Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har en enkel fråga som jag inte riktigt hittar något svar på. Kan plocka hem en hel del rosa frigolit från jobbet och tänkte då om man kan bygga diffusorer av detta? Tippar på att frigolit är ett dumt matrial att jobba med i studio men jag har som sagt ingen aning. Så min fråga är: Är det ens värt att testa?

Annons
Postat

om det är typ jackofoam XPS så funkar det bra att bygga diffusorer av.

Jag har byggt "bbc diffusorer"(typ skyline) av jackofoam XPS där jag sågat skivan till 40x40mm "stavar" som jag sedan kapat ill mindre bitar och limmat med PL200 på massonit skiva. Sågat med vanlig byggsåg, både klygsåg och kap/ger såg.

sedan målas dessa med vanlig akrylfärg.

HÄr är en som jag byggt till takt i mitt inspelningsrum, test monterad och omålad. byggde 9 stycken.

post-19551-0-95429600-1381679962_thumb.jpg

pjocke (oregistrerad)
Postat

dock är det ett problem: Brandsäkerhetsmässit vidrigt!

Cellplast ger stor brandbelastning, ja, men i och med att den bara ska användas för diffusering borde det gå lika bra om den färdigas konstruktionen målas med brandskyddsfärg. Det finns riktlinjer för hur tjockt man måste måla etc, går säkert att googla fram om man vill.

Postat

Cellplast ger stor brandbelastning, ja, men i och med att den bara ska användas för diffusering borde det gå lika bra om den färdigas konstruktionen målas med brandskyddsfärg. Det finns riktlinjer för hur tjockt man måste måla etc, går säkert att googla fram om man vill.

Exakt! Inga problem att lösa. Jobbar på flugger färg så det går att fixa genom jobbet det också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.