Modern Rockstar Postat 7 oktober 2013 Dela Postat 7 oktober 2013 Hallå igen! 🙂 Har en liten snabb fråga inom vår fina men irriterande musikteori: - I en dur-skala (vi använder C i detta fall) så är tonerna C, D, E, F, G, A och B. För att göra det kort; Om jag vill bygga ackord i denna skala, varför blir intervallerna 1, 4 och 5 dur-ackord medan resterande intervaller blir moll-ackord. Varför kan dem nämnda intervallerna endast vara dur och dem icke nämnda endast moll (förutom 7e intervallen som blir dim-ackord, som också för mig är okänt) ? Hojta till om jag behöver vara extra tydlig! Tack 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 oktober 2013 Dela Postat 7 oktober 2013 jag bara chansar lite - men vad har du för toner i ett a-dur? eller e-dur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Modern Rockstar Postat 7 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2013 (redigerat) jag bara chansar lite - men vad har du för toner i ett a-dur? eller e-dur? Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂 Redigerat 7 oktober 2013 av Modern Rockstar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 7 oktober 2013 Dela Postat 7 oktober 2013 (redigerat) Det blir så för att du följer en skala; i det här fallet C-dur skala. Dur eller moll definieras av tersen i ett ackord. Använder du t.ex. E som grundton för ett ackord, och du befinner dig i C dur modus, då är ju tersen två 'steg' upp från tonikan; två steg upp i den skala du använder dig av, med början från tonikan: E-F-G. Med G som ters, i förhållande till E som tonika, blir E ackordet moll. Det blir så pga av den inneboende logiken. Alla 2, 3, 6 och 7-ackord i dur-modus blir automatiskt moll. Och alla 3, 6 och 7-ackord i moll-modus blir automatiskt dur. Redigerat 7 oktober 2013 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Modern Rockstar Postat 7 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2013 (redigerat) *dubbelpost* Redigerat 7 oktober 2013 av Modern Rockstar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mimla Postat 7 oktober 2013 Dela Postat 7 oktober 2013 Ta och kika lite på funktionslära! Det kan vara ett smidigt verktyg att få lite mer förståelse för grunderna. Det är inte helt ovanligt att man slänger in ackord med tonartsfrämmande toner i sig, men då är de ju just tonartsfrämmande och kommer därmed sticka ut lite. T ex är det ju inte speciellt ovanligt att se ett D-dur eller E-dur i en låt som går i C-dur. De kallas då för mellandominanter (i de fallen jag skrev subdominantens respektive dominantens dominant). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 7 oktober 2013 Dela Postat 7 oktober 2013 (redigerat) Parallell-ackord i en durskala är mollackord. Och vice verca i en mollskala. Som Mimla var inne på, kika på fuktionslära! Du har 3 "primära" funktioner, som du var inne på (1,4,5) Tonika SubDominant och Dominant. Tonikan är Prim. Subdominanten är din kvart och Dominanten din kvint. Dessa är dur i en durskala, och moll i en mollskala. En durskalas funktion är: T SDp Dp SD D Tp D7 Moll blir: t d7 tP sd d sdP dP (Signia vart inne på det såg jag nu. ooups) Redigerat 7 oktober 2013 av Naymari Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Modern Rockstar Postat 7 oktober 2013 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2013 Haha ja det blev lite raketforskning för mig nu - Men ni gav mig i alla fall någonting att läsa vidare på, så tack för det! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 8 oktober 2013 Dela Postat 8 oktober 2013 Jag måste lära mig att sluta läsa sådana här trådar. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 oktober 2013 Dela Postat 8 oktober 2013 Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂 jag vet som sagt inte 🙂men giss och ciss krockar ju rätt fult med G och C var bara så jag tänkte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Det är inte rymdforskning, det är basic, och behöver inga konstiga begrepp för att förklaras. Kolla vilket "värde" tersen har utifrån roten i varje bildat ackord för att tonerna ska vara i skalan, den kan antingen vara 3 eller b3 (stor eller liten) C D E F G A H C D E F 1 3 5= Cdur C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Dm C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Em C D E F G A H C D E F 1 3 5 = Fdur C D E F G A H C D E F 1 3 5 = G dur C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Am C D E F G A H C D E F 1 b3 b5 = Hdim 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 T ex är det ju inte speciellt ovanligt att se ett D-dur eller E-dur i en låt som går i C-dur. De kallas då för mellandominanter (i de fallen jag skrev subdominantens respektive dominantens dominant). Har du skrivit rätt här? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂 Nja, du kan benda och trixa med skalan om det görs med smak, inte ens rotnoten behöver ligga i "skalan", men då är vi mer inne på moder, mixolydisk och dorisk etc, lånade ackord.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drake Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Har du skrivit rätt här? Nej, inte riktigt va? Edur blir väl snarare mollparallellens dominant. Ddur är dominantens dominant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mimla Postat 24 oktober 2013 Dela Postat 24 oktober 2013 Nån jävla tankevurpa. Sorry! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 24 oktober 2013 Dela Postat 24 oktober 2013 Nån jävla tankevurpa. Sorry! Ingen fara, det är väl kul att det är ngn som faktiskt läst vad du skrivit.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.