Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med jordbrum och har tröttnat!

Vet inte hur jag ska lösa det och verkar inte kunna hitta felet, så vänder mig hit. Hoppas någon har tips eller råd eller kan komma fram till vad det är.

Jag kör på en PC

En Mbox 2 mini (och ett focusrite scarlet 2i2)

Ett par Yamaha HS50m

När jag sätter igång monitorerna så hör jag ett litet surr, det där "processorljudet" som man kan höra. Man hör även när man rör på musen, fast bara lite.

Det är alltså ganska svagt men tillräckligt för att jag ska störa mig på det när man jobbar.

Har testat att tejpa jorden på monitorerna och då försvinner det men vill inte köra så eftersom de då blir helt ojordade.

Efter att ha googlat en del såg jag att många har problem med just mbox mini eftersom de i sig är lite dåligt byggda och inte har balanserade utgångar.

Så jag köpte en Focusrite Scarlet 2i2 för att testa om det hjälpte med balanserat.

När jag kopplade in den lät det MYCKET värre.

Som jag har fattat det så finns det inte dålig jord, utan antingen är det jordat eller inte jordat, eller har jag fel här?

Jag har nämligen fått höra att det skulle kunna vara dåligt jordat i huset men är för dålig på det här med ellära så vet inte om det stämmer.

Problemet har jag nämligen haft på andra ställen också, med samma ljudkort, dator och monitorer.

Jag har även en Command 8 och om jag kopplar in den i samma grunka kan jag även då få störningar.

Den har ju en sk EU-plug så den är väl ojordad? Eller söker den jord igenom något annat och att det är därför det uppstår brum ?

Hur som helst så har jag fått höra att det skulle kunna vara datorn i sig som är boven.

Att chassit är dåligt jordat eller att morderkortet är kasst byggt och att det är det som ger störningar i monitorerna.

Det låter alltså bara i monitorerna när de är inkopplade i ljudkortet som i sin tur är kopplade till datorn.

Alla prylar gå på samma fas så det borde inte vara problemet.

Hoppas någon förstår vad jag menar även om förklaringen kanske är lite spretig.

Kan även tillägga att som för många andra låter det inget i hörlurar om man kopplar in dem.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Hade samma problem som du men då var det i ett ojordat rum... ett tips som jag fick var att se till att inte alla prylar satt i samma uttag, alltså ljudkortet i ett och monitorerna i ett annat. Hjälpte det mig? Nej, jag fick se till att jorda rummet. Men det kanske kan hjälpa dig?

Postat

Hade samma problem som du men då var det i ett ojordat rum... ett tips som jag fick var att se till att inte alla prylar satt i samma uttag, alltså ljudkortet i ett och monitorerna i ett annat. Hjälpte det mig? Nej, jag fick se till att jorda rummet. Men det kanske kan hjälpa dig?

Låter skumt att man skulle sätta saker i olika uttag, då ökar väl risken för brum ännu mer?

Hmm rummet jag är i borde vara jordat, eftersom brummet försvinner när jag tejpar jorden på kontakterna.

Ska testa att dra en kabel från något annat rum och se om det hjälper, kan ju vara uttaget som är wierd. Men som sagt är ingen hejjare på ellära så har inte en aning om det kan vara felet.

Postat

Lineboxar har ju nån jordgrej inbyggd. Har ingen aning men det kanske går att komma flrbi brummet med en sån?

http://www.thomann.d...ing_pro_av2.htm

Jo men precis, har med kommit fram till att det skulle kunna vara en lösning.

Dock är ju sådana lineboxar till för att omvandla obalanserat till balanserat.

Det jag behöver är en box där både input och output är balanserade och där jorden bryts.

På så sätt bryts groundloopen som jag har förstått det.

Eftersom datorn är jordad i väggen, monitorerna är jordade i väggen och ljudkortet jordat i datorn.

När jag sedan kopplar ihop monitorerna med ljudkortet hittar dom jord där med så det är den delen som måste brytas i loopen.

Hade varit awesome om någon hade kunnat konfirmera detta!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.