Jump to content
Annons

Musikteori-fråga!


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hallå igen! 🙂

Har en liten snabb fråga inom vår fina men irriterande musikteori:

- I en dur-skala (vi använder C i detta fall) så är tonerna C, D, E, F, G, A och B.

För att göra det kort; Om jag vill bygga ackord i denna skala, varför blir intervallerna 1, 4 och 5 dur-ackord medan resterande intervaller blir moll-ackord. Varför kan dem nämnda intervallerna endast vara dur och dem icke nämnda endast moll (förutom 7e intervallen som blir dim-ackord, som också för mig är okänt) ? Hojta till om jag behöver vara extra tydlig!

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

jag bara chansar lite - men vad har du för toner i ett a-dur?

eller e-dur?

Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir så för att du följer en skala; i det här fallet C-dur skala.

Dur eller moll definieras av tersen i ett ackord. Använder du t.ex. E som grundton för ett ackord, och du befinner dig i C dur modus, då är ju tersen två 'steg' upp från tonikan; två steg upp i den skala du använder dig av, med början från tonikan: E-F-G.

Med G som ters, i förhållande till E som tonika, blir E ackordet moll. Det blir så pga av den inneboende logiken. Alla 2, 3, 6 och 7-ackord i dur-modus blir automatiskt moll. Och alla 3, 6 och 7-ackord i moll-modus blir automatiskt dur.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och kika lite på funktionslära! Det kan vara ett smidigt verktyg att få lite mer förståelse för grunderna. Det är inte helt ovanligt att man slänger in ackord med tonartsfrämmande toner i sig, men då är de ju just tonartsfrämmande och kommer därmed sticka ut lite. T ex är det ju inte speciellt ovanligt att se ett D-dur eller E-dur i en låt som går i C-dur. De kallas då för mellandominanter (i de fallen jag skrev subdominantens respektive dominantens dominant).

Link to comment
Dela på andra sajter

Parallell-ackord i en durskala är mollackord. Och vice verca i en mollskala. Som Mimla var inne på, kika på fuktionslära!

Du har 3 "primära" funktioner, som du var inne på (1,4,5) Tonika SubDominant och Dominant.

Tonikan är Prim. Subdominanten är din kvart och Dominanten din kvint. Dessa är dur i en durskala, och moll i en mollskala.

En durskalas funktion är: T SDp Dp SD D Tp D7

Moll blir: t d7 tP sd d sdP dP

(Signia vart inne på det såg jag nu. ooups)

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂

jag vet som sagt inte 🙂

men giss och ciss krockar ju rätt fult med G och C

var bara så jag tänkte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är inte rymdforskning, det är basic,

och behöver inga konstiga begrepp för att förklaras.

Kolla vilket "värde" tersen har utifrån roten i varje

bildat ackord för att tonerna ska vara i skalan,

den kan antingen vara 3 eller b3 (stor eller liten)

C D E F G A H C D E F 1 3 5= Cdur

C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Dm

C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Em

C D E F G A H C D E F 1 3 5 = Fdur

C D E F G A H C D E F 1 3 5 = G dur

C D E F G A H C D E F 1 b3 5 = Am

C D E F G A H C D E F 1 b3 b5 = Hdim

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

T ex är det ju inte speciellt ovanligt att se ett D-dur eller E-dur i en låt som går i C-dur. De kallas då för mellandominanter (i de fallen jag skrev subdominantens respektive dominantens dominant).

Har du skrivit rätt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste alla tonerna i ett ackord tillhöra den skalan som spelas? Trodde det bara var rot-noten i ett ackord som behövde det nämligen! Någon som vet får gärna bekräfta om det stämmer 🙂

Nja, du kan benda och trixa med skalan om det görs med smak, inte ens rotnoten behöver ligga i "skalan", men då är vi mer inne på moder, mixolydisk och dorisk etc, lånade ackord..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...