Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Ska du göra det hela väldigt proffesionellt så ska du skaffa en1:1 transformator med egen utgående nolla.. Skaffa en som pallar 16 amperere och låt en elektriker installera den... Då är du galvanisk skiljd från dom flesta elektriska problem... Den där furman prylen liknar mest lite mumbojumbo voodo.. Som att måla kanten på en CD skiva grön ungefär 🙂

Postat

Håller med Hegobald. En fulltrafo med inbyggda filter gör krämen mjuk och fin, dessutom får du som sagt studioprylarna galvaniskt skilda från övrig el vilket jag tycker är bra.

ELFA har några sådana. Exempelvis https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-697-29&toc=21405

(kan inte ta gift på att det är en fulltrafo, det står inte uttryckligen så, men de påstår att den "Förhindrar cirkulerande jordströmmar i nätverksapplikationer" vilket tyder på det. )

Dessutom tror jag inte Furmans grejer klarar av att stabilisera 230 Volt. Känns dessutom onödigt då spänningsvariationerna i det svenska nätet är små och alla moderna elektroniska prylar (även ljudprylar) har en mycket effektiv spänningsreglering.

Däremot är det lokala 230 Volt-nätet fullt av högfrekventa störningar som kan leta sig in i ljudkedjan.

Ett billigare alternativ är att använda nätfilter, de behöver kopplas in av fackman dock.

Exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20342&name=avstornings-_/_natfilter

Finns troligtvis konsumentanpassade inbyggda i förgreningsdosor hos flertalet el-butiker.

Postat

Inte en chans att jag köper "2 uttag" för 8000kr.

Anledningen till att jag vill köpa en är inte för skyddet. Har mina grejer försäkrade, utan jag ser det som "en förlängningssladd".. Så jag ska slippa miljoner sladdar på golvet.

Postat (redigerat)

Men då ska du inte skriva "Rekommendera mig en spänningsstabilisator" som ämne.. För det just en spänningsstabilisator du fått rekommendation om av både Radiogossen och mig!

EDIT: kom just på.. Du kanske inte vet vad en galvanisk avskiljning av elnätet innebär? Jag kan tänka mig att det är en sådan här transformator du ska ha i din nya studio INNAN eventuellt furman filter etc.. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Jaja.. Du kan alltid skaffa en bra spänningsstabilisator senare också!🙂 men den är värd varandra öre även om den bara har 2 uttag.. En riktig galvanisk transformator har bara 1 ingång och 1 utgång.🙂

Postat

Har ni nått mot gula tänder?

Japp.. Gurgla i Klorin 2ggr om dagen i 2 veckor ska du se att det blir vitare.. 😉

• Gilla 1
Postat

jag vänder på min fråga.. kan en produkt från Furman vara "skadlig"? Jag behöver alltså inget skydd, utan ville undvika förlängningssladdar på golvet. Jag ser det som "en förlängningssladd i rackformat". Men jag köper ju ingen om det kommer påverka mina grejer på ett dåligt sätt.

Postat

"jag vänder på min fråga.. kan en produkt från Furman vara "skadlig"? Jag behöver alltså inget skydd, utan ville undvika förlängningssladdar på golvet. "

Nej, den kommer inte vara skadlig. Du är ju medveten om att den inbyggda "surgecontrollen" inte är speciellt bra och att det ej är en spänningsstabilisator med galvanisk avskiljning.

Postat

Nej, den kommer inte vara skadlig. Du är ju medveten om att den inbyggda "surgecontrollen" inte är speciellt bra och att det ej är en spänningsstabilisator med galvanisk avskiljning.

Och en följdfråga.. vad är det jag måste tänka på, om jag väljer att handla ef Furman från tysken och koppla in mina grejer till, om man jämnför med om jag skulle koppla in allt till en eller flera förlängningssladdar?

Blir processen den samma? Är det något jag ska akta mig för? något speciellt jag måste tänka på?

Postat

En sak som kan vara bra att kolla är hur mycket effekt/ström som du drar igenom (beroende på vad du har för utrustning) och hur mycket de är specade för. Kan vara värt en överslagsräkning.

Och glöm inte att kolla (även om du säkert har koll på det) så det blir rätt kontakter och volt.

Spänningsstabilisator är ju annars grejen! Synd att de går på så mycket annars hade jag kört med en också.

Postat

En sak som kan vara bra att kolla är hur mycket effekt/ström som du drar igenom (beroende på vad du har för utrustning) och hur mycket de är specade för. Kan vara värt en överslagsräkning.

Och glöm inte att kolla (även om du säkert har koll på det) så det blir rätt kontakter och volt.

Spänningsstabilisator är ju annars grejen! Synd att de går på så mycket annars hade jag kört med en också.

En sån här: http://www.thomann.de/se/furman_pl8_ce.htm borde ju fan räcka till att driva

- en dator

- 2 genelev 8030

- sansamp RBI

- en channel strip

- saffire pro 40

Det är ju fan 10A som är maximalt på den.

Postat

Inga problem, 10A räcker normalt sett till husbehov.

Jag har dock blåst 10A ett par gånger men då satt studio, fläktar och ett kylskåp på samma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.