Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft min Levin i typ 15 år nu, en gitarr som då gick på ca 4k. Alltid vart en mycket trevlig gitarr och framför allt stämt näst intill perfekt i banden.

Bytte strängar på den sedan dess låter den skit, den stämmer riktigt illa. Kan strängarna påverka så mycket? Anledningen att jag frågar är att jag under mina snart 30 år på gitarr aldrig vart med om liknande.

Vad tror/vet ni?

Annons
Postat

stämmer den dåligt i banden nu eller håller den inte stämningen bara?

har du bytt strängsort kan dom ju dra i halsen mer än tidigare

det har inte hänt nåt med stallet eller sadeln?

Postat

Den kan stämma perfekt med vad gäller lösa strängar men redan på 3 band och uppåt tappar den totalt all stämning. Ett snabbt test med flageoletter på band 12 jämfört med att spela normal ton på band 12 visar att det är surt som satan.

Ska förstås prova det uppenbara och byta strängar igen. Så jävla skumt bara. Jag har köpt billiga skitsträngar förut och aldrig råkat ut för detta.

• 5 veckor senare...
Postat

Jag skulle också tippa på att det beror på strängtjockleken. Olika tjocka strängar skapar olika belastning på halsen, vilket kan vara en orsak. Det här vet du redan kanske: men om du ska byta strängar så ta bort och byt en sträng i taget. Om man tar bort alla strängar och sedan sätter dit de nya så belastas halsen mer och riskerar att bli sned. Tar man bort en sträng i taget blir spänningsskillnaden mindre mellan bytena.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Har du för tjocka strängar kan dom nypa uppe sadeln och då blir det skumt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.