Jump to content
Annons

Ljudkort tillsammans med hörlurar


Fredde

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderingar på att köpa ett M-audio delta 24/96 kort. Problemet är att jag använder nästan uteslutande hörlurar vid inspelning o lyssning. Eftersom delta 24/96 kortet inte har inbyggd hörlursförstärkare har jag 2 alternativ som jag ser det.

1. Att köpa en mixer. I så fall en BEHRINGER EURORACK PRO UB802 568kr

2. Att köpa en seperat hörlursförstärkare. Hittat en OK förstärkare på kjell o company för 400kr

Eller ska jag sikta in mig på ett annat ljudkort som har inbyggd hörlursförstärkare. Har hittat ett kort som ligger i rätt prisklass nämligen ett Audiotrak MAYA 44 MKII. Men jag känner inte till det kortet och vet inte om det är bra. Men det kanske ni vet?

Vilket alternativ jag än väljer så blir priset ungefär detsamma, 1500kr vilket är precis rätt. Men vad är fördelarna respektive nackdelarna med de olika altenativen? Vad är fördelen med att ha en mixer tex?

Tack på förhand

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av de två alternativ du listar skulle åtminstone jag satsa på Behringer-mixern. Du kanske inte inte behöver det idag, men det är väl inte otroligt att ett behov av lite alternativa in- och utgångar dyker upp med tiden. Dessa får du med mixern. Jag antar att Kjelles låda inte erbjuder så mycket mer än just hörlursstärkare och någon skillnad i ljudkvalitet lär nog inte märkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Audiotrak Maya, det funkar inte så bra, hör latency in i Cubase. Funksr till reason men inte så bra annars. Jag är inte nöjd. Nu är ju mitt typ 3 år gammalt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tackar för råden! Det blev ett M-Audio 24/96 kort tillsammans med Behringer UB802 mixern! Om jag är nöjd? Det får framtiden utvisa, har inte installerat ljudkortet ännu. Det får bli morgondagens uppgift! Idag är det dags att göra backup på viktiga saker, ifall datorn krashar vid installationen. Det är ju en PC, så man kan aldrig vara säker

😛

En liten fråga:

Vilket sett är bäst att koppla mixern till datorns ljdukort. Via main out eller tape out?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...