats en sisådär 1000x redan men.. Det är ju bara klippa upp filen i önskat notvärde och sen fade'a filerna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 (redigerat) Ja detta har väl avhandlats en sisådär 1000x redan men.. Det är ju bara klippa upp filen i önskat notvärde och sen fade'a filerna. Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha 😄 Och borde egentligen låta mixa hos dig fast jag är så jävla envis 🙂 Redigerat 15 oktober 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 Mjo visste inte, har inte technogrejat i mina rockproduktioner tidigare haha 😄 Och borde egentligen låta mixa hos dig fast jag är så jävla envis 🙂 DÅ tycker jag att du kontaktar mig så fixar jag en go mix på en gång, med eventuella hack-effekter haha! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 15 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2013 DÅ tycker jag att du kontaktar mig så fixar jag en go mix på en gång, med eventuella hack-effekter haha! 😄 Budgeten är folkölstajt! Äh jag vet inte, ska lägga sången nu i veckan! Vi får snackas vid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 15 oktober 2013 Dela Postat 15 oktober 2013 Ställde liknande fråga för ett tag sen och fick en del tips: //forum.studio.se/index.php/topic/99176-plugg-som-hackar-ljudfilen/ För min del blev det trigger gate, gratispluggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Sidechaina en gate på kanalen och trigga gaten med ett ljud från en synt, då kan du köra midinoter för att styra upphackningen, till och med lira live med keyboard. Eller om du du vill lira gura för att trigga. Woho! Skitsmart. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Skitsmart. 🙂 Plocka in trumbussen och låt det hacka, gammalt trick... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
d-b (oregistrerad) Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 I Cubase (ver 5) finns filtret Tonic, där inställningen Pad Destructor gör fina rytmiska hack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 16 oktober 2013 Dela Postat 16 oktober 2013 Tror du även kan göra detta och massa andra coola effekter i transfuser om du har det. Mvh Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.