cborg Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 (En spekulativ tråd angående lågfrekvent ljud.) Ända sedan jag började jobba i min studiobunker för flera år sedan så har jag då och då hört ett dovt brum i själva studiorummet. Det är tydligast just där när det är stängt och tyst runt omkring. Men det är bara vid vissa tillfällen, relativt sällsynt ändå men som sagt tydligt. Jag funderade ett tag på om det var mina öron som spelade ett spratt, någon slags lågfrekvent variant av tinnitus, men det var verkligen bara när jag satt i det rummet och som sagt väldigt sporadiskt. Tänkte att det förmodligen var något udda akustiskt fenomen som transporterades via byggnader och mark och av någon anledning släpptes ut i just det rummet. Eventuellt från buss och trafik några hundra meter därifrån eller kanske industri någon halvkilometer bort. Så i somras en kväll när det dök upp tänkte jag att jag kanske skulle testa att mäta upp frekvensen någon gång. Gick ut på nätet för att läsa lite om mätningar av lågfrekventa fenomen och hittade följande: The Hum The Hum på wiki Någon som har upplevt fenomenet? Spekulationer uppmuntras.
Demonproducenten Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 aldrig hört talas om det innan kunde du mäta upp nåt? rent spontant känns det som att det skulle kunna vara vibrationer i marken från div stadsverksamhet som resonerar i din bunker
Martin Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 (redigerat) edit Redigerat 2 januari 2014 av Martin
Halkbi Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Aldrig hört talas om. Ganska kusligt fenomen. Flumfundering: Är det kanske landhöjningen du hör? Det enda liknande jag varit med om är att frysboxen i farstun låter som en blytung subsynt i vardagsrummet.
cborg Postat 5 oktober 2013 Trådstartare Postat 5 oktober 2013 kunde du mäta upp nåt? Nä tyvärr, fastnade framför surfdatorn och läste om the hum istället .... Så jag vet inte om det vare sig var mätbart eller vilken frekvens.
cborg Postat 5 oktober 2013 Trådstartare Postat 5 oktober 2013 Det är jorden du hör... 😉 Aldrig hört talas om. Ganska kusligt fenomen. Flumfundering: Är det kanske landhöjningen du hör? Kan vara. Har inte en aning. Det enda liknande jag varit med om är att frysboxen i farstun låter som en blytung subsynt i vardagsrummet. Funderade på om det var någon tvättmaskin eller kyl/frys. Dock kunde jag inte höra den frekvensen vid någon annan maskin utan bara i studiorummet. Men en del ljud och rum beter sig väldigt oberäkneligt har jag märkt så inget jag helt kan utesluta.
Halkbi Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Kan vara. Har inte en aning. Funderade på om det var någon tvättmaskin eller kyl/frys. Dock kunde jag inte höra den frekvensen vid någon annan maskin utan bara i studiorummet. Men en del ljud och rum beter sig väldigt oberäkneligt har jag märkt så inget jag helt kan utesluta. Landhöjningsteorin var menad som något utav ett skämt, men man vet ju aldrig. Mätningar och inspelningar vore onekligen intressanta!
D Vibe Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Jag hörde om det där i Institutet i P3 för några veckor sedan. Märkligt fenomen.
Martin Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 (redigerat) edit Redigerat 2 januari 2014 av Martin
cborg Postat 6 oktober 2013 Trådstartare Postat 6 oktober 2013 Får jag tid nån gång när det är lugnt och fint ska jag göra en inspelning utan hum och sen får jag väl hålla koll på nästa gång det dyker upp. När man är i studion vill man ju gärna göra musik hela tiden. Jag hörde om det där i Institutet i P3 för några veckor sedan. Märkligt fenomen. Oh, det vill jag kolla upp. Du vet inte vad dom pratade om annars i det avsnittet? (hittade inget när jag sökte där).
hegobald Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Alltså.. Hör du det med dina öron eller är det mer som en känsla? Vad uppskattar du att grundtonen är ungefär? över eller under 20 Hz? Hör du det borde det gå att mäta upp/spela in. Annars får jag tankar om att det kan vara brainwawes som spökar. Dom ligger runt 16 Hz. Vet att Cool Edit hade nåt som kalldes för brainwave synvronizer. Lite om det här http://binaural-isochronic.moralde.com/how-to-create-brainwave-entrainment-files-using-cooledits-synchronizer/ Samt hrä http://www.transparentcorp.com/products/np/brainwaves.php
cborg Postat 6 oktober 2013 Trådstartare Postat 6 oktober 2013 Hör det med öronen, det är i alla fall så jag uppfattar det. 40Hz någonstans +- 10Hz kanske. Ungefär som när det står en lastbil på tomgång utanför och man sitter i källaren. Det var faktiskt det jag trodde från början. Så det borde gå att spela in om det är ett fysiskt fenomen.(vilket inte alls är säkert ...) Coolt med hjärnvågor. Inget jag hade tänkt på. Men som sagt, det kan ju vara så att det bara är mitt eget huvud som spökar. 🙂
D Vibe Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Oh, det vill jag kolla upp. Du vet inte vad dom pratade om annars i det avsnittet? (hittade inget när jag sökte där). Bra fråga.. Ska se om jag kan hitta det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.