Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag fick som tips av en vänn att använda limiter på master kanalen av mina låtar. Enligt honom skulle jag sätta input på cirka -0,3 och sen kranka upp outputen rejält. Möjligtvis har jag missuppfattat honom för när jag gör detta klipper det som bara den, fast det låter rätt så fylligt och bra.

Hur gör jag när jag använder en limiter? Jag använder mig av Cubase och skriver orkestrerad filmmusik.

Tack i förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Du kan googla en uppsjö olika trådar om detta, både här och på gearslutz om do's and dont's En drös svar lär väl också följa, men din polare har både rätt och fel. Limitern åker på sist på masterkanalen (om vi räknar bort dither och andra processer). Output (output ceiling) kan med fördel ligga på -0,1 till - 0,5 dB ja, så riktvärdet är bra, men att "kranka upp" den av bara den blir lite missvisande. Viktigast är att mixen sitter bra från början och att du jobbat med EQ och komressorer, panorering, filtrering och automatisering för att stävja nivåer i sin linda. När mixen sitter bra kan man börja pula med mastern/stereofilen och fixa med EQ, ha en masterbuskompressor som komprimerar några få dB (väldigt lite), eventuellt stereobreddning, mer EQ etc. Sedan kommer limiter som tar det den sista biten och klipper av eventuella toppar utan att det klipper. Du har en attenuationmätare e.d på din limiter också. Generellt bör man inte låta den ta av mer än 3-4 dB (om ens så mkt) för att det ska ha önskvärd effekt - ergo - få upp helhetsvolymen utan att det ska låta gravt överkomprimerat, ansträngt och allmänt jävligt.

Redigerat av JohnRick
Postat

Ursäkta mig, sökte endast via forumets sökmotor och hittade inget då.

Jag vill i alla fall tacka för ditt svar, det hjälpte mig väldigt mycket!

Postat

Du kan googla en uppsjö olika trådar om detta, både här och på gearslutz om do's and dont's En drös svar lär väl också följa, men din polare har både rätt och fel. Limitern åker på sist på masterkanalen (om vi räknar bort dither och andra processer). Output (output ceiling) kan med fördel ligga på -0,1 till - 0,5 dB ja, så riktvärdet är bra, men att "kranka upp" den av bara den blir lite missvisande. Viktigast är att mixen sitter bra från början och att du jobbat med EQ och komressorer, panorering, filtrering och automatisering för att stävja nivåer i sin linda. När mixen sitter bra kan man börja pula med mastern/stereofilen och fixa med EQ, ha en masterbuskompressor som komprimerar några få dB (väldigt lite), eventuellt stereobreddning, mer EQ etc. Sedan kommer limiter som tar det den sista biten och klipper av eventuella toppar utan att det klipper. Du har en attenuationmätare e.d på din limiter också. Generellt bör man inte låta den ta av mer än 3-4 dB (om ens så mkt) för att det ska ha önskvärd effekt - ergo - få upp helhetsvolymen utan att det ska låta gravt överkomprimerat, ansträngt och allmänt jävligt.

Mycket bra beskrivet!

Postat

Om du jobbar med orkestrerad filmmusik borde du vara försiktig med att låta den jobba för mycket. Om jag vore du skulle jag mest bara se den som en liten säkerhetsanordning som ser till att inget klipper, så att du kan få upp helheten till en vettig nivå utan att riskera dist. Helt enkelt bara dra på den så att den jobbar ytterst lite när ditt stycke är som allra starkast. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att limitera musiken om den ska in i film. Där vill man ju ha kvar dynamiken. Dock en annan femma om du bara exporterar den för att lyssna i andra sammanhang.

  • Gilla 1
Postat

Om du jobbar med orkestrerad filmmusik borde du vara försiktig med att låta den jobba för mycket. Om jag vore du skulle jag mest bara se den som en liten säkerhetsanordning som ser till att inget klipper, så att du kan få upp helheten till en vettig nivå utan att riskera dist. Helt enkelt bara dra på den så att den jobbar ytterst lite när ditt stycke är som allra starkast. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att limitera musiken om den ska in i film. Där vill man ju ha kvar dynamiken. Dock en annan femma om du bara exporterar den för att lyssna i andra sammanhang.

Jag använde mig endast lite av limitern för att vara säker på att den inte skulle klippa. Vill inte ha en massa brus osv mitt i låten.

Kan du motivera vad du menar med att ha kvar dynamiken?

Tack för svar.

Postat

Gött mos!

Det jag menar är egentligen två saker:

1. I orkestrerad musik är det liksom ingen som väntar sig att det ska ligga limmat vid nollan och låta som rixFM. Det är även vanligt med väldigt stora dynamikskillnader mellan de svagaste delarna och klimax. Det man gör när man komprimerar (eller limiterar) är ju att man pressar ihop dynamiken och gör att det blir mindre skillnad mellan de svaga och de starka partierna, vilket man brukar vilja undvika. Dessutom brukar det vara viktigt att det ska låta så naturligt som möjligt om orkestermusik, vilket man också riskerar att gå miste om när man pressar det.

2. I fallet med just filmmusik är det ju ingen poäng att klippa av topparna alls, då det ska läggas in i en film och helt plötsligt ha en massa annat ljud att förhålla sig till. Ljudeffekter och dialog osv. Då är det bara av ondo att knöla ihop den. Ljudnivåerna får väl ljudläggaren sköta när hen lägger in musiken i filmen så att säga!

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag använde mig endast lite av limitern för att vara säker på att den inte skulle klippa. Vill inte ha en massa brus osv mitt i låten.

Kan du motivera vad du menar med att ha kvar dynamiken?

Tack för svar.

Vill inte ha en massa brus mitt i låten?

Är det att det klipper så att det börjar knastra eller är det nåt annat du tänker på?

Nyfiken

Postat

kanske ska man veta varför man ska använda en limiter och vad man vill uppnå med den för att kunna använda den?

JAG vet inte men det vore intressant att veta vad den gör. gissar att man plockar bort frekvenser över eller under en viss gräns man ställer in.

men varför?

Postat

kanske ska man veta varför man ska använda en limiter och vad man vill uppnå med den för att kunna använda den?

JAG vet inte men det vore intressant att veta vad den gör. gissar att man plockar bort frekvenser över eller under en viss gräns man ställer in.

men varför?

En limiter pysslar inte med att ändra frekvensinnehållet. Den pysslar med volymen/dynamiken. Det är helt enkelt en kompressor med extremt hög ratio.

Postat (redigerat)

En limiter pysslar inte med att ändra frekvensinnehållet. Den pysslar med volymen/dynamiken. Det är helt enkelt en kompressor med extremt hög ratio.

En limiter är en kompressor med ration ∞:1

Redigerat av Badertheinvader
Postat

En limiter pysslar inte med att ändra frekvensinnehållet. Den pysslar med volymen/dynamiken. Det är helt enkelt en kompressor med extremt hög ratio.

Det där är väl en sanning med modifikation? Jag menar, om t ex ljud med mycket basfrekvenser är lågt mixade, och man slänger på en limiter, kommer ju de ljuden att öka i volym (medans de andra minskar) vilket ju gör att man plötsligt får mer bas.

Eller tänker jag helt fel?

Postat

Det där är väl en sanning med modifikation? Jag menar, om t ex ljud med mycket basfrekvenser är lågt mixade, och man slänger på en limiter, kommer ju de ljuden att öka i volym (medans de andra minskar) vilket ju gör att man plötsligt får mer bas.

Eller tänker jag helt fel?

Det är väl sant i sig men limiterna arbetar inte aktivt med frekvenser, limitern jobbar med dynamiken sen är det din mix tillsammans med pressad dynamik som ger det utfallet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Njae, limiter/kompressor är bredbandig. Vad som händer är att du tex uppfattar att när basen slår till så minskar övriga frekvenser men det beror på att limitern/kompressorn sänker hela paketet med alla frekvenser vilket du uppfattar som att andra frekvenser sänks mer.

Postat (redigerat)

Jag tror det var ungefär så jag tänkte 🙂

En ljudström före och efter en limiter har sannolikt olika frekvensinnehåll vid ett givet tillfälle (förutsatt att limitern får jobba)? D v s, för att man ska uppfatta att frekvensinnehållet ändras, så måste väl frekvensinnehållet i det ljud man hör faktiskt ändras?

Redigerat av JJRockford
Postat

Det där är väl en sanning med modifikation? Jag menar, om t ex ljud med mycket basfrekvenser är lågt mixade, och man slänger på en limiter, kommer ju de ljuden att öka i volym (medans de andra minskar) vilket ju gör att man plötsligt får mer bas.

Eller tänker jag helt fel?

Det mimla säger är sanning utan modifikation, ingen skillnad mot en kompressor med

oändlig ratio med makeup gain.

Postat

Det är klart att det kan hända saker med frekvensinnehållet, men jag kände att det inte var så mycket poäng i att gå in på det med tanke på att det jag svarade på var "JAG vet inte men det vore intressant att veta vad den gör. gissar att man plockar bort frekvenser över eller under en viss gräns man ställer in."..

Postat

Det mimla säger är sanning utan modifikation, ingen skillnad mot en kompressor med

oändlig ratio med makeup gain.

Så om du kollar ljudströmmen i t ex en frekvensspektrumanalysator för och efter en limiter som jobbar kommer du inte se någon skillnad?

Det är klart att det kan hända saker med frekvensinnehållet, men jag kände att det inte var så mycket poäng i att gå in på det med tanke på att det jag svarade på var "JAG vet inte men det vore intressant att veta vad den gör. gissar att man plockar bort frekvenser över eller under en viss gräns man ställer in."..

Den detaljen missade jag, sorry 🙂

Postat

Så om du kollar ljudströmmen i t ex en frekvensspektrumanalysator för och efter en limiter som jobbar kommer du inte se någon skillnad?

Jovisst, men det kommer du ju göra med en kompressor också ?

Postat

Jovisst, men det kommer du ju göra med en kompressor också ?

När jag pratade om "sanning med modifikation" gällde det påstående att den inte påverkar frekvensinnehållet. Ursäkta om det blev rörigt 🙂

Postat

När jag pratade om "sanning med modifikation" gällde det påstående att den inte påverkar frekvensinnehållet. Ursäkta om det blev rörigt 🙂

Ok, inga problem 🙂

Det var nog när den andra snubben började snacka om att

en limiter var något slags hp- lp- filter som alla började snacka förbi varandra 😄

Postat

Enligt honom skulle jag sätta input på cirka -0,3 och sen kranka upp outputen rejält.

testa tvärtom

det är outputen du ska begränsa och inputen du ska pressa upp - om det nu är det du är ute efter

Postat

Jag (...) skriver orkestrerad filmmusik.

Det är sällan jag vill referera till "limiter-rattande" som en konst (vilket jag anser att många annars gör – ni vet vilka ni ääär), men i det här fallet blir det lite speciellt.

Jag lyssnade på produktionen i TS:s signaturlänk. Det var en OK produktion, och dessutom en typ av musik jag av diverse skäl är fullständigt såld på. Men – den här musiken är enligt min mening mycket, mycket beroende av sin dynamik (instrumentindividuellt) ... minsta lilla pumpamde eller flåsande och produktionen är åt helvete.

Efter kompressor är limiter det verktyg som fordrar mest respekt och eftertanke innan/inför användning. Det är inte bara att "kranka upp"; man måste fatta inte bara varför man vill kranka upp, utan även förstå vad krankadet gör med källan den påverkar.

Sådetså.

drloop (oregistrerad)
Postat

Asså nu vet jag att det inte är du på bilden Valle. Blommor är inte du liksom...

Postat

Blommorna var såklart inte min idé ... Det var fotografens; han sa något om att de ville dölja att jag stod vid en cykel. Dåligt jobb, om man frågar mig, man ser ju hur tydligt som helst att växelreglaget sticker fram ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.