Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag ska flytta snart och bygga studio i ett rum, Detta rummet har dock SNETAK.. Är detta dåligt?

Isf, Hur ska jag göra det bästa av situationen med akustikmaterial osv, Hur hade ni byggt studio i detta rum?

Tack 🙂

post-35091-0-35082500-1380711053_thumb.jpg

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Snedtak är i alla fall ett snäpp bättre in parallella väggar, men du kommer ganska lätt hamna i en sits där det är ungefär samma avstånd golv-mick som snedvägg-mick vilket inte helt bra. Men det ser ganska stort ut. Hur är det med dörrar?

Postat

Det är ju det jag menade 🙂 Jag trodde per automatik att någon slags inspelning var på tapeten (no pun...) men det är klart att det finns studior som endast är till för mixning.

Ska bli kul att se vad du gör med rummet!

Postat

Hej!

Jag ska flytta snart och bygga studio i ett rum, Detta rummet har dock SNETAK.. Är detta dåligt?

Isf, Hur ska jag göra det bästa av situationen med akustikmaterial osv, Hur hade ni byggt studio i detta rum?

Tack 🙂

Du har sannorlikt 1 lag gips i tak och väggar med mineralull bakom vilket gör att rummet kommer "läcka" en del bas, vilket är bra ur ett akustikreglerings perspektiv.

Börja med att hitta en bra placering (mot fönstret) för högtalare / sweetspot genom att antingen mäta eller lyssna på de frekvenssvar du får vid olika positioner.

Sedan handlar det om att behandla de första ljudreflexerna samt att tämja basen. Vart vill du sätta ribban vad gäller kostnader och arbetsinsats?

• 3 veckor senare...
Postat

Lyssna på witchcraft - legend skivan. Tror den är inspelad där, inte säker på den biten men, och mastrad utav Jens Bogren som äger studion. Sjukt bra låter det!

• 1 månad senare...
Postat

Du har sannorlikt 1 lag gips i tak och väggar med mineralull bakom vilket gör att rummet kommer "läcka" en del bas, vilket är bra ur ett akustikreglerings perspektiv.

Börja med att hitta en bra placering (mot fönstret) för högtalare / sweetspot genom att antingen mäta eller lyssna på de frekvenssvar du får vid olika positioner.

Sedan handlar det om att behandla de första ljudreflexerna samt att tämja basen. Vart vill du sätta ribban vad gäller kostnader och arbetsinsats?

Jag vetefan hur mkt jag kan lägga... inte mycket, vad behövs för att det ska låta bra därinne? jag har redan monitorer o allt, men kanske kan lägga 3500 på akustikmaterial men inte mycket mer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.