Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa!

Vi har ett ständigt problem. Vi har fler mickar med DIN-kontakter än vad vi har DIN --> XLR-lösningar. Jag undrar om någon vet var man kan hitta färdiga såna lösningar. Google lyckas inte hjälpa mig. Det är ju inte hela världen att gå till elfa och löda sig några själv, men det vore lite gött att slippa.

Det är alltså 3-polig DIN till XLR jag är ute efter. Till t ex akg d19c och d12 osv.

I min värld känns det lite underligt att det inte är en typ av kabel/adapter folk tillverkar alls.

Puss & Kram

Annons
Postat (redigerat)

Köpte en adapter från tele till XLR på 4Sound eftersom min "Green Bullet" (munspelsmik för dem som undrar) hade telehane och ville koppla in i PA via XLR. Har förstått senare att det låter bättre att köra in direkt via instrument Hi-Z ingången men adapter finns alltså. Ser ut som en metalltub med telehona i ena änden och XLR-hane i den andra (om det nu är en sån du menar).

Redigerat av berch
Postat

Köpte en adapter från tele till XLR på 4Sound eftersom min "Green Bullet" (munspelsmik för dem som undrar) hade telehane och ville koppla in i PA via XLR. Har förstått senare att det låter bättre att köra in direkt via instrument Hi-Z ingången men adapter finns alltså. Ser ut som en metalltub med telehona i ena änden och XLR-hane i den andra (om det nu är en sån du menar).

Som rubriken antyder är jag ute efter DIN till XLR, och inte tele till XLR. Men tack ändå!

• 1 månad senare...
Postat

Tänkte bara att jag ska skriva här för att denna tråd inte ska ligga och vara helt värdelös i sajberspejs för all framtid. Anledningen till att jag till slut skrev här var ju trots allt att jag inte hittade svaret någon annanstans.

Det jag var på jakt efter var alltså en "klein tuchel"-kontakt. Jag har fortfarande inte riktigt förstått skillnaden mellan det och DIN, och på somliga ställen heter de samma sak. Någon mer upplyst får hemskt gärna skriva en liten uppsats som förklarar detta mysterium.

Lösningen jag sökte var alltså en sånhär:

$T2eC16hHJH8E9qSEYO)lBROhtOfc6Q~~60_35.JPG

Jag löste det till slut genom att bara klippa tuchel-kabeln och sätta på en xlr-kontakt på den.

Postat

Sökte lite på klein tuchel. Tydligen någon gammal tysk lösning innan xlr blev standard. Bra att veta! Tack 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.