Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Först nu i kvÀll har jag haft tid att testa min LA610. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det tar vÀl nÄgra mÄnader innan jag hittar rÀtt instÀllningar till min mick o röst. PÄ ingÄngen kan man tex vÀlja mellan 500 eller 2,0 kohm. TLM49; Rated impedance: 50 ohms; Rated load impedance: 1000 ohms, sÄ vilken av de tvÄ lÀgena borde jag vÀlja?

Tyckte nog ak gitarrerna lÀt lite murrigt jmf med Mico-preampen o DynaMaxxkompressorn. Men i mixen lÄter de vÀl skapligt kanske, vÀldigt mjukt fast jag knappt komprimerade alls. Förut kanske ak gitarrern har varit lite taggigare?

Spelade in basen rakt igenom burken fast jag kunde anvÀnt en EBS Microbass som "basrigg". Det borde ha varit visptrummor oxÄ, men nÄn trummis kom inte hit i kvÀll, det blev bara ett enkelt test.

Först testade jag att spela elgitarren rakt in i burken lika som elbasen, men det lÀt inget kul sÄ jag körde som vanligt med Hotrodcombon o AE 3000 micken genom 610an

LĂ„ter det fan?

SISTA Stomp-lÄten

https://dl.dropboxus...gain 131024.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Först nu i kvÀll har jag haft tid att testa min LA610. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det tar vÀl nÄgra mÄnader innan jag hittar rÀtt instÀllningar till min mick o röst. PÄ ingÄngen kan man tex vÀlja mellan 500 eller 2,0 kohm. TLM49; Rated impedance: 50 ohms; Rated load impedance: 1000 ohms, sÄ vilken av de tvÄ lÀgena borde jag vÀlja?

Tyckte nog ak gitarrerna lÀt lite murrigt jmf med Mico-preampen o DynaMaxxkompressorn. Men i mixen lÄter de vÀl skapligt kanske, vÀldigt mjukt fast jag knappt komprimerade alls. Förut kanske ak gitarrern har varit lite taggigare?

Spelade in basen rakt igenom burken fast jag kunde anvÀnt en EBS Microbass som "basrigg". Det borde ha varit visptrummor oxÄ, men nÄn trummis kom inte hit i kvÀll, det blev bara ett enkelt test.

LĂ„ter det fan?

Nej det lÄter inte fan!

Vet inte vart du har spelat in, men det lÄter rejÀlt burkigt. AlltsÄ akustiken det Àr fel pÄ inte sjÀlva ljudet i sig.

Sen Àr det sÄ att nÀr man köpter sk "vintage"-burkar sÄ bör man kÀnna till att det inte blir det sÄ dÀr överjÀvligt klart ljud. Det sÀtter prÀgel pÄ ljudet. Oftast til det bÀttre. Hade du haft en Focusrite eller liknande sÄ hade du spytt pÄ kalt hÄrt sÄngljud!

Gillar kompressorn pÄ sÄngen.

Postat

Nej det lÄter inte fan!

Vet inte vart du har spelat in, men det lÄter rejÀlt burkigt. AlltsÄ akustiken det Àr fel pÄ inte sjÀlva ljudet i sig.

Sen Àr det sÄ att nÀr man köpter sk "vintage"-burkar sÄ bör man kÀnna till att det inte blir det sÄ dÀr överjÀvligt klart ljud. Det sÀtter prÀgel pÄ ljudet. Oftast til det bÀttre. Hade du haft en Focusrite eller liknande sÄ hade du spytt pÄ kalt hÄrt sÄngljud!

Gillar kompressorn pÄ sÄngen.

Jag brukar ha bra akustik hĂ€r, men det Ă€r nog lite burkigt som du sĂ€ger. Med Mico preampen brukar det bli klarare. Det bĂ€sta Ă€r kanske att anvĂ€nda UA-burken till sĂ„ng o bas, sen köra ofĂ€rgande MIco pĂ„ annat? Men nyss sĂ„g jag en instĂ€llningsgrej i Finalizerburken jag inte tĂ€nkt pĂ„, det gĂ„r att stĂ€lla en "clock i bĂ„de 44,1 och 48, och det lĂ„yer i bĂ€gge fallen, men jag tyckte det lĂ€t renare med 44,1 Ă€n 48. Och den stod nog pĂ„ 48 nu nĂ€r jag mixade det hĂ€r... Är det ena bĂ€ttre Ă€n det andra?

Postat

Jag har Micon kvar, tanken har lÀnge varit att ha en varm o fÀrgande o en helt transparent. Har en fin stapel med UAn, DynaMaxxkompressorn och Micon pÄ styrbordssidan. UAn Àr lite mysko att stÀlla in, nÄn normal gainratt finns det ju inte, det Àr i stÀllet tvÄ olika gainrattar. Men den har en mkt bra VU, man kan skifta sÄ den först visar gain in, sen stÀller man om en knapp sÄ visar den hur mycket kompressorn jobbar, dÄ gÄr nÄlen frÄn nollan och bakÄt i stÀllet, lika som pÄ Joemeekburken jag hade....

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄngen lÄter som om du har ett mycket kort delay alt nÄt som skapar fasproblem. Eller kan det vara nÄt i rummet som orsakar fenomenet pÄ rösten?

Förutom den lilla detaljen sÄ tycker jag inspelningen funkar fint.

Det klart mer avgörande hur mickarna hamnar för ljudet sjÀlva Àn preampens sound.

Redigerat av drloop
Postat

SÄngen lÄter som om du har ett mycket kort delay alt nÄt som skapar fasproblem. Eller kan det vara nÄt i rummet som orsakar fenomenet pÄ rösten?

Förutom den lilla detaljen sÄ tycker jag inspelningen funkar fint.

Det klart mer avgörande hur mickarna hamnar för ljudet sjÀlva Àn preampens sound.

Jag lyckades koppla Lexiconburken pÄ nÄt underligt vis sÄ det mesta av det konstiga ljudet kommer frÄn den, jag brukar annars aldrig ha nÄgra akustikproblem...

Nu har jag gjort om sÄng, o elgitarr med mindre gain in i preampen pÄ Strippen, tycker det blev bÀttre. Men den den fÀrgar bra nog, och att ha sÄng-eq pÄ flat som jag brukar annars funkar inte....

Jag har dessutom spelat trummor med vispar o spelat munspel. Nu blev den lite mindre trĂ„kig tror jag. Återkommer med ett ljudprov senare... đŸ˜Č😎

Postat

LÄter "bra rör-preamp" tycker jag. Ljudet Àr ganska mjukt och all 'stickighet' Àr utsmetad till en grÀddig mild diskant, fast utan att bli dov. Bra balans i ljudet med, inga proportioner som Àr överdimensionerade liksom.

SÄngen lÄter kakburk förstÄs, men det Àr ju inte preampen ..

Postat (redigerat)

Gillade elgitarrljudet!

SÄngen gillade jag mycket, det var lite 3D. Men jag gillade inte fasfelet pÄ toppen

Kanske drev du preampen för hÄrt?

Redigerat av Casperfren
Postat (redigerat)

Doktor Loop har listiga öron....

Jag gjorde om sÄngen med mindre gain pÄ ingÄngen, lÀt bra som f-n i lurarna dÄ nÀr jag gjorde pÄlÀgget. Spelade in en ny elgitarr med, den blev riktigt bra i ljudet Àven i mixen. men sÄngen lÀt skumt distigt nu med, bara lite mindre Àn förra gÄngen, vissa ord distade rejÀlt. Lyssnade pÄ sÄng + Lexiconreverb, det lÀt inte bra, Lexiconet lÀt sÀmre Àn portans inbyggda reverb som jag brukar anvÀnda bara nÀr jag sjunger, det brukar vara tvÀrtom, portareverben lÄter skit i jÀmförelse. Disten försvann nÀr jag stÀngde av Lexiconet, va i h-e! Gav upp o Äkte o gjorde en rolig spelning i en frikyrka, nÀr jag kom hem började jag luska igen. Till slut kom jag pÄ att nÀr jag gjorde "hard reset" pÄ Lexiconet blev det instÀllt sÄ det skickar tillbaka Àven den torra signalen, med en viss latency, det Àr det som gör att det lÄter fan. Det oljudet pÄverkar förstÄs Àven de akustiska gitarrerna till det sÀmre.

SÄ nu blir det ett j-a letande att hitta den instÀllningen, sÄnt Àr jag lika kass pÄ som pÄ datorer. Men det ska gÄ! Sen jÀklar ska det lÄta bra... Elgitarrens inspelade ljud blev faktiskt grymt bra, den körde jag inget Lexicon pÄ, hade TLM49an denna gÄng, ca tre dm ut frÄn stÀrkartyget.

Dr Loop hörde helt rÀtt, ett mkt kort delay var det. Försökte fasvÀnda reverbsignalen, men det lÀt lika illa...

SĂ„ ni ser att Ă€ven en datorfri liten studio kan jĂ€vlas för en gammal raggare med pikskor o skinnvĂ€st. 😛

Men nu Ă€r jag i alla fall övertygad om att LA-610 Ă€r en riktigt bra grej, jag Ă€r Merl Haggard o Willie Nelsons sound pĂ„ spĂ„ren! 😎

Edit: MÄste bara skryta att jag hittade instÀllningen sjÀlv, den hette nÄt pÄ Audio Bypass, den skulle tickas ner i db nÀstan till hundra eller vad det var, sen stod det "off". Oljudet försvann o Lexiconet lÄter Äterigen helt wunderbar!

Postat

Nu har jag fÄtt bort latencymissljudet frÄn reverbet. Nu Àr jag riktigt nöjd med UA-burken. Men det vete fan vad jag tÀnkte först nÀr det lÀt sÄ illa frÄn reverbet, "Àr det sÄ hÀr en limpa för 13500 lÄter"?

Men nu kÀnns det kanon, tycker den Àr ganska lÀttrattad ÀndÄ.

🙂

Ny Dropboxfil:

Postat (redigerat)

Tycker det lĂ„ter bra rör-preamp minus kak-burk nu 🙂

NÀmen det lÄter bra.

Ska man va petig tycker jag det kĂ€nns aningen komprimerat, och lite övervikt runt 5khz typ. Överlag sĂ„ kĂ€nns den mer Ă„t det diskantiga Ă€n basiga hĂ„llet. Det Ă€r ju en bas-gitarr med i bakgrunden, men man vet inte om den Ă€r körd genom 610an eller inte, sĂ„ man vet inte om den Ă€r lĂ„gt lagt i mixen eller lĂ„g för att 610 skulle va tam i botten.

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)

Ja allt genom TLM49 o 610an. Basen lajnad direkt genom den utan eq. Skar en hel del botten i bassen efterÄt, -6db vid 60 hz o 3 db boost vid 250 hz. Tyckte den gick fram bra Àven i mixcuberna dÄ. Jag tÀnkte ha tonvilten mest pÄ de ak gitarrerna o sÄngen. Med sÄ lite cymbaler tycker jag det blir sned balans i ljudet med mer bas.

Men 610 Àr absolut inte tunn i basen tvÀrtom. Jag kunde kanske komprimerat basgitarren lite mer.

Postat

Tycker det lĂ„ter bra rör-preamp minus kak-burk nu 🙂

NÀmen det lÄter bra.

Ska man va petig tycker jag det kĂ€nns aningen komprimerat, och lite övervikt runt 5khz typ. Överlag sĂ„ kĂ€nns den mer Ă„t det diskantiga Ă€n basiga hĂ„llet. Det Ă€r ju en bas-gitarr med i bakgrunden, men man vet inte om den Ă€r körd genom 610an eller inte, sĂ„ man vet inte om den Ă€r lĂ„gt lagt i mixen eller lĂ„g för att 610 skulle va tam i botten.

Jag ska testa att mixa en gÄng till med mkt mindre bas-skÀrning pÄ elbasen, plus att jag skÀr en db vid 4,5 khz i masterburken, dÀr har jag en boost pÄ 1,5 db nu, tyckte sÄngen blev tydligare dÄ....

Det Ă€r möjligt att jag har lite för fet volym pĂ„ subben hĂ€r hemma. Snart gjort att testa en till mix... 😎

Postat

Tycker det mesta lÄter riktigt bra, överlag skulle jag vilja ha lite mer mid/lowmids i mixen.

Skulle vara spÀnnande att höra hur det blir om du skulle mastra med rullbandaren.

Postat (redigerat)

Rullbandaren Àr ju sÄld till östergötland nÄnstans. Jag tycker jag fÄr fram samma grej med den "analog-generator" som finns i TC Finalizern, den ligger pÄ till 50 % av vad det gÄr att gasa pÄ med den. Utan den blir det kallare ljud.

Ny har jag gjort om det igen med stöd av Signias förslag, mer volym o mindre basscutt pÄ elbasen, lite mindre masterkompression och lite mindre vid 4,5 khz pÄ mastern.

Vispspelet jag fick till pÄ virveln (mitt första försök nÄnsin) blev ganska coolt!

Lonesome - 55 đŸ„°

Postat

2:a versionen Àr bÀttre, men det Àr fantastiskt mycket ssssssss pÄ sÄngen.......

drloop (oregistrerad)
Postat

Nyfiken, hur nÀra micken sjunger du Nilsson?

Postat

Nyfiken, hur nÀra micken sjunger du Nilsson?

Mkt nÀra pÄ den hÀr, sÄ nÀsan nÀstan tar i spindeln genom puffskyddet. Micken Àr ju bra nog stor sÄ kansje sju cm frÄn membranet. Fast jag har puffskydd sÄ siktar jag anings bredvid micken, o har Àbven den anings bortvriden sÄ ljudet kommer in kanske i 30 graders vinkel. Dessutom vrider jag bort huvet lite extra pÄ p-orden...

NÀsta gÄng ska jag testa lite lÀngre ifrÄn. Det Àr lite halvsvÄrt att hitta instÀllningarna pÄ preampen. Den har en bra VU (man vÀljer med en trevÀgs brytare om VUn ska visa Gain in, hur mycket kompressorn tar bort, eller utvolymen efter kompressorn/limitern) Men Gain in har dels en femlÀges omkopplare först, det Àr vÀl första gainen, sen har den Àven en till volymratt i gainsteget. SÄ man kan fÄ Gain-VU att stÄ pÄ noll med antingen femlÀgesomkopplaren pÄ -10 o ganska mycket pÄ gainratten, eller tvÀrtom max pÄ omkopplaren, +10 o lite pÄ gainratten. Det senare ger ett skitigare ljud, i mitt sista sÄngförsök körde jag pÄ -5 db... Jag vÀssade Àven med eq-delen 3 db vid 4,5 khz o 3 db vid 100 hz pÄ sÄngspÄret, kanske dÀrför det lÄter essigt.

Det Àr sÄ kul att hÄlla pÄ sÄ jag ska se om kan fÄ fram lite annat sound. Noll eq o sjunga anings lÀngre ifrÄn, Sen ska jag jÀmföra masterns eq mm med nÄn grym Willie NelsonlÄt, kanske den hÀr.

Willie Nelson – A Horse Called Music

Den hÀr gÄngen jÀmförde jag inte med nÄt, hehe....

Postat

Signia-style? đŸ˜Č

Ny har jag gjort om det igen med stöd av Signias förslag, mer volym o mindre basscutt pÄ elbasen, lite mindre masterkompression och lite mindre vid 4,5 khz pÄ mastern.

Vispspelet jag fick till pÄ virveln (mitt första försök nÄnsin) blev ganska coolt!

Lonesome - 55 đŸ„°

Postat

Nu sjöng jag lite lÀngre ifrÄn o skar 3db vid 10 khz för att motverka lite av essen o Àven minus 3db vid 70 hz för att minska ev bummelljud..

Jag la dit minimaraccas ocksÄ, o drog ner pÄ visparna...

JÀmförde hela mixen bra nog mot Willie Nelsons. Nu nÀr jag flyttat över den datorn tÀnker jag pÄ att det skiljer bra nog pÄ alla lurar, DT990 Pro ger mer diskant Àn HD600, jag litar mest pÄ HD600. FÄr lite för mig att diskanten ökar nÀr jag brÀnner det lÄten pÄ cd i portan o sen flyttar över den i datorn, eller om det Àr inbillning....

Willie Nelson – A Horse Called Music

MĂ€rker att de kör hans röst vĂ€ldigt lite komprimerad, skulle inte förvĂ„na mig om det Ă€r en lika 610a de anvĂ€nt. Att fĂ„ till det som de hĂ€r gubbarna med sina resurser o erfarenhet Ă€r nog svĂ„rt. Men det Ă€r kul att försöka. Det Ă€r livet att försöka! 😛

Rattarna pÄ LA-610 Àr ju stora kopior pÄ nÄt urgammalt UA-bord, de Àr inte bara skitsnygga, de Àr vÀldigt fina att ratta pÄ, man mÀrker verkligen skillnad pÄ mkt smÄ justeringar. Vore det en modernt pyttig ratt skulle det inte funka lika bra.

Diskantfesten Àr över mix?

Postat

Först testade jag att spela elgitarren rakt in i burken lika som elbasen, men det lÀt inget kul sÄ jag körde som vanligt med Hotrodcombon o AE 3000 micken genom 610an

LĂ„ter det fan?

https://dl.dropboxus...igth 131012.wav

AngÄende impedansen dÀr sÄ Àr en tumregel att du ska ha runt 10 ggr högre impedans pÄ preampen. I ditt fall borde alltsÄ 500 vara bra. Men Ä andra sidan sÄ pÄstÄr den att den vill ha 1k. SÄ dÄ kommer vi till en annan tumregel: VÀlj det som lÄter bÀst!

Postat

AngÄende impedansen dÀr sÄ Àr en tumregel att du ska ha runt 10 ggr högre impedans pÄ preampen. I ditt fall borde alltsÄ 500 vara bra. Men Ä andra sidan sÄ pÄstÄr den att den vill ha 1k. SÄ dÄ kommer vi till en annan tumregel: VÀlj det som lÄter bÀst!

Det dÀr var lite bryderi... Jag trodde att det var siffran Rated load impedance: 1000 ohm man skulle gÄ pÄ. Men det Àr vÀl 50 ohm-siffran som gÀller dÄ. Har jag ohmvÀljaren i 500-lÀget blir ljudet lite starkare, men jag tycker det blir klarare i 2k-ohm, sÄ det Àr det jag har anvÀnt pÄ TLM49. NÄn annan mick har jag knappast testat. En ensam omnikopplad sE4400a ovanför trumsetet kanske skulle lÄta riktigt gött o vintage?

Postat (redigerat)

Kan inte lÄta bli att kopiera tvÄ kommentarer jag fÄtt pÄ FB:

Det Àr med stooor vÄnda, eller har i alla fall varit sÄ förr, nÀr jag försöker sjunga sÄna hÀr grejer. Jag tycker sjÀlv orginal studioversionen med Elvis Àr den bÀsta lÄt som nÄnsin spelats in alla genreer, jag blir helt knÀckt varje gÄng jag hör den, snacka om kÀnslosamt. TÀnker man pÄ hur tragiskt livet blev för Elvis pÄ slutet blir jag Ànnu mer knÀckt. Efter skilsmÀssan frÄn Priscilla var han visst aldrig ihop med en enda tjej fast tusentals stod pÄ kö.

Jag tycker sjÀlv att jag ibland lÄter mer som Eilert Pilarm Àn som Elvis nÀr jag hör mig sjÀlv, men mÀrker ju att folk gillar nÀr jag sjunger den hÀr o liknade grejer (Love me tender) live. O en sÄn FB-kommentar som jag fick av den hÀr Yvonne som jag inte vet alls vem hon Àr gör mig nÀstan jolligt glad. BÀttre Àn Elvis, det stÀmmer ju inte alls pÄ lÄnga vÀgar, men vÀldigt glad blir jag i alla fall.

Det Àr sÀkert flera hÀr pÄ forumet som kanske skulle vilja sjunga en ballad pÄ liknade nakna vis, pÄ scen eller pÄ en inspelning i hemstudion, men Àr rÀdd att det ska bli alldeles för dÄligt, kanske tom utskrattat? TÀnk om i sÄ fall. Kan man bara acceptera den röst man har o sen öva o göra det bÀsta av den, o sjunga med den röst man har utan att förvrÀnga den, sÄ kommer det att bli sÄ personligt att mÄnga kommer att ta det till sig o tycka det Àr skitbra. Lyssna pÄ Freddi Wadling tex nÀr han sjunger "Blott en dag". Inte Àr det vackert, men ÀndÄ hur vackert som helst. Och Bob Dylan för att dra till med nÄt Ànnu vÀrre, hur mÄnga miljoner fans har han? Jimi Hendrix hade komplex för sin röst, men sen han hört Dylan sjunga tÀnkte han att vÄgar Dylan lÄta sÄ dÀr sÄ törs nog Àven jag sjunga pÄ mitt sÀtt. O jag tycker Jimi sjunger Ànnu bÀttre Àn han spelar gitarr.

VĂ„ga sjung en sorglig ballad ni med. Det Ă€r balladerna man lyssnar mest pĂ„ i lĂ€ngden, nĂ€r man tĂ€nker pĂ„ alla de man Ă€lskat i sina dar. Eller de man hade velat fĂ„ Ă€lska men aldrig fick. Allt annat förutom kĂ€rleken Ă€r ju egentligen ganska betydelslöst. Sjung om den. đŸ„°

Postat (redigerat)

Jo men det lĂ„ter bra nu! Fast vad har tagit Ă„t dig? Du brukar ju ha massa fet bas pĂ„ dina lĂ„tar men nu var det mest övre mellanregistret som var lite överdrivet. Och bra mycket högre (mer komprimerat) Ă€n Willy N som du hade som referens.. Men helt ok och bra sĂ„ngljud! 🙂

EDIT: lyssnade ett varv till och hör att det Ă€r ett vĂ€ldigt öppet och bra sound faktiskt. Du har nog hittat rĂ€tt prylar nu! 🙂 Mini maracas och splash-cymbalen men Ă€ven gitarren snett till höger lĂ„ter vĂ€ldigt bra! Inga akustiska problem lĂ€ngre alls!!!

Redigerat av hegobald
Postat

Jo men det lĂ„ter bra nu! Fast vad har tagit Ă„t dig? Du brukar ju ha massa fet bas pĂ„ dina lĂ„tar men nu var det mest övre mellanregistret som var lite överdrivet. Och bra mycket högre (mer komprimerat) Ă€n Willy N som du hade som referens.. Men helt ok och bra sĂ„ngljud! 🙂

EDIT: lyssnade ett varv till och hör att det Ă€r ett vĂ€ldigt öppet och bra sound faktiskt. Du har nog hittat rĂ€tt prylar nu! 🙂 Mini maracas och splash-cymbalen men Ă€ven gitarren snett till höger lĂ„ter vĂ€ldigt bra! Inga akustiska problem lĂ€ngre alls!!!

LÄgbasflÀsket lurar jag mig ofta pÄ sÄ det blir för lite. Kör jag ut min egen mix genom monitorerna + subben sÄ tycker jag ofta att jag har minst lika mycket lÄgbotten som i proffsproduktionerna som jag jag jÀmför med. Kanske Àr det min Prodipe sub som inte Àr sÄ bra? Den gÄr ner till 33 hz pÄstÄs pÄ skylten bak... Eller ocksÄ Àr det trots allt iPhonen som ger lite vÀl lite bas genom luruttaget?

Men en sak Àr ju sÀker, jag borde ge fan i att försöka mixa samma dag som jag gjort sÄngpÄlÀgg med hyfsat högt i lurarna. Jag hör nog ganska bra med vilade öron, men de blir nog trötta fortare Àn hos yngre musiker, diskanten försvinner. Fast nÀr jag hÄller pÄ med det hÀr, och inga andra mÄsten stör blir jag ju sÄ ivrig att det inte gÄr att lÄta bli, det kanske kÀnns igen?

Nu har jag gjort en mix dÀr jag knappt skurit nÄt av lÄgbasen i den LA-610 inspelade p-bassen. Har Àven dragit upp den i volym. Har med lite mer trummor ocksÄ. Cymbalen Àr den Paiste som lÄter för mycket i vanliga fall, men den funkar fint att peta till med en visp, de andra cymbalerna lÄter nÀstan ingenting dÄ.

Sista mixen, mer elbas o botten:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.