Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har som nämnts i en av mina tidigare trådar ett märkligt ljudproblem på min HP Pavillion dv7 laptop.

Ljudproblemet yttrar sig på det sättet att ljudet låter lite mono och basfattigt. Med "lite mono" menar jag att hela ljudbilden inte är i mono, utan det låter som om bara vissa frekvenser monofieras.

Det låter som om det ligger en ljud "förbättrare", typ någon stereobreddare som försöker bredda i mono, om ni förstår vad jag menar.

Det jag har gjort är att (förutom såklart kollat att samtliga ljudförbättrare är urbockade) avinstallerat/återinstallerat/uppdaterat ljudkortets drivrutin. BIOS är uppdaterat till senaste version.

När jag öppnar ljudenhetens egenskaper och går till fliken "förbättringar", och klickar i "rumskorrigering" öppnas en wizard som vill starta en mikrofonkalibrering. Så länge det fönstret är öppet, blir ljudet normalt, d.v.s. som det SKA vara. Monofieringen försvinner och ljudbilden återfår sin "kropp" och basåtergivning.

Jag har kört denna kalibrering, men när denna är gjord och rutan "rumskorrigering" är ibockad och ska vara"fungerande" är problemet tillbaka.

Det som är märkligt är att det inte spelar någon roll om någon av ljud"förbättrarna" bockas i eller ur: Ljudet förblir oförändrat. In och urbockning har ingen som helst effekt.

Vilket får mig att misstänka att det, trots att alla ljudförbättringar rent grafiskt ser urbockade ut, ändå ligger någon sådan funktion och "skräpar" i bakgrunden...

Ljudkortets drivrutin är det interna 'IDT high definition audio' (det är inte datorn jag har mitt DAW på), så jag använder den bara för referenslyssning.

Är det någon som har haft liknande problem, eller kan tänkas veta vad det är för fel?

/Ulf

Annons
Postat (redigerat)

Har ingen direkt hjälp att ge men jag har upplevt liknande när jag trixat en del med gamla speldatorer.

Har för mig att det var lite olika inställningar för hörlurar, stereo och surround (oftast på creative-kort eller kompatibla liknande) som bråkade då.

Att nolla de flesta effekter och liknande samt ställa in för 2-ch stereo (eller hörlurar) brukade hjälpa.

PS. Kan säga att det kan bli mono eller mono-liknande ljud när det är lite glapp i stereo-kontakten också. Bra att känna till.

Redigerat av cborg
Postat

När jag öppnar ljudenhetens egenskaper och går till fliken "förbättringar", och klickar i "rumskorrigering" öppnas en wizard som vill starta en mikrofonkalibrering. Så länge det fönstret är öppet, blir ljudet normalt, d.v.s. som det SKA vara. Monofieringen försvinner och ljudbilden återfår sin "kropp" och basåtergivning.

/Ulf

Vid kalibrering misstänker jag att dom här effekterna kopplas ur vilket verkar logiskt, så det är antagligen effekterna som spökar (men det har du ju kommit på själv)

Om du inte hittar problemet kan du ha på fönstret uppe hela tiden? - Nej inte särskilt snyggt!

Det här med basfattigt låter som det kan bli vid fasfel när man adderar signaler. Om du adderar en ren signal och en processad som antagligen blir fördröjd pga beräkningen, kan det bli så. Det är inte så att den skickar ut dubbelt på något sätt - med och utan effekt samtidigt? - Long shot!

Postat

Kanske försöka med en annan drivrutin, inte den interna utan ngn som kanske inte aktiverar ljudförbättrare etc.....

/X

Postat

Tack för svar!

Jag tror problemet är halvt som halvt löst. Det är dual headphones och inte speakers drivaren som ska användas för att ljudet ska bli korrekt.

Nu har jag har satt "dual headphones" som 'standard' men då vill enheten sätta "speaker" drivisen som standard för kommunikation. Den lägger sig dock över hörlursdrivisen så enda sättet att bli av med högtalardrivisen är att inaktivera den. Om jag inaktiverar den upptäcker Windows ett problem att åtgärda.

Ljudet funkar bra med dual headphones drivaren. Det trixiga är att få den att stanna kvar. Om jag startar om datorn har den tagits bort och ersatts med något av de andra alternativen. Om jag klickar på ljudikonen i aktivitetsfältet ligger SPDIF eller speakers som standard. Det går att välja dual headphones här, men när jag stänger fönstret ändrar den tillbaka till SPDIF eller speakers...

Kort sagt; datorn verkar inte tycka om "dual headphones" drivarn, eftersom den hela tiden verkar tycka att den inte borde vara där, och vill hela tiden ändra till antingen SPDIF eller speakers.

/U

Postat

Förlåt min engelska men "dual headphones" låter som det var 2 par hörlurar! men det är väl ett par va? typ som a pair of scissors?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.