Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tycker att Voice ohhs i Halion sonic är ett andvändbart bakgrundsljud i mina små alster, men jag undrar varför det inte kan hålla käften på direkten när man klipper av det med saxen, utan fortsätter i en takt. Det konstiga är att det är tyst på rätt ställe när man öppnar Key editorn och lyssnar. Tacksam för tips. OOOOHHHHSSS

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Be den hålla käften då helt enkelt. 😄 Nä men du får väl skruva på sonic helt enkelt.

Postat

Är inte säker på om du är med på vad jag menar. Jag vill alltså inte att sonic och ohhs skall hålla käften hela tiden, bara de sista fyra takterna i en strof. Jag klipper alltså bort fyra takter som inte passar in och sedan tar jag suddarn och tar bort den delen som inte passar in. Audiospår och en del midispår brukar det gå att göra så här, men inte just det här ljudet. Man kan ju gå in på automationen förståss men det blir ju så bökigt. För övrigt så kanske den dagen kommer när man kan be datorerna hålla käften, men där är vi inte än.

Postat

Vissa samplingar är ju one-shots och andra spelar bara så länge de instrueras att spela via midi. De första spelar ju hela fast du bara nuddar en tangent, de sista spelar bara så länge du vill och om du släpper så tystnar det. Kan det vara det?

drloop (oregistrerad)
Postat

Ställ ned release tiden på amplitud envelopen kan vara ett tips.

Postat

Nej, det blev nog inte rätt det heller. Jag håller alltså på att snickra till en egen låt och har spelat in 10 spår med midiklaviatur elgitarr osv... Alla ljud som inte är elgitarr har jag spelat på ett midiklaviatur varav ett ljud från halion som heter ohhs. (skall väl efterlikna mäniskor som sjunger lite.) Jag håller alltså på med att stuva om lite i de inspelade spåren med saxen och suddgummit. Ljudet fortsätter alltså fastän det inspelade spåret är borta i fem takter var det. Så skall det väl inte vara?

Postat

Du har väl att göra med en färsking i det här gamet men releasetid har jag väl ett hum om vad det är. Man ställer in när effekten skall sluta verka då, typ. Det måste vara i halion sonic som man skall gå in på då, kan jag tro. Skall göra ett försök. Tack för tipset.

Postat

Jag har alltså klippt i det stora arrange- fönstret med samtliga spår. Vilket är bäst om man vill få tyst där saxen klipper?

Postat

Öppna midiparten och klipp/dra i slutet brukar vara säkrast...

Postat

Jag tolkar det som att man klipper bort midi säkrast i keyeditorn. Skadan är nu redan skedd så jag får väl ta till automation för att få tyst på eländet. Tack för tipset.

Postat

Förrästen så behöver jag inte ta till någon automation. Jag öppnade editorn och upptäckte att det fanns kvar en markering som inte syntes i arrfönstret. Tog bort den, då blev det knäpp tyst på ohhs. Man har alltså lärt sig något i dag.

Postat

Inget försvinner om du klipper i Cubase, varken audiospår eller midispår. Detta så länge du inte backar upp projektet och väljer att ta bort alla oanvända filer. Du kan alltså ställa musen i slutet på ett klippt spår och så drar du bara ut det igen. Samma med midi.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.